Als er op Racefietsblog een gravelbike langs komt, dan kunnen er in de meeste gevallen spatborden op. Toch vraag ik me af in hoeveel van de gevallen er ook daadwerkelijk spatborden opgaan. Voor het gravellen is het niet ideaal, want als het een beetje modderig is, hoopt de boel zich snel op. En voor die natte woonwerkrit is het veel moeite om de spatborden erop te zetten. De SKS Speedrocker spatborden zijn dan misschien wel een slimme oplossing. Deze zet je niet vast met inbusboutjes maar met snelle strapsluitingen. Handig omdat het sneller gaat en omdat sommige fietsen helemaal geen inbus-aansluiting hebben.

Open je de doos, dan lijkt het allemaal een beetje op een bouwpakket. Je krijgt drie stukjes spatbord en verschillende straps. Al snel wijst het zichzelf wat waar hoort. Als eerste trek je rubbers over de klemmen die tegen je frame of voorvork aan komen. Vervolgens kun je met behulp van inbusboutjes de hoek instellen van deze klemmen, zodat het spatbord mooi de vorm van de band volgt. Hier gaat de meeste tijd inzitten, maar dit hoef je maar één keer te doen. Je kunt ook de lengte nog instellen van de stangetjes. Als deze te lang zijn, kun je ze ook nog in te korten door ze af te zagen. Door het profiel van de klemmen, past het op bijna iedere vorm. En er is ook nog ruimte om er een buitenkabel doorheen te krijgen.

Snelle montage van de spatborden?

Als je eenmaal de hoek hebt bepaald gaat het monteren van de achterkant vrij snel. Rubber straps om de staande achtervork trekken en om de staande buis trek je een klittenbandstrap met beschermend materiaal ertussen zodat er geen krassen achterblijven. Je krijgt er overigens doorzichtig folie bij, om nog een extra beschermlaagje te hebben. Het uiteinde dat vast zit aan de zitbuis is in lengte te verstellen. Zo kun je het spatbord op een goede plek vastzetten rond de zitbuis.

Aan de voorkant kost het monteren net wat meer moeite. Ook na het afstellen van de hoeken. Dat komt omdat het spatbord uit twee delen bestaat. En deze twee delen worden samen vastgezet met aan beide kanten één strap. Je moet ze dus beide een beetje in bedwang houden voordat je de klittenbandstrap stevig kunt aantrekken. Je krijgt er wel een soort handigheid in, maar het is even pielen. Aan de voorkant wordt alles overigens vastgezet met de klittenbandstraps in plaats van de rubber straps aan de achterkant.

Het beschermende laagje op de klittenbandstraps zorgt ook voor grip. De spatborden blijven zo goed op hun plek. De rubber straps en de klittenbandstraps zijn beide in lengte in te korten, zo heb je geen loshangende uiteindes meer. Dan staat het geheel net wat strakker.

Het loshalen van de spatborden gaat erg snel. Het is een kwestie van de straps loshalen en de spatborden er tussenuit halen. Doordat de spatborden van kunststof zijn, laten ze ook niet zo snel een kras achter op je frame of voorvork bij monteren of verwijderen. Het kunststof zelf krast wel snel, want na een paar keer monteren zie ik een aantal schaafplekjes.

Stevig op de fiets

Gemonteerd op de fiets zitten de spatborden stevig. Steviger dan ik verwachtte bij het in elkaar zetten van de spatborden. Over slecht wegdekken hoor je ook geen irritant gekletter van de spatborden. Het kunststof en het rubber dempen dit soort geluiden. De spatborden hebben ook een goede lengte en houden daardoor goed het water tegen. De bredere uitlopende spatlappen zijn daar ook belangrijk in. Daardoor wordt het water wat zich langs het spatbord richting jouw benen of rug wilt verplaatsen toch nog op het laatste moment gevangen. Er zit ook nog een spoiler op het voorste gedeelte van het voorspatbord. SKS geeft aan dat de spatborden tot en met banden van 42mm te gebruiken zijn. Dit zal passen, maar de kans dat er meer water langs de zijkant spat wordt dan wel groter. Qua looks doen de spatborden best strak aan. Spatborden met boutjes staan misschien nog wat strakker, maar door de zwarte stangetjes vind ik het de looks van de fiets niet teveel verstoren.

Specificaties

SKS Speedrocker Spatborden
Adviesprijs: € 49,99
Gemeten gewicht: 421 gram (compleet met straps)
Meer info via SKS

Conclusie

De SKS Speedrocker doet precies waar het voor is ontworpen: een snelle manier om je fiets te voorzien van spatborden. En hij houdt daarbij ook nog voldoende water tegen en blijft netjes op zijn plek zitten zonder gerammel. Het afstellen neemt de eerste keer wat tijd in beslag, maar dit is later niet meer nodig. De achterkant is het snelste te monteren. De voorkant neemt wat meer tijd in beslag door de twee losse delen. Al met al is het een slimme oplossing voor wie zijn gravelbike in het weekend voor de onverharde paden wilt gebruikten en door de weeks door weer en wind naar zijn werk rijdt. Zo maak je sneller gebruik van de ruimte om spatborden te monteren.