Na de bekendmaking van de samenwerking van Specialized en Fjällräven was er al bekend dat er nog meer producten in de toekomst zouden verschijnen. Één daarvan is de nieuwe bikepacking tassenset waarmee we op een microadventure zijn geweest. Over de Veluwe met een mooie gravelroute naar de slaaplocatie. Het waren twee erg geslaagde dagen dat ik daar ook wel een artikel over zou kunnen schrijven. De mooie omgeving van de Veluwe, uitstekend fietsweer, gezellig groepje en lekker slapen in een glamping tent.

Maar goed, het ging om de tassen in de verschillende kleuren dus die staan centraal in het artikel. Misschien denk je na het lezen, ik mis de stuurtas. Nou dat zit zo, ze hebben daar namelijk een alternatieve oplossing en dat is meer een stuurkoffer. Die stuurkoffer was voor deze korte trip een beetje teveel van het goede.

Frame Bag

De Frame Bag is de tas die je onder je bovenbuis plaatst. Handig omdat je die ruimte vaak niet gebruikt. De tas is er in 3 maten en welke je kiest is een afhankelijk van je framemaat. Zo zal de grootste tas niet passen als je een heel kleine framemaat hebt. Met klittenband zet je de tas vast en als hij eenmaal vast zit, beweegt hij niet tijdens het fietsen. Ook niet als je hem vol stopt en er meer gewicht in zit. Ondanks dat het een langwerpige ruimte is, kan je er toch best veel in kwijt. In de maat M tas van 3 liter kon ik mijn slippers, jasje en wat andere kleding opbergen. De L is 5 liter groot en de S heeft een inhoud van 2,3 liter. De afmeting van de M is 47 x 11 x 6 cm en het gewicht is 297 gram.

De tas heeft een dubbele ritssluiting aan de rechterkant en deze voelt heel degelijk. Net als de rest van de tas. Hij kan goed tegen een buitje en de voering van de tas is waterdicht dus je spulletjes blijven droog. Wel zo handig.

Aan de binnenkant van de tas heb je nog verschillende vakjes van mesh waardoor je daar nog extra spulletjes kan opbergen die je door de vakjes makkelijker kan terugvinden. Je kan de tas tijdens het kamperen eraf halen maar dat werkt niet handig omdat je dan alle klittenbandbevestigingen los moet maken. De prijs van maat M is € 90,-. De S is een tientje goedkoper en de L is een tientje duurder.

Snack Bag

Deze kleine ronde tas voor naast je stuurpen heeft niet voor niks de naam Snack Bag. Je kunt er allerlei reepjes, los snoep of noten in kwijt. Tijdens het fietsen kan je het dan makkelijk pakken, zonder dat er een ritsje in de weg zit. Je kan er ook een blikje in kwijt mocht je daar meer behoefte aan hebben. Er past officieel 0,8 liter in en je kan het geheel afsluiten het af met een koordje. Enige nadeel van het tasje is dat wanneer je moet staan op de trappers, je er met je knie snel tegenaan stoot. Dus deze is meer geschikt voor de rustige tochten. De advies prijs is € 45,-.

Seatbag

De zadeltas bestaat feitelijk uit twee delen als je hem gebruikt zoals ik hem gebruikt heb. Het harnas en de opbergzak. Dit is echt een handig systeem waarbij het harnas super strak aan je zadel vastzit. Dit is met een klem die je vastschroeft aan je zadelrails en met een klittenbandsluiting om je zadelpen. Het viel mij op dat deze constructie erg stevig vast zit. Ook het aluminium frame draagt bij aan de stabiliteit. Met straps kan je de grootte van het harnas bepalen. Het gewicht van dit harnas is 625 gram.

Wanneer je het harnas helemaal open zet, kan je de opbergzak die je gevuld hebt met spullen er in schuiven. Wanneer deze er goed in zit, trek je de straps allemaal aan zodat het harnas de waterdichte opbergzak omklemt. Aan de achterkant zet je het geheel vast met een strap zodat de tas er niet uit kan vallen. Fijn van de opbergzak is dat er een luchtventiel op zit. Dit om alle overtollige lucht er makkelijk uit te persen en je bagage wat compacter wordt. Deze is er in twee maten, namelijk 10 liter of 16 liter.

Ik vond het jammer dat ik deze zadeltas weer terug moest geven want hij werkt heel goed. Door de constructie wiebelt het geheel niet tot nauwelijks. Dus bij het staan op de pedalen voel je nagenoeg niets van het heen en weer wiebelen. Uiteraard voel je wel dat je extra gewicht mee zeult, maar dat is ook logisch als je gaat bikepacken. Het geheel werkt ook heel makkelijk als je op je slaapplek aankomt. Je hoeft namelijk niet de hele constructie van je fiets af te halen. Je klikt de straps los en haalt de opbergzak eruit. Lekker makkelijk. De prijs van het harnas is € 140,- en de 10 liter opbergzak kost nog eens € 50,-. Voor de 16 liter versie betaal je € 60,-.

Toptube Bag

Tot slot nog iets over de Toptube Bag. Die mag tijdens een tocht niet ontbreken wat mij betreft. Een relatief klein tasje op je bovenbuis. De ritssluiting maakt het veilig om je portemonnee, sleutels of andere belangrijke spullen in op te bergen. Ook kan je er makkelijk een powerbank in kwijt, je hebt zelfs een kleine doorgang voor een kabeltje om iets op te laden als je bijvoorbeeld met je telefoon op je stuur rijdt. Hier is de voering ook weer waterdicht. 0,8 liter is de inhoud. Het tasje weegt 139 gram.

Conclusie

Het was echt een supertof microadventure ;-). Maar naast de gezelligheid en het leuke avontuur ging het natuurlijk vooral om de tassen. En deze zijn stevig, zitten goed in elkaar en hebben de typische Fjällräven kleuren. Daar moet je van houden, al vind ik de groene erg geslaagd. De Toptube Bag doet prima zijn werk. De Snack Bag blijkt erg handig te zijn. Je wil hem alleen niet gebruiken als je veel staand fietst, want dan schuurt je knie er snel langs. De Frame Bag vergeet je bijna als je aan het fietsen bent. Je hebt er geen last van terwijl je er best veel in kwijt kan.

Dan komen we bij de Saddle Bag die er wat mij betreft uitspringt qua gemak en functionaliteit. Door de constructie hangt hij erg stabiel waardoor hij nauwelijks wiebelt. En als je op locatie bent haal je makkelijk en snel de binnenzak eruit zonder de hele constructie los te halen van je fiets. De voering van alle tassen is volgens de beschrijving waterdicht en daar moeten we dan ook vanuit gaan, want door het lekkere zonnige weer hebben we dat niet kunnen testen. Samenvattend, een erg fijne tassenset voor je avontuur!

Meer info via Specialized