Een uitdrukking die je vast weleens voorbij hebt horen komen is: ‘roadbikes off-road’. En dat is misschien wel de perfecte omschrijving van deze nieuwe Merida Mission, die vandaag wordt gelanceerd. Het is uiteraard een gravelbike, maar met de look en feel van een racefiets. Dat was ook één van de uitgangspunten van Merida bij de ontwikkeling van deze gravelbike. Een snelle, race-georienteerde gravelbike voor de steeds populairder wordende wedstrijdscene in het gravelen. Merida nodigde ons eerder al uit in Girona om de eerste kilometers met de Mission te maken.

Zonnig in omgeving Girona

De dagen voorafgaand de trip valt er veel regen, maar als ik op maandag het vliegtuig uitstap is het heerlijk zonnig weer en zo’n 22 graden. Perfect weer voor de eerste testrit die in de middag gepland staat. En dat doet Merida anders dan ik gewend ben. Geen presentatie, white-paper of uitleg over de Mission maar gewoon eerst fietsen en ervaren.

Buiten bij het hotel staat de truck van Merida, waarin pakweg 30 hagelnieuwe Merida Mission gravelbikes klaarstaan. Naast de verschillende uitvoeringen van de Mission staan ook de fietsen van Matej Mohoric en Matevz Govekar klaar. Zij waren aanwezig voor de UCI-gravelwedstrijd tijdens Sea Otter Girona, en om ons te vergezellen onderweg. Beide renners rijden al een tijdje op de nieuwe Mission.

The looks!

Ik heb dus nog geen technische details van de fiets als ik naar het rek loop en zie dat mijn naamsticker op het mat grijze topmodel is geplakt. Wat een bak! Dit is, blijkt uit navraag, de 10K-uitvoering van de Merida Mission. Naast deze grijze Mission hangt een hele mooie shiny donkerblauwe uitvoering van de 10K. En als ik wat verder kijk zie ik misschien wel de mooiste kleurstelling op de Merida Mission 9000 die je ook op de foto’s ziet. Ik ben onder de indruk van de line-up die ik hier zie en Merida heeft zichzelf weer overtroffen met de designs vind ik. En dan heb ik nog niet alle uitvoeringen gezien.

De Mission is afgemonteerd met Sram Red XPLR AXS 13-speed inclusief powermeter en Zipp XPLR SW wielen. De fiets rolt op 40mm Good Year XPLR banden. Deze zijn speciaal ontwikkeld in samenwerking met Zipp. De fiets heeft een vergelijkbare Merida Team SL cockpit zoals ik die ken van onder andere de Merida Scultura Team. Dit is de Team SL GR1P uitvoering met meer flare voor gravel. Tot zover de eerste waarneming van de Mission. Tijd om te gaan rijden!

Snel en wendbaar

De eerste meters met de groep gaan in een rustig tempo, maar je voelt dan al vrij snel dat de fiets wel is gemaakt om harder mee te rijden. Hij reageert heel direct en je hebt het gevoel dat je op een racefiets zit. De ondergrond is nu nog mooi egaal gravel afgewisseld met asfalt en eerlijk gezegd heb ik nog niet het idee dat ik op een gravelbike rijd. Dit komt overigens ook door de snelle banden, waarvan het loopvlak nagenoeg profiel-loos is.

De eerste indruk van de fiets is erg fijn, en vooral lekker snel. Hij reageert heel direct bij het sturen en bij het aanzetten voel je dat het frame een stijf geheel is. Na de eerste kennismakingskilometers zou ik de Mission omschrijven als een racefiets die stuurt als een crosser.

Het stijve en directe karakter van de Mission wordt bevestigd als we een paar pittige afdalingen voor de kiezen krijgen. Het hobbelt en stuitert behoorlijk door de uitdagende ondergrond, waar je in deze omstandigheden misschien beter met een mountainbike naar beneden kan. De trillingen van de ondergrond zijn goed te merken in het stuur. Voordeel van het directe stuurgedrag van de fiets is dat hij daardoor heel snel te corrigeren is. En ik geef toe dat het misschien niet het beste idee is om in het spoor van Mohoric zo’n afdaling in te gaan, maar tof was het wel.

Nu kan je in de omgeving van Girona erg mooi gravelen, maar door veel regen in de afgelopen periode zijn er hele diepe spoelgeulen ontstaan en is veel zand en gravel weggespoeld. Wat overblijft is een uitdagende ondergrond met diepe spoelgeulen afgewisseld met grove stenen gravelstroken. Vooral in de afdaling was het daardoor uitkijken geblazen, en het is met deze omstandigheden niet de meest ideale ondergrond voor 40mm banden. Het is prima te doen als je met beleid afdaalt, maar met de Mission wil je graag lekker agressief rijden. Nu zal het in Nederland nooit zo heftig worden, als dat het in de omgeving van Girona was en lijkt de Mission perfect voor onze vlakke en fijne gravelpaden.

De missie van de Mission

In de inleiding sprak ik al over de Mission als race-georiënteerde gravelbike. Het eerste waar ik aan moest denken is het feit dat in het verleden de cyclocross-fietsen van Merida ook de naam Mission hadden. En qua rij-ervaring lijkt hij ook wel wat op een crosser. Na de eerste kennismaking krijgen we onder het genot van een hapje en drankje alle ins en outs van de Mission te horen.

Merida heeft in zijn gravelcollectie ook al de avontuurlijke Silex gravelbike, waar ik al eens een paar dagen mee op pad ben geweest. Ten opzichte van de Silex is de reach van het frame van de Mission 21 mm korter, en is de hoek van het balhoofd 2,5 graden scherper. Daardoor wordt de fiets directer in zijn stuurgedrag. Gevolg van deze korte reach en scherpe hoek is een kortere wielbasis en dat maakt het frame wendbaarder maar ook minder comfortabel. Die korte wielbasis komt ook door de kortere seatstays die 11 mm korter zijn als je het vergelijkt met de Silex.

Deze vergelijking in afmetingen is gedaan met het maat M frame waar ik op rijd. Met deze afmetingen en geometrie is de Merida Mission de vervanger van de Merida Scultura Endurance GR, waar Björn al van gecharmeerd was.

Vanuit de missie om een snelle gravelbike te maken om (UCI) wedstrijden mee te rijden, is de keuze voor 40mm banden in veel gevallen heel logisch. Je wil namelijk zo snel mogelijk met zo’n fiets. Ook de korte wielbasis en korte seatstays zijn daar een mooi voorbeeld van. Hierdoor kan je namelijk deze fiets ook afmonteren met een dubbel crankset van een racefiets groepset. Dit was een wens van o.a. de renners van Bahrain-Victorious, die de Mission hebben opgebouwd met een Dura Ace Di2 groepset.

Als ik de fiets van die mannen nog eens bekijk zie ik dat zij met 45mm banden rijden. In de specs van Merida staat ook dat 45mm de maximale bandbreedte is bij de voorvork. Bij de achterbrug is de maximale bandbreedte 40mm, al is er dan nog wel ruimte over. In de praktijk passen er dus wel bredere banden in, al is dit wel afhankelijk van de interne breedte van de velg en de band. En mocht het echt modderig worden heb je minder clearance.

Fidlock G.U.T storage en UDH

Het Mission frame is UDH-ready en daarmee kan je ook nog kiezen om de Mission met een Mullet-groepset uit te rusten. En daarmee is de Mission heel veelzijdig want hij kan worden opgebouwd met alle type groepsets. Race, gravel of zelfs een mountainbike-derailleur past erop. Voor Sram kan dat direct op het frame en voor Shimano is er de UDH-hanger, zodat ook daarbij alle type groepen passend zijn.

Ander nieuwtje op dit frame is de interne opbergruimte in de onderbuis. Nu is het principe niet nieuw, maar de manier waarop wel. Onder de bidonhouder in de schuine bus zit de G.U.T storage. G.U.T staat voor Gear Usefull Things, en dat is precies wat je erin kan meenemen. Je kan de ruimte openen met de magnetische sluiting van Fidlock. Daarin zit een op maat gemaakt tasje waarin je je binnenband, tooltje of regenjasje kan meenemen.

Mission 10K of 9000?

De tweede dag dat we op pad gaan, kies ik ervoor om op de Merida Mission 9000 te rijden. Dat is ook de fiets die je hier op de foto’s ziet. Ik gaf al aan dat ik dit de mooiste kleurstelling vind, maar ik ben vooral erg benieuwd of er ook veel verschil is te merken tussen deze twee modellen. Het frame is technisch gezien identiek. Beiden zijn gemaakt van Merida’s CF4II carbon en hebben ook de Team SL-cockpit. Het verschil zit ‘m in de wielen en groepset. De Merida Mission 9000 heeft de Zipp XPLR S wielen en Sram Force AXS groepset.

De Merida Mission 10K heeft een gewicht van 7,6 kg en de 9000 versie is zo’n 500 gram zwaarder. En daar zit ook het grootste verschil tussen deze twee modellen. De 10K reageert net iets directer in het sturen, door het lichtere gewicht van met name de wielen. Wat betreft de groepset is er ook een klein verschil in de snelheid van de Sram Red XPLR groepset als je dit vergelijkt met de Force XPLR groep. Als je de remmen met elkaar vergelijkt is er geen merkbaar verschil. Je kan bij beide fietsen heel hard en gedoseerd remmen met één vinger aan de hendel.

Die verschillen zijn merkbaar, wanneer ik er echt op ga letten. Maar als ik ‘gewoon’ lekker aan het gravelen ben, valt dit amper op. Zeker nu ik langer op de Mission rijd, raak ik gewend aan het vinnige sturen en is het een heerlijke fiets om mee te ‘spelen’. En dan komt het voor mijn gevoel toch wel weer erg dicht bij een crosser, en daar houd ik van. De Mission is daarmee een ideale gravelbike voor Nederland en omstreken. Daarmee wil je hard en snel over de mooie vlakke paden racen.

One bike to do it all?

De derde dag hebben we in de ochtend nog even tijd voor een kort ritje voordat we weer terugvliegen. Met een klein groepje kiezen we voor een rondje op de weg. Iets meer druk in de banden, en we rijden met gemak 30km/u. Als je ermee op het asfalt blijft, heb je helemaal niet het idee dat je op een gravelbike rijdt.

Ik hoor en zie in mijn omgeving steeds vaker dat er wordt gekozen voor ‘one bike to do it all’. Deze Merida Mission is de eerste fiets waar ik op rijd, waarbij ik het idee heb dat dit ook echt goed kan zonder concessies te doen bij het gravelen of op de weg. Het zou zelfs kunnen in deze setup met de GoodYear XPLR-banden, die lekker licht rollen op de weg. Op de droge gravelpaden kan je met deze banden ook goed uit de voeten, maar persoonlijk zou ik kiezen voor banden met iets meer profiel.

Specificaties

Onderstaande specificaties zijn van de Merida Mission 9000. De Merida Mission is verkrijgbaar vanaf € 2399,- voor de Mission 4000 met mechanische Shimano GRX-groepset. Het topmodel is de Mission 10K en deze kost € 8999,- en komt met Sram Red XPLR AXS 13-speed en Zipp XPLR SW wielen. Binnenkort volgt een volledig overzicht van alle Mission-modellen die in de Benelux verkrijgbaar zijn.

Merida Mission 9000
Kleur: Wildberry/gunmetal grey
Wielen: Zipp XPLR S
Stuur: Merida Team SL GR1P gravel cockpit
Groepset: SRAM Force XPLR AXS 13-speed met Powermeter
Prijs: € 5999,-

Conclusie

De Merida Mission is een ideale gravelbike voor in Nederland. Zoals ik al aangaf is dit de eerste fiets waarvan ik het idee heb dat hij echt multi-inzetbaar is. Hij reageert heel direct bij het aanzetten en doet daarmee niet onder voor een racefiets. Het stuurgedrag is lekker direct zonder dat het nerveus is. De korte seatstays maken hem erg wendbaar. Het voelt daarmee als een fijne ‘gooi-en-smijt’ fiets, waarmee je lekker agressief wil rijden. Hij zou het zelfs als crosser prima doen is mijn idee. Als je graag relaxed wil bikepacken of comfortabel wil gravelen moet je gaan voor de Merida Silex.

Maar in de basis is dit gewoon echt een hele fijne race-gravelbike, die is gemaakt om te koersen of gewoon lekker hard over de gravelpaden te rijden. De Mission 9000 is met € 5999,- scherp geprijsd voor een fiets met deze specs, en daarvoor heb je een gravelbike waar je heel veel plezier mee zal hebben. Wil je echt het allerbeste dan is er de 10K voor € 8999,-. Deze blijft dus ruim onder de € 10.000,- en is gezien zijn afmontage scherp geprijsd.

via Merida