Aan het schoonmaken van je fiets en smeren van onderdelen is geen ontkomen aan. Voor de één een noodzakelijk kwaad, voor de ander me-time met hun geliefde fiets. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om op een vieze fiets te vertrekken, daarom haal ik zelfs een extra doekje over mijn fiets voordat ik op pad ga. En als er iets piept of kraakt, kan ik daar heel onrustig van worden onderweg. Bij Split Second hebben ze een uitgebreide lijn waarmee je alles voorhanden hebt om je fiets te poetsen en onderhouden.

Split Second is nieuw in de Benelux

Het Duitse merk Split Second is nieuw in de Benelux en kent vier verschillende lijnen met producten voor de fiets. De verdeling hiervan is duidelijk zichtbaar door de verschillende kleuren van labels die ze daarvoor gebruiken. Zo is er de groene lijn met schoonmaakproducten, rode labels voor vetten en montagepasta’s, geel voor de smeermiddelen en nog een paarse lijn met beschermende producten. Bij al deze producten heb je de keuze uit het reguliere product, of een duurzaam biologische variant. Die laatste kan je herkennen aan de witte labels, met nog steeds de bijpassende kleur zoals ik hierboven schreef.

Schoonmaken maar!

Het eerste product dat ik gebruik is de Chain Cleaner. En net als de montagepasta heeft deze nog de herkenbare geur van vroeger. De geur van een oude vetpot als je een werkplaats in loopt, die wel wat wegheeft van lichte petroleum lucht.

Voor het schoonmaken heb ik de Bike Cleaner en Chain Cleaner gebruikt. De fles heeft een handige spuitkop waarmee je de fiets, nadat hij met water is afgespoten, helemaal kan inspuiten. Dit laat je even intrekken en vervolgens was ik het eraf met een microvezel lap. Als dit klaar is nog even weer afspuiten om alle resten en het laatste vuil eraf te doen en de fiets droogmaken.

Ditzelfde geldt ook voor de Chain Cleaner die je gebruikt voor je ketting, tandwielen en cassette. De volgorde en handelingen om hiermee schoon te maken is hetzelfde als bij de bike cleaner. De fles en de spuitkop zijn vergelijkbaar, en het mooie van de spuitkop is dat je deze dicht kan zetten. Als je deze een kwartslag draait zit deze op slot. Handig ook als kinderslot.

Schoon? Smeren dan!

Voor de smering van de ketting heb ik de Rain Lube en Dry Lube gebruikt. Uiteraard in bijpassende weersomstandigheden. Beide potjes hebben een lange dunne tuit waarmee je het gedoseerd op de ketting kan aanbrengen. De Dry Lube is een heel dunne olie, die na het aanbrengen opdroogt en een soort waxlaagje vormt. De ketting is goed gesmeerd en blijft aan de buitenkant mooi droog waardoor er geen vuil aan blijft plakken.

Doordat het wat dunner is, moet je wel wat vaker je ketting insmeren zodat deze lekker soepel blijft draaien. De Rain Lube is ook dun maar voelt wat vettiger. Ik moet oppassen dat ik niet teveel lube aanbreng, want met de schenktuit gaat dat vrij vlot. Deze lube is wat vettiger en daardoor trekt het ook wat meer vuil aan en wordt de ketting wat sneller zwart dan met de Dry Lube.

Deze producten vallen bij Split Second allemaal in de Classic Line. Dat geldt ook voor het montage vet dat ik heb gebruikt om m’n stuurpen en de boutjes opnieuw te monteren. Vanuit de pot breng ik een beetje aan de boutjes en de stuurpen voordat ik deze weer vastdraai. Het doet tot nu toe wat het moet doen, en alles zit nog goed op z’n plek.

Plant based je fiets onderhouden

De producten van Split Second met een wit label zijn biologisch en ze noemen dit de Organic Line. Veel van deze producten zijn plant based en het geeft toch een goed gevoel dat je ook bij het onderhoud van je fiets een milieubewuste keuze kan maken. Voor het schoonmaken heb ik ook van deze bio-producten de Chain Cleaner en de Bike Cleaner gebruikt. De werkwijze hiervoor is hetzelfde. Voor de Bike Cleaner is de werking en het resultaat ook hetzelfde.

De Chain Cleaner Bio verschilt in gebruik en geur niet van de zijn evenknie uit de Classic Line. Het verschil is dat de bio uitvoering iets minder krachtig is qua ontvetten. En dit geldt ook voor de bio wax waarmee ik de ketting smeer. Dit is overigens wel mijn favoriete smeermiddel van de afgelopen maanden. Ik moet het iets vaker aanbrengen dan de reguliere Dry Lube maar met het oog op het milieu vind ik dit zeker geen probleem.

De All Conditions Chain Oil is de biologische variant van het smeermiddel voor slechtere weersomstandigheden. Deze voelt ook wat vettiger aan en houdt meer vuil vast waardoor mijn ketting sneller vies wordt. De lube blijft wel goed zitten, maar doordat er meer vuil aan blijft plakken loopt het sneller wat minder soepel.

De witte labels van de bio producten zijn CO2 neutraal geprinte labels. Ze voelen wat ruwer aan en lijken meer op papier. Daardoor zal je wat eerder vette vingers of vlekken op het label zien, maar dat doet niets af aan de werking van het product en het milieubewuste aspect ervan.

Specificaties

Split Second
Bike Cleaner spray 750ml € 14,99
Chain Cleaner spray 750ml € 17,99
Rain Lube 100ml € 11,99
Dry Lube 100ml € 14,99
All Round Grease Paste 150g € 15,99

Split Second Bio
Bike Cleaner Bio 750ml € 17,99
Chain Cleaner Bio 750ml € 23,99
All Conditions Chain Oil Bio 100ml € 13,99
Chain Wax Bio 100ml € 11,99
All Round Grease Premium Paste Bio 150g € 12,99

Conclusie

Een mooie introductie van Split Second wat mij betreft. Ik vind het goed om te zien dat ze naast de ‘standaard lijn’ ook een complete lijn met organic producten presenteren. De lube voor natte omstandigheden vind ik iets te vettig waardoor er het nodige vuil aan blijft zitten. De producten uit zowel de Classic als Organic Line zijn ideaal om je fiets mee te onderhouden. Enige voorzichtigheid is geboden bij het aanbrengen van de smeermiddelen omdat het er vrij vlot uitstroomt. Als je de ketting smeert en voor vertrek nog even met een doek je ketting droogmaakt is er niets aan de hand. De ontvetter en wax uit de Classic Line zijn net iets krachtiger, maar met het oog op het milieu vind ik het geen probleem om een keertje extra de ketting te smeren.

Meer info via Split Second