Onderhand zijn er een hele reeks gravelbikes voorbij gekomen hier. Sommige waren ingetogen, andere waren meer uitbundig en opvallend. De Pinarello Grevil gravelbike die we afgelopen jaar even kort mochten lenen, behoort duidelijk tot de laatste groep. Nu valt een Pinarello gemiddeld genomen iets meer op door de bijzondere asymetrische lijnen in het frame en dat is bij de Grevil is ook zeker zo. Pinarello heeft er een aero gravelbike gemaakt waarbij bijna geen rechte lijn te vinden is.
Maar wat ziet hij er dik uit. Ook valt de asymetrische achtervork en de liggende achtervork op. Die laatste ligt aan de aandrijfzijde iets lager om ruimte te maken voor de brede banden in combinatie met je kettingblad. Ook de voorvork valt op door de Forkflap die de wind om de remkauw leidt. Je kan een hele tijd kijken naar de lijnen van deze fiets en nog steeds nieuwe bijzondere details vinden. Volgens Pinarello is dit vooral functioneel om een evenwicht te krijgen in het gevoel op de fiets. Jouw krachten op de trappers en de aandrijving komen namelijk niet precies uit het midden.
Onze fiets is afgemonteerd met een mechanische Sram Force1 groepset en een setje stoere 650b banden met een breedte van 47 mm. En dan heeft de fiets nog ruimte over. 2,1 inch past er zelfs in. Met 700c banden past er tot 42 mm in. Door die 47 mm banden maakt vind ik hem ook extra dik uitzien. De kabels gaan niet door het stuur maar voor het balhoofd langs en daar gaan ze op de schuine onderbuis het frame in.
Deze gravelbike is gemaakt van T700 carbon. Pinarello heeft ook nog de Grevil+. Deze is gemaakt van het meer geavanceerde T1100 carbon maar is daardoor ook een tikkeltje duurder. Het frame van T700 carbon voor deze fiets erg stijf, maar daarover later iets meer.
Of de Pinarello Grevil als frameset
De mechanische Sram Force1 groep heeft een 42t voorblad. In combinatie met 10-42 cassette kom je nagenoeg overal boven en ook op het vlakke kan je nog genoeg snelheid maken zonder dat je cadans je teveel wordt. Ik vind het jammer dat het frame niet wordt geleverd (uiteraard tegen een meerprijs) met de GRX Di2 groepset.
Dat is op dit moment mijn favoriete gravelgroep. Hij is er wel in een mechanische GRX groepset, een Sram Force eTap groepset, een Ultegra (Di2 of mechanisch) groepset of de nieuwe Ekar Groepset. Toch keus genoeg. Onze versie heeft een adviesprijs van € 5.490,-. Een frameset van deze Grevil kost € 2.890,-, dan kan je hem lekker zelf opbouwen.
Naast het stoere uiterlijk is het natuurlijk de vraag, hoe fietst de Grevil? Ik zal eens beginnen met het algehele gevoel. Ik heb niet heel lang op de fiets kunnen rijden, maar duidelijk is dat dit een erg stijve gravelbike is. Dus het geeft je een erg race-gevoel, iets wat ik niet direct verwachte bij het uiterlijk. De stijfheid komt vooral uit het frame. Fullgas Everywhere, is dan ook de slogan van Pinarello. Comfort moet vooral van de 650b 47mm banden komen. En dat klopt ook wanneer je ze niet te hard oppompt.
Het dunne stuurlint zorgt voor een direct gevoel met het stuur, wat voor mij bijdraagt aan het race gevoel. Wanneer je de spacers zou verwijderen dan kan je met dit frame echt heel diep zitten voor de liefhebbers. Voor mij waren de drie spacers prima om een goede diepe houding op gravelterrein te hebben. Het frame leent zich dus ook voor een diepe zit.
Volgas over singletracks
De Grevil reageert makkelijk en snel wanneer je een bocht in stuurt of een obstakel probeert te ontwijken. Lekker op snelheid singletracks rijden, is dan ook erg fijn. Ook door de brede banden heb je goed grip als de ondergrond wat harder is. Met wat meer los zand of modder kan je beter kiezen voor banden met iets meer profiel. Deze Byway banden van WTB zijn wat mij betreft wel een hele goeie keus als je een beetje van alles rijdt, en dan niet vaak de grens over gaat waar de ondergronden vaak iets minder gemoedelijk zijn. Want ook op asfalt fietsen kan je met deze banden goed uit de voeten. Goeie keus!
Door de brede banden heb je extra grip wanneer je op onverharde ondergrond op snelheid wil komen of bochten aansnijdt. Dat in combinatie met het directe stuurgedrag maakt het dat je naast het racegevoel ook best een fun gevoel hebt. Het is niet een 100% funbike want daarvoor is hij voor mijn smaak te stijf. Ik mag deze combinatie wel. Hij heeft ook een prima gewicht. Onze weegschaal gaf 9,07 kg aan voor maat 56.
Langere tochten
Er zijn op de fiets geen nokjes in de voor- of achtervork waar je tassen aan kan hangen. Wel is er onder de onderbuis de mogelijkheid om een extra bidon te plaatsen. Handig als je echte lange tochten gaat fietsen, of voor een bidon met reservemateriaal. Maar als ik eerlijk ben is dit niet de optimale gravelbike voor erg lange dagen in het zadel, zeker niet als je ook nog op oneffen terrein rijdt. Daar is hij wat mij betreft te stijf voor en je mist het comfort.
Met deze Pinarello Grevil wil je gewoon elk paadje lekker hard over. Hij lokt met zijn rijgedrag gewoon uit om na een bocht even lekker op de trappers te gaan staan en gas te geven. Heerlijk als dat is wat je zoekt. En de keuze voor 650b banden geven hem nog een extra fun gevoel mee. Voor mij de prima combinatie.
Conclusie
Wat kan je verwachten als je gaat voor deze Pinarello Grevil? Als eerste krijg je duidelijk een Pinarello met de kenmerkende uiterlijke eigenschappen. Daarnaast fiets je op een aero-gravelbike die qua stijfheid zo als een wegfiets door kan. In vergelijk met de racefietsen van Pinarello heeft de Grevil een iets kortere zit. Daardoor is je lichaam iets minder gestrekt tijdens het fietsen. Maar het frame leent zich nog steeds om heel diep te zitten als je dat wil. De combinatie van het frame en de 650b wielen maken het een erg directe en makkelijk te sturen fiets.
Als je van comfort houdt dan is dit misschien niet de beste optie. Maar hou je van het racegevoel en af en toe lekker offroad rijden dan kan je lol niet op. Het kan allemaal met deze Pinarello. Ja, het is een Pinarello en daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan. Voordeel is dan wel weer dat je een unieke gravelbike hebt die je niet zo vaak in het wild tegenkomt.
Meer info via Pinarello of via de verdeler Carbonbike