One bike to rule them all, is de visie van Specialized! Eén fiets die zowel aerodynamisch, licht en stijf is om alle type koersen en ritten mee te kunnen rijden. Bij de Tarmac SL7 heeft Specialized dit geïntroduceerd, en met de nieuwe SL8 worden de (voorlopig) laatste ‘puntjes op de i’ gezet. De nieuwe Tarmac SL8 is de snelste racefiets die Specialized ooit heeft geproduceerd en wij gingen samen met Specialized en Ide Schelling, van Team BORA – hansgrohe, op pad in de Limburgse heuvels.

Tarmac SL8 frame

Tijdens het afgelopen WK in Glasgow is het nieuwe topmodel van Specialized gepresenteerd. We schreven al over de technische specificaties van de S-Works Tarmac SL8 en de verschillen met zijn voorganger. Kort gezegd is het nieuwe SL8 frame een combinatie van de aerodynamische S-Works Venge en de lichtgewicht S-Works Aethos in een ‘Tarmac jasje’.

Met de kennis van de lichtgewicht Aethos hebben ze het frame van de Tarmac SL8 opnieuw vormgegeven, waarbij hij op het oog heel veel lijkt op de SL7. De geometrie is gelijk gebleven en van een afstand moet je goed kijken naar de vorm van het frame om het verschil te zien. Het grootste verschil is dat de buizen van het frame allemaal ‘weer’ rondere vormen hebben. Daarmee vormt het een heel stijf frame waarbij ze gewicht konden besparen. Qua aerodynamica is deze fiets dus de snelste racefiets die ze ooit hebben gemaakt. En waar je dan dikke, aerodynamisch gevormde buizen verwacht zijn deze dus ronder en dunner geworden. Dit zie je goed terug in onder andere de smallere zadelpen en dunne seatstays. Niet alles is overigens smaller want het balhoofd, is juist een stukje forser geworden en heeft een opvallende knik dat voor een betere luchtstroom moet zorgen. Dit balhoofd hebben ze bij Specialized de bijnaam ‘Speed Sniffer’ gegeven.

Roval Rapide cockpit

Belangrijke factor in de aerodynamische winst van de Tarmac SL8 is de nieuwe Roval Rapide cockpit. Naast dat deze 50 gram lichter is, bespaart hij ook de nodige watts doordat het nu één geheel is waar de kabels volledig zijn geïntegreerd. Dit, in tegenstelling tot het Aerofly stuur van zijn voorganger dat een losse stuurnok had waar de kabels onderdoor liepen. Het stuur heeft ook een meer gestroomlijnde vorm en is platter, waardoor het frontale oppervlak ook wordt verkleind. Op de bovenkant zitten er kleine puntjes op het carbon die voor grip moeten zorgen, op de plek waar geen stuurlint zit. Het stuurlint zit alleen in de beugels, tot net voorbij de shifters. Naast het functionele vind ik het vooral een heel gaaf stuur, dat er superstrak uitziet.

Knalrode S-Works Tarmac SL8

Als ik op maandagavond incheck in het hotel en m’n kamer binnenloop, staat daar een hagelnieuwe rode S-Works Tarmac SL8 in de hoek. Het topmodel dat is afgemonteerd met Sram Red eTap AXS inclusief powermeter. Het rode frame heeft een heel gaaf effect in de lak, dat ik erg kan waarderen. Het geeft het frame een hele mooie uitstraling. Samen met de nieuwe Roval Rapide cockpit, de Roval Rapide wielset en SRAM Red eTap AXS groep is dit echt een hele dikke fiets.

Het liefst spring ik er op en ga ik er mee op pad, maar daarmee moeten we nog even wachten tot de volgende ochtend. Na het ontbijt worden de fietsen afgesteld, pedalen gemonteerd en laad ik de route in de navigatie. Vlak voor vertrek wordt er nog even gauw vermeld dat er enkel PR’s verwacht worden op de Limburgse heuvels, ik ben benieuwd.

Zelf rijd ik op een Tarmac SL7 en deze Tarmac SL8 voelt het dan ook heel snel vertrouwd. Niet zo heel gek met een geometrie die gelijk is gebleven. Wat meteen opvalt is dat hij lichter aanvoelt. Volgens Specialized weegt een volledige fiets in maat 56, 6,85 kg. Ik rij een maat 54 frame en inclusief pedalen zal deze dus ook onder de 7 kg wegen. Ik vind persoonlijk de rondere vormen van de buizen mooier, en het geeft de fiets voor mij een meer klassieke look. Als je al rijdend naar beneden kijkt zie je goed de slanker gevormde bovenbuis.

Slank, stijf en snel!

Bij de eerste meters met deze fiets merk je dat het een echte koersfiets is. Hij reageert direct bij het aanzetten en je komt snel op gang. De stijfheid van dit frame maakt dat hij direct reageert als je gaat staan op de pedalen en je kan de fiets lekker van links naar rechts gooien in een sprint. De fiets blijft daarbij heel stabiel en reageert zoals je verwacht. Mijn ervaring met heel lichte fietsen is dat deze aan de voorkant wat nerveus kunnen zijn, maar daarvan is bij deze Tarmac SL8 geen sprake. Hij stuurt direct, strak en daardoor heel vertrouwd. Daarbij spelen de bekende Roval Rapide wielen en de nieuwe Roval Rapide cockpit natuurlijk ook een belangrijke rol.

De nieuwe Roval cockpit ligt lekker in de hand. Hij oogt fors, maar ik kan mijn handen er goed omheen vouwen, en door de vlakke bovenkant voelt dat heel comfortabel. In de beugel is het stuur erg stijf en heb je voldoende ruimte om lekker te kunnen sprinten zonder dat je met je pols tegen de bovenkant aankomt.

Tijdens onze rit door Zuid-Limburg zit ik het grootste deel met de handen op de shifters. Het stuur en de shifters sluiten heel mooi op elkaar aan, zodat je handpalmen kunnen rusten op een vlakke overgang. Bij langere klimmen pak ik vaak het stuur bovenop vast, en daar heeft Specialized/Roval gezorgd voor extra grip door kleine puntjes op het carbon. Dit werkt bij korte klimmen goed al ben ik wel benieuwd hoe dit zal zijn bij een lange Alpen klim, in combinatie met zweethanden. Het stuur komt met een passende out-front mount die geschikt is voor Wahoo of Garmin fietscomputers.

Comfortabele combinatie

De seatstays van het frame zijn iets lager geplaatst ten opzichte van het SL7 frame. Ook zijn ze slanker vormgegeven en dit moet zorgen voor wat meer comfort. Daarnaast is de fiets afgemonteerd met 26 mm banden, op de Rapide velgen die een interne breedte hebben van 21 mm. De trillingen van het wegdek of een klinkerstraat worden gedempt, en zorgt voor een comfortabele rit. De Roval Rapide wielen hebben een 51 mm voorvelg en 60 mm achtervelg. Het voorwiel is 35 mm breed dat zorgt voor een aerodynamische voorkant en stabiel rijgedrag bij zijwind.

De wielen hebben een DT Swiss 180 naaf met het bekende ratchet systeem in de body. Deze wielen zijn ten opzichte van de Tarmac SL7 niet nieuw, maar toch wel het vermelden waard want naar mijn mening is dit echt een hele fijne wielset. Al is het vervangen van een band op deze set altijd wel een klusje omdat vooral de voorvelg breed is en de band er zo lastig over past. Een sterke en stevige wielset, die de fiets een agressieve en vooral snelle uitstraling meegeven.

De SRAM Red eTap AXS groep op deze fiets werkt top. De combinatie van een 48/35 crankset en een 10/33 cassette geven een heel breed bereik. Ideaal voor vlakke Nederlandse wegen in de polder, maar ook licht genoeg om zonder al te veel moeite de Keutenberg op te komen. Al is een klim van 22% nooit zonder moeite te bedwingen. Het remmen met SRAM vind ik persoonlijk erg fijn en goed te doseren. Qua schakelen kies ik zelf liever voor een Di2 groepset, maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit en functionaliteit van de SRAM Red eTap AXS groep op deze testfiets.

Specificaties

Specialized S-Works Tarmac SL8 maat 54
Groepset: SRAM Red eTap AXS
Crankset: SRAM Red eTap AXS 48/35 incl. powermeter
Cassette: SRAM Red 10/33
Zadelpen: S-Works Tarmac Carbon
Cockpit: Roval Rapide incl. out-front mount (Garmin/Wahoo)
Zadel: S-Works Power carbon
Opgegeven gewicht (maat 56): 6,85 kg.
Prijs: € 14.000,-

Conclusie

De nieuwe S-Works Tarmac SL8 is een echte racebak. Hij voelt heel vertrouwd en ten opzichte van zijn voorganger zitten de verschillen in de details. Hij is lichter van gewicht en ondanks dat het verschil minimaal is voel je dat toch wanneer je de fiets optilt. De slanke buizen en het forse balhoofd in combinatie met de nieuwe Roval Rapide cockpit vind ik heel gaaf en geeft de fiets een klassieke maar toch snelle uitstraling. Het mooie effect van de gekleurde rode lak heeft daar ook zeker een positieve bijdrage aan. De nieuwe cockpit is qua gevoel wellicht de grootste vernieuwing, omdat dit merkbaar anders in de hand ligt terwijl het frame juist het vertrouwde Tarmac gevoel heeft. Maar dan met een lichter gewicht en minder luchtweerstand.

De prijs van € 14.000,- is fors maar wel met de kanttekening dat deze Tarmac SL8 aerodynamisch is voor in de massasprints en lichtgewicht voor in het hooggebergte. Daar waar je bij de meeste concurrenten moet kiezen tussen specifieke aerobike of een lichtgewicht klimfiets heeft Specialized met deze Tarmac SL8 dus echt ‘one bike to rule them all’.

Foto’s Joris Knapen