De Émonda was, is en blijft de lichtgewicht klimfiets van Trek. En de afgelopen twee jaar zijn ze achter de schermen bezig geweest om deze fiets nog verder te optimaliseren. En daarbij hebben ze de meeste winst weten te halen in de aerodynamische vorm in combinatie met het gewicht. De ride quality was hierbij erg belangrijk. Maar het allerbelangrijkste was toch het gewicht. Het moest een klimfiets blijven met schijfremmen die in elke maat (ook maat 60) 6,8kg kon wegen. Dit omdat de UCI deze waarde nog aanhoudt als minimaal gewicht.

Door nieuwe technieken en materialen kunnen ze de fiets elke keer weer beter maken. En zo ook met de Émonda. Naast gewicht moest de fiets uiteraard ook snel zijn. Dus moest hij naast stijf, ook nog aerodynamisch worden. Computerberekingen met de input van een wensenlijst kwamen met een aantal uitkomsten, waarvan dit frame uiteindelijk overbleef. Keuzes die een computer maakt hebben zo zijn voordeel. Je zou die logischerwijs niet zo snel zelf maken, zo is de onderkant van het balhoofd breder geworden. Dat blijkt in deze verhouding meer aero.

Team Trek-Segafredo verwacht dat zo’n 7 van de 10 races met deze nieuwe Émonda te gaan rijden. Volgens Lizzie Deignan is de fiets zelfs zo allround dat hij geschikt is voor elk type koers. Maar eens kijken of ik het daar mee eens ben, want ik mocht er al de nodige kilometers mee maken.

OCLV 800 carbon voor de SLR

Eerst maar eens over het frame van de Émonda welke helemaal nieuw is. Misschien wel de belangrijkste vernieuwing is de nieuwe carbon lay-up die volgens Trek 30% sterker is in vergelijk met de vorige Émonda. Ze noemen dit het OCLV 800 carbon. Een sterkere carbon lay-up zorgt ervoor dat er minder materiaal nodig is om het frame te maken zonder in te leveren op eigenschappen als stijfheid.

Het frame weegt nog geen 700 gram in maat 56 en heeft een meer aerodynamisch ontwerp. Daar zit ook de grootste winst ten opzichte van zijn voorganger. Het OCLV 800 carbon maakt dat ze met minder materiaal, het frame wel de aerodynamische vormen mee kunnen geven. Minder materiaal is minder gewicht.

Het frame heeft de ruimte voor 28 mm banden. De racefit is H1,5. Misschien zegt dit je niet zo veel maar vroeger had Trek twee verschillende racefits. De profs reden met H1 (wedstrijd geometrie) en de toerders reden met H2 (iets meer comfort geometrie). De fit van deze fiets is H1,5, er tussen in dus. Dit is ook hetzelfde frame als de profs gebruiken.

T47 bottom bracket

Voor het bottom bracket heeft Trek gekozen voor T47. Dit type bottom bracket is iets breder waardoor het frame op dat punt ook steviger wordt voor een efficiënte krachtoverbrenging. Het T47 bottom bracket heeft schroefdraad waardoor het makkelijk te servicen is. Het is verkrijgbaar met lagers voor een 24mm Shimano as en een 30mm SRAM as. Daarnaast is het zelfs geschikt voor mountainbike systemen, maar dat zal voor deze fiets niet aan de orde zijn.

Winst!

Volgens de testresultaten van Trek zelf ben je met de nieuwe Émonda op het vlakke 60 seconden sneller in een uur. Ze hebben de fiets ook op allerlei klimmen getest. En met dezelfde wattages de Alpe D’huez oprijden levert een winst op van 15 seconden. Dat is in dit geval zo’n 19 seconden per uur. Dit allemaal in vergelijk met het laatste model Émonda. Het verschil tussen de 2e en nieuwe 3e generatie Émonda is dat bij de nieuwe racefiets bijna alle buizen van het frame een D-vorm hebben. Aan de voorkant rond met een platte achterkant, zodat de wind mooi om elke buis stroomt. De Madone blijft nog wel meer aero, maar de nieuwe Émonda komt in de buurt.

Aeolus Stuurpen combinatie

Zoals al aangegeven is het frame niet de enige vernieuwing aan de fiets. Trek heeft, met feedback van renners en rensters van Trek-Segafredo, een geïntegreerde ‘cockpit’ ontwikkeld. Een soortgelijke cockpit zagen we al op eerdere modellen van Trek. Deze Aeolus RSL is ook gemaakt met de OCLV carbon constructie. De kabels worden aan de onderkant mooi weggewerkt, maar lopen niet volledig intern. Dit is een bewuste keus, want zo kan je er makkelijk bij als je iets wil vervangen of moet servicen. Het stuur is lichter dan de XXX serie en levert een besparing van 7 watt op. Hierdoor is hij 10% sneller volgens de windtunnel test van Trek.

Aeolus RSL 37

Net als de cockpit zijn de wielen ook geproduceerd onder de vlag van Bontrager, het huismerk van Trek. Ook bij de wielen zie je de nieuwe OCLV carbon lay up terug en dat levert een winst op van 55 gram. Hierdoor komt het totaal gewicht van de Aeolus RSL 37 wielen op 1325 gram. De tubeless velgen zijn 37mm hoog en hebben een buitenbreedte van 28mm. Het gebruik van de nieuwe carbon lay-up bespaart gewicht terwijl ze de velg wel 30% hoger hebben kunnen maken. Een hogere velg heeft meer aerodynamische voordelen, waardoor de wielen 11% sneller zijn dan zijn voorganger, de XXX2 wielset. De wielen zijn, net als het frame, disc-only en maken gebruik van de nieuwe DT Swiss 180 met Ratchet EXP binnenwerk. En die klinkt trouwens erg goed. Geen “angry bee” maar eerder een “angry hornet” of zoiets. Hoor maar:

Hoe rijdt dit alles? De eerste indruk

Ik heb met de SLR 9 eTap, het topmodel met de Aeolus RSL 37 wielen met 25 mm banden, verschillende ritjes gereden en het is duidelijk in de eerste plaats een klimfiets. Lekker licht. In maat 56 zonder bidonhouders geeft onze weegschaal 6,9 kg aan. Net geen 6,8 kg maar met het op maat maken van je stuurbuis zonder de spacers komt de prof wel aan 6,8 kg. Licht, check! Maar is hij stijf?

Als dit geen stijve racefiets is dan weet ik het ook niet meer. De vorige Émonda was al stijf, maar dit is wel weer een treetje hoger. Elke aanzet gaat echt vooruit. Soms is het verschil tussen nieuwe modellen wat moeilijk te voelen, maar dit merk je wel. En de stijfheid van het frame maakt de fiets ook hard. Dat merk je bij hobbels en bobbels. Er is weinig comfort. Tijdens de presentatie werd er ook niet over comfort gesproken, en dat snap ik nu, want dat is hij ook niet. En dat hoeft ook niet, want als je comfort wil dan heb je bij Trek de Domane. Of zelfs de Madone die nog iets meer comfort heeft. Nee, deze racefiets is de klimfiets waarbij elke trap raak moet zijn. Dit is echt een volbloed wedstrijdfiets waarbij je het beetje hardheid voor lief neemt omdat je gewoon de snelste wil zijn.

De fiets stuurt erg licht, zonder zenuwachtig te zijn. Wanneer je op snelheid bent valt ook op dat hij erg koersvast is. Rechtdoor kost geen moeite en ook met je handen van het stuur houdt hij erg makkelijk zijn lijn. Wil je op snelheid een bocht in sturen gaat laat hij zich al met een klein tikje aan het stuur leiden.

De Émonda ziet er redelijk klassiek uit. De staande achtervork loopt helemaal tot boven aan de zadelbuis. De bovenbuis is licht slooping en er zijn verder geen echte extreme vormen te vinden. Maar alles is erg mooi afgewerkt. Nergens rare randjes of hoekjes. De combinatie van deze kleur met het opvallend grote logo zal de fiets ook niet anoniem door het leven gaan. Hij wordt gezien. Van verre zelfs is mijn ervaring. Je kan met Project One van Trek alle kleuren kiezen die je maar wil. Trek heeft wel een aantal kleuren in de standaard collectie opgenomen waarvan we er helemaal onderaan een aantal laten zien. Mijn fiets is afgemonteerd met Sram Red eTap en die doet helemaal wat hij moet doen. Zoals jullie misschien wel weten geef ik net even meer de voorkeur aan Shimano Dura Ace. Maar dat is persoonlijk en de Émonda is er ook in die afmontage voor de liefhebbers.

Eens en oneens met Lizzie

Ik ben het deels met Lizzie eens. Voor een wedstrijdrenner is het een allround racer (al zou ik er Parijs Roubaix niet mee willen rijden), maar voor de gezellige maar snelle toerrijder mis je net dat beetje comfort. De verdere rijeigenschappen zijn echt subliem. Rustig rijden op mooi asfalt en de fiets zoeft. De bochten gaan soepel en de fiets wil er gewoon vandoor, elke keer als je aanzet. En daar wordt ik zo vrolijk van, dat ik hem het ongemak van die enkele klinkerweg, eenvoudig vergeef.

De SLR 9 die wij reden kost 10.999,- maar de SLR is er al vanaf € 6.199,-

Complete Émonda collectie is vernieuwd

Naast de SLR uitvoering van de Émonda, die we hierboven hebben besproken, hebben ze ook de rest van de collectie vernieuwd. Het Émonda SL frame is opgebouwd uit het OCLV 500 carbon maar heeft exact dezelfde vormen en aerodynamische voordelen. Vergelijkbare eigenschappen tegen een scherpere prijs. De Émonda SL is er al vanaf € 2.599,-. Het verschil tussen de SLR en SL frames zie je ook terug in het gewicht van het frame.

En als je denkt: nu hebben ze alles wel vernieuwd, dan heb je het mis. De ontwikkeling van de Aeolus RSL 37 wielen hebben ze gebruikt voor een serie van vier wielsets. Naast het eerder genoemde topmodel hebben ze ook de Pro 37, de Elite 35 en Elite 50, die vergelijkbare technieken en eigenschappen hebben.

Meer informatie via Trek

Trek Émonda SLR7
Trek Émonda SL7
Trek Émonda SL5