Oké, niet helemaal de eerste indruk. De eerste indruk van de Pro Vibe Aero cockpit hebben we al gehad op de BikeMotion afgelopen jaar. Toen konden we er alleen naar kijken terwijl we hem nu daadwerkelijk in de hand hebben gehad en gemonteerd. Dat geeft toch een betere kijk op deze cockpit.

Negen onderdelen
Ik noem het bewust een cockpit want het ’totaalpakket’ bestaat uit negen onderdelen. Uiteraard draait het om het stuur en de bijbehorende stuurpen. Maar om deze cockpit op je fiets te monteren heb je meer nodig als je gebruik maakt van Di2. Als eerste is er de batterij, die via de ‘electric wire’ en ‘junction’ kabels wordt gekoppeld aan de shifters. Daaraan wordt de ‘junction box’ gekoppeld, die aan het uiteinde van het stuur komt. Daartussen wordt nog de ‘wireless unit’ gemonteerd (deze maakt ANT+ communicatie mogelijk). Al deze onderdelen zitten weggewerkt in het stuur, stuurpen en stuurbuis.

Het stuur weegt volgens Shimano 240 gram (42 cm), echter geeft onze weegschaal 7 gram meer aan. De liners in het stuur zijn de uitstekende kabels die uit het ongemonteerde stuur komen. Met behulp van liners kan je de kabels makkelijk door je stuur geleiden, zonder dat deze vast komen te zitten. Het monteren is niet anders dan bij een regulier stuur, alleen je moet wel zorgen dat je de kabels door het juiste gat in het stuur leidt. Zo zal de kabel die naar de batterij gaat, in het midden uit het stuur komen. Deze kabel gaat door de stuurpen naar de batterij die in de stuurbuis zit. Dit geeft de gehele cockpit een enorm cleane look. De enige kabels die zichtbaar uit het stuur komen zijn de remkabels. Deze komen aan de onderkant van het platte gedeelte uit het stuur. De overige kabels zijn allemaal weggewerkt.

Mooie details
Waar we de vorige keer enkel konden kijken, hebben we nu de vernieuwingen kunnen vasthouden en ervaren. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de gladde voorkant van de stuurpen. Het vastdraaien doe je aan de achterkant. De achterkant van de stuurpen, daar waar je hem op je stuurbuis klemt, heeft een druppelvorm voor de aerodynamica. Deze druppelvorm zie je ook terug in de bijgeleverde topcap. Detail, maar niet onbelangrijk: shimano levert er een schroef bij die precies in het verzonken gat van de topcap valt. De stuurpen heeft een negatieve hoek van 10 graden. Hierdoor kom je in een mooie racehouding te zitten. Precies waar deze cockpit ook voor bedoeld is!

De bovenkant van het stuur is plat en ligt, bij klimmen of kasseien, lekker in de hand. Nieuw is de versmalling van de stuurbeugel. Uit aerodynamisch oogpunt hebben ze de beugel van het stuur smaller gemaakt dan het uiteinde. Dit oogt wat vreemd, maar ligt er lekker in de hand. Het uiteinde heeft de reguliere doorsnede zodat de nieuwe DI2-junction hier in gemonteerd kan worden. Via deze junction kan je de batterij opladen, maar ook ‘Syncro-shift’ activeren. Syncro-shift houdt in dat de beste combinatie van versnellingen wordt gekozen. Je hoeft zelf enkel met de achtershifter te schakelen en niet na te denken of je voor wilt overschakelen van het kleine naar het grote blad (of omgekeerd). Syncro-shift regelt dit voor jou. Door de platte vorm van de bovenkant van het stuur is het wel lastig om een een fietscomputerhouder op te monteren. Die moet je dan op je stuurpen, die wel rond is, vastmaken. Pro komt binnenkort wel met een oplossing hiervoor.

Enthousiast
De tweede indruk van deze cockpit heeft mij nog meer enthousiast gemaakt. De nieuwe ontwikkelingen worden nog duidelijker wanneer je het materiaal zelf in de handen hebt gehad. Erg interressant ook, hoe ze toch zoveel verbeteringen hebben weten te ontwikkelen bij iets simpels als een stuur en stuurpen.

Pro Vibe Aero stuur
Breedte 42 cm (ook in 40 cm)
Gewicht 247 gram (gemeten)
Adviesprijs: € 329,-

Pro Vibe Stuurpen
Lengte 110 mm (ook in 80 mm, 90 mm, 100 mm, 120 mm, 130 mm)
Hoek: -10 %
Diameter: 31,8 mm
Gewicht: 140 gram (gemeten zonder topkap)
Adviesprijs: € 109,99

Meer info via Pro