We hebben het wel vaker gezegd maar een upgrade van je wielset een erg fijne optie om je racefiets te verbeteren. Waarom? Omdat daarmee nog heel veel winst te behalen valt. Bij veel racefietsen, topmodellen meestal uitgezonderd, wordt er vaak meer bezuinigd op de wielen dan op andere onderdelen. Dus zoals ik al zei, valt daar vaak de winst te behalen. Ik reed een tijdje met de Roval Alpinist CLX wielset uit het hogere segment. En als ik al vooruit loop op de conclusie dan is dit een hele fijne upgrade voor veel racefietsen.
Specificaties
Eerst maar eens de technische gegevens van deze wielset. Roval is een onderdeel van Specialized. Zij hebben de wielset (alleen voor schijfremmen) gemaakt met klimmen als doel. Vandaar ook de typenaam, Alpinist.
Velg: carbon
Hoogte velg: 33 mm
binnenbreedte: 21 mm
Spaken: DT-Swiss Aerolite
Nippels: DT-Swiss
steekas: 140 x 12 mm (achter), 100 x 12 mm (voor)
Prijs achterwiel € 1499,90
Prijs voorwiel € 1099,90
De velg is gemaakt van carbon en de wielset is er alleen in een schijfrem variant. De hoogte van de velg is 33 mm met een binnenbreedte van 21 mm. De spaken (Aerolite) en nippels zijn van DT-Swiss. De naaf ook, dit is namelijk de DT Swiss 240 Ratchet EXP (36t). De steekas meet 12 mm. Het maximale rijders gewicht is 125 kg en de wielset weegt 1248 gram. Oh, en je moet er zo’n kleine € 2600,- voor neerleggen.
En als je denkt dat je er tubeless mee kan rijden dan kom je bedrogen uit. Deze set is er alleen voor clincher banden. Nu is dat bij meerdere nieuwe wielen van Roval het geval. Je ziet bij Roval een ommezwaai voor de race wielen lijkt het wel. En er wordt tegenwoordig bij de profs al gewonnen met clinchers. Geen probleem dus, maar wel even goed om van te voren te weten.
Rijden als een malle
Ik heb de wielen gereden met de Specialized Turbo Cotton 26mm banden gereden. Dit is echt mijn favoriete band wat betreft rollen en grip. Niet mijn favoriet wat betreft lekbestendigheid, maar daar gaat dit artikel niet over. De wielen zijn licht en dat merk je met aanzetten. Je bent sneller op tempo. Ik heb de wielset gereden in verschillende fietsen maar ook in de Specialized Venge. Met de standaard Roval CLX 64 wielen woog mijn fiets 7,51 kg. Steek ik de Alpinist wielset erin dan slaat de weegschaal uit naar 7,26 kg. Dat gewichtsverschil merk je gewoon. En omdat het verschil in de ronddraaiende wielen zit, voelt de fiets ook anders. Het rijgedrag wordt er wat mij betreft door verbeterd. Dat merk je doordat je soepeler stuurt ook lekker snel reageert. Wat handig is wanneer je snel moet reageren op gaten in de weg of wanneer je in een groep rijdt en je snel moet uitwijken om maar wat te noemen. Voordeel van zo’n relatief lage velg is dat je nagenoeg geen last hebt van windstoten. En wanneer met hoge snelheid rechtdoor koerst, blijkt de wielset ook verassend stabiel.
Looks zijn wel belangrijk
De looks zijn natuurlijk ondergeschikt aan de kwaliteit en rijeigenschappen. Ja op papier, maar bijna iedere wielrenner die ik ken vind de looks vaak toch een dealbreaker. Geen zorgen, deze wielset ziet er heel strak uit. Qua design is er goed overnagedacht. De witte decals passen er goed bij. Niet te groot, niet te klein en niet teveel. De 33 mm hoge velg staat bij heel veel fietsen erg gaaf. Less is more lijkt het langzaam weer te gaan winnen van de extreem hoge wielen, qua esthetiek dan. Een klein minpuntje is dat bij de Venge, of eigenlijk alle dikke aeroframes, de wielen erg iel staan. Maar goed, smaken verschillen gelukkig. In de meer allround- en klimfietsen staat de set heel erg gaaf. De ratel van de naaf is duidelijk hoorbaar, maar niet te hard. En ondanks dat je niet het mooie ‘zoef-geluid’ van hoge wielen hebt, zit er toch een mooi subtiel geluid in de wielset. Hou ik van.
Conclusie
Ze zien er niet alleen goed uit, maar rijden ook heel erg soepel en snel. Ondanks dat Roval ze in de markt zet als klimwielset zou ik ze maar al te graag als upgrade wielset willen in mijn fietsen. Je zal wel even moeten sparen want de wielset is niet goedkoop. Heb je het bij elkaar gespaard dan krijg je een wielset die echt een verschil maakt in je racefiets. Als je tubeless wil rijden of je wil de set in je fiets met velgremmen steken, dan heb je pech. Maar aan alle andere wensen voldoet hij! En helaas, de testset moest weer terug naar Roval.
Meer info via Specialized