Het wordt weer de tijd van het jaar dat we het over verlichting op de fiets moeten hebben. Als je een woon-werkfietser bent of als je in de winter nog lange tochten wil maken dan ontkom je er haast niet aan. Sigma heeft gelukkig nogal wat lampjes in het assortiment om ervoor te zorgen dat je gezien wordt en kunt zien. Sigma stuurde ons twee lampjes uit de Aura serie op.

Zes lampen in verschillende sterktes
De Aura serie bestaat uit zes voorlampjes die je vastzet met een rubber strap. Je kunt de lampjes krijgen in verschillende lichtsterktes van 25 tot en met 80 lux. Makkelijk te herkennen aan het cijfer achter de productnaam. Wij hebben de 45 en 80 bekeken. Eéntje in het middensegment dus en de sterkste.

Sigma Aura 45
Laten we eerst beginnen met de Aura 45. Als je de Aura 45 bekijkt, is het een no-nonsense lampje. Eén knop bovenop, waar je dubbel op klikt om de lamp aan te zetten. En waar je met nog één klik doorgaat naar de ECO-stand. De klik is duidelijk en vraagt wat kracht dus hij gaat niet zomaar aan in je tas. Je houdt de knop ingedrukt om de lamp weer uit de doen.

De automodus
Meer lijkt het niet te zijn, maar er zit toch nog een extra mode op: de Auto Mode. Een lichtsensor die de sterkte van het licht aan past op het omgevingslicht. Dus je varieert daarmee tussen de 15 lux van de ecomodus en de 45 lux van de standaardmodus. Ideaal voor als je in het donker begint te fietsen, maar dat het al licht begint te worden voordat je aankomt op je bestemming. Of andersom natuurlijk. En je komt dan met de batterijduur ergens uit tussen de 6,5 uur van de standaardmodus en de 21 uur van de ecomodus die wordt opgegeven door Sigma. Opladen gaat met een usb-kabel en de usb-ingang zit netjes achter een rubber flapje weggewerkt.

De lamp is van plastic, maar voelt toch degelijk aan. Het lampje weegt 87 gram en dat is minder dan je verwacht als je naar het formaat kijkt. Het vastzetten van de lamp gaat makkelijk met de groter rubber strap. Aan de binnenkant voelt het materiaal erg grippy. Hij zit dus goed aan je stuur vast. Het lampje levert voldoende licht om gezien te worden. Dat er aan zijkant ook nog twee spleetjes zitten waar licht doorheen komt, zorgt ervoor dat je ook vanaf de zijkant te zien bent. De lichtbundel is niet heel geconcentreerd, maar verlicht meer een vlak. Het rechthoekige vlak is voldoende om een paar meter voor je de ondergrond te zien.

Sigma Aura 80
Dan naar het grote broertje van de Aura 45, de Aura 80. Het is niet simpelweg een lampje dat lichtsterker is. Er zijn natuurlijk wel overeenkomsten, maar de Auro 80 heeft net wat andere features. Waar de lampen gelijk in zijn is dat de Aura 80 ook usb oplaadbaar is. En dat de ingang op dezelfde manier verborgen achter een rubber flapje zit. De lamp zet je ook vast met dezelfde strap, alleen is de haak waar je de strap aan vastmaakt wat groter en steviger uitgevoerd, omdat het lampje zelf groter en zwaarder is. Het lampje weegt 120 gram en omdat het lampje zwaarder is, geeft dat een nog degelijker gevoel aan het lampje. Maar dat is een beetje bedrog, want het materiaal is hetzelfde als de Auro 45. Het plaatje aan de overkant dat lijkt op metaal, geeft net wat meer gevoel van luxe, maar maakt voor de constructie weinig uit.

Meer standen en meer info
De knop bovenop de lamp voelt meer gedempt dan die van de Aura 45 en je hoort niet zo’n harde klik. Onder de knop zitten acht gekleurde lichtjes. Vier van de lichtjes zijn om het batterijniveau aan te geven. De andere vier geven de stand van de lichtsterkte in. Je hebt dus vier lichtsterktes om uit te kiezen. Dat zijn er meer dan bij de Aura 45, maar je mist wel de Auto Mode. Dus je zult de lamp zelf moeten aanpassen als het lichter of donkerder wordt tijdens je rit. Als je de lamp op vol gebruikt moet de lamp zo’n 4 uur mee gaan, maar zet je ‘m in de ecomodus dan zou de lamp 21 uur mee moeten gaan.

Meer licht van voor en de zijkant
Waar de Aura 45 twee kleine spleetjes met licht heeft, loopt er bij de Aura 80 een streep van licht van voor tot achter over de lamp. Dit is duidelijk zichtbaarder van de zijkant en dit geeft aan de lamp ook een cool effect. De zichtbaarheid is natuurlijk belangrijker, maar dat het er cool uitziet, is toch ook leuk? Aan de voorkant levert de Aura 80 ook meer licht. Het stuk is net als bij de Auro 45 rechthoekig, maar het is helderder en daarmee zie je de omgeving en ondergrond beter.

Details
Sigma Aura 45
Gemeten gewicht: 87 gram
Adviesprijs: € 39,95

Details
Sigma Aura 80
Gemeten gewicht: 120 gram
Adviesprijs: € 59,95
Meer info via Sigma

Conclusie
Beide Aura lampjes hebben zo hun voordelen. De Aura 80 is lichtsterker en is beter zichtbaar vanaf de zijkant. Maar de Auro 45 heeft weer de handige Auto Mode waarmee je de batterij spaart. Waar je voor kiest, is een beetje afhankelijk van waar je rijd. Rijd je meer in de bewoonde wereld met lantaarnpalen dan is de Aura 45 genoeg. Moet je vooral kilometers afleggen door bos of donkere weilanden zonder verlichting dan is meer licht belangrijk en kies je voor de Aura 80. Het prijsverschil tussen de twee is percentueel misschien best veel, maar uiteindelijk is die € 20,- ook niet doorslaggevend. Beide lampjes leveren voor de prijs in ieder geval degelijke prestaties.