
Je racefiets upgraden met een carbon wielset is toch wel iets waar je blij van wordt. Deze FFWD RYOT wielset leent zich zeker voor zo’n upgrade. De set is niet te duur en je gaat er bij veel racefietsen echt op vooruit, wat je dan ook echt merkt tijdens het fietsen. Daarnaast smoelt een hogere velg vaak ook net even beter.

Hooked velg met 23 mm binnenbreedte
De RYOT wielen zijn op best veel punten verbeterd. Zo is de interne velgbreedte meegegaan met de wens om steeds bredere banden te kunnen rijden. De binnenbreedte meet nu 23 mm. FFWD geeft aan dat dit ideaal is voor 28 – 32 mm banden. Al kan je er ook 25 mm banden op monteren. Ondanks dat de velg breder is geworden, hebben ze toch zo’n 100 gram weten te besparen door een andere carbonlayup. Het idee van de carbonlayup hebben ze stiekem van het topmodel, de FFWD RAW wielset, afgekeken.
Bij FFWD houden ze vast aan de hooked velg. Hierdoor kan je er gewoon allerlei verschillende banden op monteren en ben je niet afhankelijk van hookless banden. De wielen zijn ook tubeless ready.

Nieuwe eigen FFWD N/GAGE naaf
Je hebt bij deze wielset de keuze uit twee naven. De ene is de bekende DT Swiss 240 EXP naaf. Deze kennen we van de prima kwaliteit en supersolide. Daarmee komt de wielset op een adviesprijs van € 1.799,-.

Maar leuk is dat FFWD een nieuwe eigen naaf heeft ontwikkeld; de N/GAGE. Dit is de opvolger van de voirige TWO/ONE naaf. Ze hebben minder materiaal gebruikt waardoor ze 50 gram hebben weten te besparen zonder dat de duurzaamheid eronder heeft geleden. De naaf maakt gebruik van stalen lagers. De body van de achternaaf heeft ratchet systeem. Optisch ziet de naaf er ook goed en kwalitatief uit. Klein detail in het logo, is dat dit nu met een laser is aangebracht. Met deze eigen naaf is de adviesprijs voor deze wielset € 1.499,-.

Eerste indruk
We hebben de FFWD RYOT 55 met eigen naven op kantoor om te testen. Ik heb er nu nog niet zo veel mee gereden, maar ik kan wel zeggen dat de wielset veelbelovend aanvoelt. De eerste indruk was dan ook dat de set kwalitatief erg netjes in elkaar zit. Soms voelt iets dat kwalitatief is, toch goedkoper aan. Dat is bij deze wielen niet het geval. Niet bij de naven, maar ook niet bij de velgen. Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar het chique logo. Als de zon er op een bepaalde manier op schijnt geeft het een bruinige gloed. Dat alleen al geeft het een high-end gevoel. Eerst maar eens wat echte kilometers maken en dan kom ik erop terug.

Uitvoeringen
Zoals gezegd kan je bij deze RYOT wielset kiezen uit twee naven. De FFWD N/GAGE naaf of de DT Swiss 240 EXP naaf. Daarnaast is de wielset er met een 33, 44, 55 of 77 mm hoge velg. De hoogte maakt voor de prijs geen verschil, de naaf wel. Met de eigen naaf kost hij € 1.499,- en met de DT Swiss 240 EXP naaf kost hij € 1.799,-. En qua gewicht doen ze het prima. De RYOT 55 wielset met eigen naven weegt 1580 gram. De lichtste set is de RYOT 33 met DT Swiss 240 naven, want die moet 1395 gram wegen.
Meer info via FFWD




