Het is inmiddels ruim drie weken geleden dat ik te gast was in het nieuwe kantoor van Lazer in Mechelen (B). Vooraf was het een verrassing waarom ik naar België ging, maar de kans dat het met een helm te maken zou hebben, leek me vrij logisch. De enige hint die we vooraf kregen, was de term KinetiCore, en om eerlijk te zijn, zei me dat helemaal niks. Uiteraard werd ik wel nieuwsgierig en keek ik aandachtig naar de hoofden van alle renners van Jumbo-Visma die in de tussentijd op internet en TV voorbij kwamen. Maar helaas reed niemand er nog mee. Inmiddels weet ik wat KinetiCore inhoudt en heb ik de nieuwe Lazer Vento fietshelm al kunnen testen.

Wat is KinetiCore?

Met KinetiCore heeft Lazer een nieuwe standaard ontwikkeld voor hun helmen. Daarbij staat de veiligheid voorop, want het systeem zorgt voor een betere impact protectie. Hiervoor hebben ze een soort kreukelzone ontwikkeld, zoals je dat ook van een auto kent. Aan de binnenkant van de helm zit een blokken-structuur dat afbreekt bij een val. De impact van de val wordt hierdoor verminderd en vooral de roterende impact wordt lager zodat je hoofd en hersenen beter beschermd zijn. Deze helm hoeft daarom geen gebruik meer te maken van het MIPS systeem.

De techniek zit verwerkt in de foam van de helm waar ze juist materiaal hebben weggelaten om deze blokkenstructuur te creëren. Dit kan je goed zien aan de binnenkant van de helm en ook onder de padding lopen deze blokken door. Door minder materiaal te gebruiken, besparen ze op het gewicht van de helm en is hij ook duurzamer. Het laatste speerpunt bij de ontwikkeling van KinetiCore is de ventilatie. Bij deze Lazer Vento kan je tussen de kreukelzone de luchtkanalen zien die mooi aansluiten bij de ventilatiegaten aan de buitenkant van de helm.

Aerodynamische Lazer Vento

Het is helemaal een nieuwe helm met nieuwe techniek en toch is het een echte Lazer helm. Dit zie je goed aan de vorm van de ventilatiegaten aan de voorkant en de rondlopende achterkant. Herkenbaar, maar wel een heel nieuw en mooi design, vind ik. De Vento helm heeft ruimte tussen de voorkant van de helm en de padding, zodat daar ook frisse lucht naar binnen kan. Door meer ventilatie bij je voorhoofd zal de kans dat er zweet in je ogen komt minder worden.

De ventilatiegaten aan de zijkant van de helm zijn zo gemaakt dat je ook je bril er in kan stoppen als je die even niet op wil hebben. Hiervoor hebben ze rubbertjes toegevoegd om zeker te zijn dat je bril op z’n plek blijft. Ze zitten wel wat ver uit elkaar, waardoor de pootjes van de bril wat uit elkaar komen te staan. Maar dat is ook afhankelijk van het type bril.

Aan de achterkant is er veel ruimte waar de warme lucht uit kant. Als je kijkt naar de achterkant van de helm valt ook het nieuwe retentiesysteem op. Waar Lazer eerder altijd een klein rond wieltje had bovenop de helm, is dit nu een rubberen rupsbandje. Het idee hierachter is dat het meer grip geeft om het afstellen makkelijker te maken.

Eerste indruk

Of de impactprotectie werkt, heb ik gelukkig niet hoeven testen. Daarvoor heeft Lazer met meerdere Europese Universiteiten samengewerkt om dit te onderzoeken. Ook heeft Lazer op kantoor een val-simulator waarmee ze de helm volgens de verschillende protocollen testen. Bij de val-simulator laten ze de helm op een dummy-hoofd van 25 kg vanaf 5,5 meter vallen. Voordat de definitieve versie van deze helm is ontwikkeld, zijn er ruim 5000 helmen op deze manier getest.

Ik heb de helm wel getest op comfort, en dat hebben ze goed voor elkaar. Hij zit lekker op m’n hoofd en met het nieuwe Scroll-Sys systeem gaat het afstellen lekker makkelijk. Je hebt door het rubberen bandje veel grip, het is makkelijker te vinden dan het oude systeem en aan de binnenkant sluit het goed rondom je hoofd aan. Je kan het systeem ook in hoogte verstellen naar eigen voorkeur. Het gewicht van 286 gram is prima voor een aero fietshelm. Ten opzichte van de Bullet 2.0 met MIPS hebben ze 90 gram weten te besparen en dat is best veel.

De grote ventilatie gaten op de voorkant zorgen dat de helm goed kan ventileren. Je merkt dat er een goede luchtstroom ontstaat via de luchtkanalen. De ventilerende werking meten ze bij Lazer in hun eigen windtunnel. Hierbij wordt de helm op een dummy hoofd geplaatst waarop hittesensoren in zitten. Ze zetten de helm in de windtunnel waarmee ze niet alleen de aerodynamica meten, maar dus ook de ventilerende werking. Uit hun eigen test blijkt dan ook dat de Vento ruim 5% beter ventileert vergeleken met hun vorige aero-helm, de Bullet 2.0. Qua aerodynamica wint de Vento ook nog eens 2,3% op z’n voorganger.

Specificaties

Lazer Vento KinetiCore helm
Gemeten gewicht: 286 gram (maat M)
Verkrijgbaar in maat S, M en L
Adviesprijs: € 269,-

Conclusie

Een mooie nieuwe aero-helm met een hoop technische ontwikkeling. De helm zit comfortabel, heeft geen rare drukpunten en je hebt toch de extra veiligheid van het KinetiCore systeem. Tijdens het dragen, merk je vooral de voordelen van het lichtere gewicht en de ventilatie. Hij zit lekker op je hoofd en met het Scroll-Sys systeem kan je hem ook goed laten aansluiten. Een gewicht van 286 gram is prima voor een aero-helm. De prijs van € 269,- is fors maar niet gek als je het wegzet tegen andere helmen uit het topsegment. En naast de bewezen veiligheid is het vooral een helm die er wat mij betreft heel gaaf uit ziet!

Meer info via Lazer