De gravelbike is niet nieuw in de collectie van Sensa. Maar een carbon gravelbike wel. Deze nieuwe Sensa Giulia Gravel Elite is namelijk een full carbon gravelbike, die volgens het Nederlandse merk geschikt is om lekker mee te bikepacken of juist te racen. Zoals ze het zelf zeggen, een Do-it-all gravelbike. Vorige maand gingen we langs in Almelo om de Sensa gravelbike met de nieuwe Shimano GRX 2×12 groepset op te halen.

Gravel Elite of Gravel Pro?

Sensa heeft drie types van de nieuw carbon gravelbike, die nauwelijks van elkaar verschillen. Het verschil zit namelijk in de wielen. Wij testen de Gravel Elite met carbon Supra GFC wielen en een prijskaartje van € 3999,-. Deze is afgemonteerd met de nieuwe mechanische Shimano GRX 2X12 groepset. De fiets heeft een hele gave matte zilver met zwarte kleur dat met een goudkleurige fade in elkaar overloopt. In deze kleurverloop zit het logo van Sensa verwerkt en dat ziet er heel tof uit. Complimenten wat de looks, al hadden interne kabels het plaatje helemaal af gemaakt wat mij betreft. Qua prijs is dit een scherpe prijs voor een fiets met deze specs. De Giulia Gravel Elite weegt 8,9 kg en dat is vergelijkbaar met de concurrenten voor een fiets met deze specs.

Deze Gravel Elite is ook verkrijgbaar met aluminium Supra GA Elite wielen en Vittoria banden. De Shimano GRX groep is hetzelfde en deze uitvoering kost € 3299,-. Het derde model is de Gravel Pro, waarbij er is gekozen voor Supra RA Comp wielen met Vittoria banden en wederom de 2X12 GRX groep. Deze is qua looks wat donkerder door de glanzend donkerblauw met zwarte kleurstelling. Ook mooi en qua prijs de meest gunstige met een bedrag van € 2999,-.

Gecombineerde Shimano onderdelen

Tijdens Unbound in juni van dit jaar doken ineens de eerste beelden van de nieuwe 12-speed GRX groepset op. Inmiddels is deze dan ook officieel gelanceerd en we vinden hem dan ook terug op deze gravelbike. Als je de groep gaat vergelijken met de 11-speed GRX groep moet je goed kijken om de verschillen te zien. Aan de achterderailleur kan je duidelijk zien dat deze anders is, en geschikt voor 12-speed cassettes. Maar voor de shifters en crankset zijn de verschillen minimaal. De matte kleur is een tint donkerder en de plaatsing van de GRX logo’s is gewijzigd. Het valt bijna niet op dat de Sensa is opgebouwd met een mix van de GRX 820 serie en de GRX 610 serie.

Supra onderdelen uit eigen huis

Naast de frames heeft Sensa met hun merk Supra ook alle componenten in huis. Dat zie je bij deze gravelbike terug bij de combinatie van de Supra X Line stuurpen, met het gelijknamige gravelstuur met flare. Ook de wielen zijn van Supra en dat is in dit geval de gravel-specifieke GFC Elite TLR wielen. Een set tubeless wielen met carbon velgen. De velgen van deze wielen hebben een 25 mm interne breedte en aan de buitenkant meten ze 30 mm. Hierdoor vallen de Schwalbe G-One RS banden ook echt als de aangegeven 40 mm in de hookless velg. De hoogte van de velg is 40 mm en dat smoelt erg goed vind ik. Niet overdreven hoog, maar genoeg om de fiets er lekker snel uit te laten zien.

Frame met veel opties

Het frame heeft een compacte geometrie en komt met de stack en reach in de buurt van een cyclocross fiets. Er is ruimte voor drie bidonhouders, waarvan één onderaan bij het bracket. Op de bovenbuis zit een montagepunt voor accessoires. Op de voorvork zijn verschillende montagepunten waar tassen of andere accessoires voor het bikepacken kunnen worden gemonteerd.

Bij de achterbrug zit een zwart demonteerbaar ‘bruggetje’ dat montage van spatborden mogelijk maakt. Voor die spatborden zit er ook een montagepunt aan de achterkant van de zitbuis, net boven het bracket. Kortom, een fiets waarmee je letterlijk alle kanten op kan.

Gravelen met een glimlach

Rondom huis heb ik een aantal routes en wegen die ik rijd als ik een fiets ga testen. Het is dan ook al vrij snel dat ik met de Sensa over de mooie gravelpaden rond vliegveld Enschede rijd. Het aanzetten voelt bij de eerste pedaalslagen direct en je voelt dat het frame lekker stijf is. De fiets voelt compact en hij komt qua houding inderdaad in de buurt van mijn crosser. Wel met het verschil dat hier een flare stuur op zit, waardoor ik wat meer ontspannen in de beugels kan ‘hangen’. Ook de shifters staan daardoor wat naar binnen gekanteld, en ik vind dat een prettige houding als ik bovenop de shifters het stuur beetpak.

Door de compacte houding voelt de fiets voor mij al snel vertrouwd en merk ik dat ik harder ga rijden. De Schwalbe banden heb ik op 1.8 bar staan, en daarmee heb ik goed grip om met snelheid de bochten in te sturen. De fiets heeft een korte stuurpen en stuurt lekker direct. De fiets geeft een speels gevoel en daar houd ik van. Ik verlaat dan ook steeds meer de gravelpaden om de nodige singletracks mee te pakken. De Supra GFC Elite wielen lopen mooi en de stijfheid van de wielen voel je terug bij het sturen. Ze reageren zoals je verwacht en sturen je stabiel en in een mooie lijn door de bochten. De testfiets is gemonteerd met binnenbanden, dus enige voorzichtigheid is geboden bij boomwortels. Maar ondanks dat fiets ik rond met een grote glimlach op m’n gezicht.

Do it all gravelbike

Speels en compact dus. Maar ook op de lange gravelpaden kan je met de Sensa lekker doorrammen. Zoals gezegd voelt hij stijf waardoor je makkelijk op gang komt en lekker mee wil racen. Het comfort komt bij deze gravelbike vooral uit de combinatie van de banden en een lagere bandenspanning. Op de mooie egale gravelpaden bolt het fijn, maar bij wat slechtere paden of gaten in de ondergrond voel je de trillingen goed.

Het frame heeft ruimte voor brede banden tot 47 mm, waarmee er dus zeker mogelijkheden zijn om comfort te winnen als je hem gaat gebruiken bij een stevige bikepacking trip. Daarbij komen dan ook de vele nokjes en montagepunten goed van pas, om al je bepakking aan je fiets mee te kunnen nemen.

Schakelen met de nieuwe Shimano GRX 12 speed groep voelt vertrouwd. De ergonomie van de shifters vind ik fijn en het schakelt soepel. Zonder heel veel kracht te zetten, schakel je de ketting naar een kleiner of groter tandwiel. Daar waar je soms nog wel eens het gevoel hebt wat harder te moeten duwen bij mechanische shifters, gaat het bij deze GRX lekker soepel zoals ik dat ook van de vorige serie al gewend was. In die zin is het enige verschil dat er een extra versnelling is toegevoegd. In ons vlakke kikkerlandje is dit vooral in en rond Limburg een welkome toevoeging, maar voor het vlakke oosten waarin ik de fiets heb getest geen vereiste.

De fiets heeft zoals gezegd een mix van verschillende GRX series. Om prijstechnische redenen zijn de derailleurs en crankset van de GRX 820 12-speed serie gecombineerd met de remmen van de GRX 610 serie. Niet zo gek, want er wordt vaker een mix gemaakt van verschillende onderdelen bij een groepset. Dit werkt prima samen en het remmen gaat gedoseerd, zonder dat je de wielen blokkeert.

Specificaties

Sensa Gravel Elite GRX
Groepset: Shimano GRX 2 X 12
Wielen: Supra GFC Elite
Gewicht: 8.9 kg
Prijs: € 3999,-

Conclusie

De nieuwe Giulia Gravel elite heeft gave looks en een mooi design. Daarin heeft Sensa wat mij betreft een flinke stap voorwaarts gemaakt. Deze stap vooruit zie je ook wel terug in de prijs, die iets hoger is dan je misschien van Sensa gewend bent. Neemt niet weg dat hij nog steeds scherp is geprijsd is en je bij Sensa veel fiets voor je geld krijgt. Hij heeft een lekker speels karakter door de compacte geometrie en in combinatie met de korte stuurpen en stijve carbon wielen neigt hij zelfs naar een crosser. Persoonlijk houd ik daar wel van, en ik stuur dan ook met plezier de single tracks over. Daarbij zou ik persoonlijk iets bredere banden steken, voor wat meer comfort. Je kan met deze Giulia Grave Elite een meerdaagse bikepacking trip rijden, maar wat mij betreft is hij echt gemaakt om lekker mee te racen.

via Sensa