De Giulia Supremo van het Nederlandse fietsenmerk Sensa is nieuw en wij mochten deze aero racer als een van de eersten stevig aan de tand voelen. De fiets ziet er snel uit en voldoet op het eerste oog aan alle eigenschappen van een aerobike: dikke aerodynamische buizen, hoge carbon velgen, een aero cockpit en bovenal: een lekkere diepe zit. Aan ons de taak om dat voor de officiële lancering in de praktijk uit te testen.

Wat trouwens wel leuk is bij Sensa is dat je veel keuzes hebt qua afmontage. Zo heb je bijvoorbeeld keuze uit zeven wielsets, acht bandensoorten en zes verschillende zadels. En dat is gaaf, want zo kun je de fiets echt je eigen maken. Ook de vertanding van de kettingbladen en de cassetteverhouding kies je zelf, zodat je niet met een fiets thuiskomt waar je eigenlijk nog een andere cassette of banden op zou willen.

Naast de goede afmontage vallen ook de kleuren op van mijn fiets. De fiets is deels glanzend zwart en deels glanzend rood. Op vier plekken op het frame zien we een zachte overgang tussen deze twee kleuren. Op de liggende achtervork, op de zitbuis, de bovenbuis en op de voorvork. De overgang is subtiel gedaan en dat ziet er goed uit. Merknaam Sensa staat in grote witte letters op de onderbuis en op de voorkant van het balhoofd staat het logo. Bovenaan de zitbuis staat nog de typeaanduiding.

De glanzende kleuren van het frame gaan heel goed samen met het glanszwarte Dura Ace crankstel, echt een mooie combinatie! De kleur van het frame is overigens een limited kleur, die maar in beperkte oplage gemaakt wordt.

Veel keuzes qua afmontage

Mijn testfiets is top of the bill afgemonteerd met het paradepaardje van Shimano: de Dura Ace Di2 R9270 groepset. Daar worden we heel blij van! Ook is de Sensa Giulia Supremo voorzien van een setje carbon wielen met een mooie hoge velg. Die wielen zijn van Supra, een merk van Sensa van onder andere sturen en wielen. Mijn testfiets heeft het Supra RFC Premium Speed Disc Full Carbon wielset. Om de velg liggen 28 mm brede Continental GP 5000 banden. In het frame is er ruimte voor banden tot een breedte van 30 mm. De cockpit en zadelpen zijn ook van het merk Supra en het zadel is van Selle San Marco. En aan deze uitvoering zoals wij hem reden hangt een prijskaartje van € 7.845,-.

Supra Combo Aero cockpit

De cockpit, die ook los verkrijgbaar is, is ook nieuw en het ziet er strak uit. De Supra Combo Aero heeft een platte bovenkant met ribbels waardoor je meer grip hebt en opvallend is dat het stuur een klein beetje flare heeft. In de beugels is het stuur dus breder dan aan de bovenkant. Volgs Sensa krijg je zo meer ruimte om je kracht kwijt te kunnen tijdens het sprinten. Kabels zijn volledig geïntegreerd en het stuur is er in vier maten, waarbij de lengte van de stuurpen en de breedte van het stuur gelijkmatig oploopt. Aan de onderkant van het stuur zien we ruimte om je fietscomputerhouder te bevestigen.

Als ik de racer aan de weegschaal hang in mijn maat 58 stopt de teller op 7,91 kilo. Volgens Sensa weegt het frame 1025 gram en de voorvork 335 gram. Niet de lichtste fiets dus, maar dat is natuurlijk ook niet persé nodig voor deze fiets. Je gaat ermee racen, en als je alleen maar in de bergen wil fietsen, kies je hoogstwaarschijnlijk voor een ander model.

Wat verder belangrijk om te weten is over de fiets is dat deze enkel geschikt is voor elektronisch schakelen. Bij Sensa kun je dan kiezen uit de elektronische groepsets Shimano 105 Di2 (vanaf € 4.299,-), Ultegra Di2 (vanaf € 4.999,-) en Dura Ace Di2 (vanaf € 6.299,-). Qua kleuren heb je naast deze zwart-rode combinatie nog de keuze uit een volledig zwart frame met grijze decals en een frame in een blauwe kleur.

De geometrie van een racer

Volgens Sensa is het doel met de Giulia Supremo om een racefiets te maken die sneller, lichter en comfortabeler is dan de voorganger, de Giulia Evo Integrale. Met behulp van CFD-testen waarmee je windtunneltesten kunt nabootsen zijn alle buizen aangepakt en op basis van feedback zijn er aanpassingen gemaakt om de fiets lichter en comfortabeler te maken. Volgens Sensa is de fiets fors verbeterd.

Die verbeteringen zitten ‘m in het hele frame. Aan alle buizen is geschaafd om de airflow te verbeteren en volgens Sensa resulteert dat in een fiets waarmee je bij een snelheid van 30 km/u 1,5% aan watts bespaart ten opzichte van zijn voorganger. De luchtweerstand is met 9.1% verlaagd ten opzichte van de Giulia Evo Integrale.

En als we dan naar de geometrie van de fiets kijken en die bijvoorbeeld naast de Sensa Giulia GF leggen die Björn getest heeft, zien we dat deze fiets een meer racey geometrie heeft. In maat 58 heeft mijn testfiets een reach van 395 mm, tegenover een reach van 393 mm op de Giulia GF in maat 58. De stack is dan weer minder hoog, 590 mm tegenover 595 mm. De geometrie is niet veranderd ten opzichte van zijn voorvanger, de Giulia Evo Integrale.

De fiets op: wat een stijve racer

Voordat ik voor het eerst de fiets op stap prop ik nog snel even een binnenbandje met een 80 mm ventiel in mijn achterzakje, want die ventiellengte heb je met deze velgen wel nodig. Als ik wegfiets valt de stijfheid van de fiets mij eigenlijk direct op want de fiets wil wel vooruit. De fiets is bedoeld om mee te racen en je merkt dat de fiets daar ook echt zin in heeft. Op snelheid lijkt het wel alsof de fiets niet te stoppen is en dat geeft een heerlijk gevoel. Ik heb het gevoel dat ik steeds de controle over de fiets heb, waardoor hij mij ook veel vertrouwen in de bochten geeft. Het is geen criterium racer qua stuurgedrag maar stuurt toch direct genoeg om om elke bocht aan te vallen. De diepe zit voelt goed en doordat het stuur aan de onderkant iets breder is hangt ik lekker in de beugels.

De stijfheid van het frame merk je ook op een andere manier, want het maakt het frame erg hard. En met hard bedoel ik dan dat deze fiets niet de meest comfortabele is, want er komen best wat trillingen door. Maar een comfort fiets was ook niet het doel van deze Sensa, het is een aero racer. Spelen met de bandenspanning of de breedte van je banden kan altijd nog om het comfort te verhogen.

De Supra wielen suizen heerlijk in de wind, en vooral met zijwind merk ik dat de velgen veel voorwaartse power genereren. Bij harde zijwind merk je wel dat je hoge wielen hebt en moet je je stuur gewoon goed vasthouden.

Naast het frame en de wielen is het schakelen met de nieuwste Shimano Dura Ace Di2 groepset echt een goede toevoeging aan de beleving die je op deze fiets hebt. De groep schakelt uiterst nauwkeurig en fijntjes, zelfs switchen tussen de twee voorbladen werkt extreem soepel. Al heb ik het kleine blad op deze fiets weinig aangeraakt ;-).

Specificaties

Frame: Generation 5 Full Carbon
Voorvork: Supra Full Carbon Monocoque Airflow
Achterderailleur: Shimano Dura Ace R9250 Di2 12-speed
Voorderailleur: Shimano Dura Ace R9250 Di2 
Shifters: Shimano Dura Ace Di2 12-speed
Remmen: Shimano Dura Ace Disc
Remschijven voor/achter: Shimano Dura Ace
Crankstel: Shimano Dura Ace R9200 50-34 175 mm
Ketting: Shimano Dura Ace M9200
Cassette: Shimano Dura Ace 12-speed 11-30
Wielen: Supra RFC Premium Speed Disc Full Carbon
Banden: Continental GP 5000 28 mm
Cockpit: Supra Combo Aero
Zadelpen: Supra Race Line GF Carbon
Zadel: Selle San Marco Shortfit
Gemeten gewicht: 7.91 kg (zonder pedalen in maat 58)
Adviesprijs: € 7.845,-
Verkrijgbaar in de maten 50, 53, 55, 58, 61

Conclusie

Om maar met de deur in huis te vallen, met deze fiets kun je racen. Het frame is superstijf, en versnellen als je op de trappers gaat staan gaat bijzonder soepel. De elektronische Dura Ace groepset is heel fijn en schakelt feilloos. De hoge carbon wielen staan de fiets goed en nog belangrijker, ze bollen heerlijk. Ik zit lekker op de fiets en ik heb altijd de controle over de fiets. Ook over de looks van de fiets ben ik erg te spreken. En met de prijs van € 7.845,- zit het ook wel goed.

Aan de stijfheid van het frame zit wel een consequentie, want het maakt de fiets minder comfortabel. De fiets is heel hard, waar ik mee bedoel dat het niet alle klappen van het wegdek opvangt. En dat vind niet iedereen prettig. Het is misschien minder relevant als je zo hard mogelijk van A naar B gaat, maar op een langere rit is een stukje comfort toch fijn. Er zijn een beetje twee kampen bij de fietsmerken, het ene merk kiest voor elke discipline een andere fiets en het andere merk heeft een racefiets waar je overal mee uit de voeten kan. Sensa kiest hierbij voor het eerste. Wil je dus echt meer comfort dan kan je naar een ander model kijken.

Dus als je lekker wil gas geven, wedstrijden wil rijden of een kommetje wil pakken dan zit je met deze Sensa echt goed. De fiets is er echt voor gemaakt en daar is Sensa ook gewoon heel goed in geslaagd.

Meer info via Sensa.