Bikepacken is de afgelopen jaren flink populairder geworden. Deze vorm van reizen met een racefiets (of tegenwoordig steeds vaker een gravelracer) sluit perfect aan bij een drang naar avontuur, zonder dat je er maanden voor onderweg hoeft te zijn. Korte, maar zelfstandige trips in de buurt of op een paar uur vliegen zijn een ideale manier om er op je racefiets even helemaal tussenuit te zijn.

Topeak is een naam die je waarschijnlijk kent van gereedschap, fietspompen of andere accessoires zoals zadeltasjes en CO2 pompjes. Het is dus niet zo heel verrassend dat ze zich nu ook gaan bemoeien met deze trend. We ontvingen aan het begin van de zomer een set bikepacking tassen waar we verschillende keren mee op pad zijn gegaan. Let wel, het zijn prototypes die nog aangepast zijn nu ze in de winkel liggen. Op detailniveau zijn er dus verschillen tussen de tassen die we geprobeerd hebben en die te koop zijn.

Definitie
Als er al een definitie mogelijk is van bikepacken dan zou ik zeggen dat het in ieder geval gaat om reizen met een fiets die niet met dragers uitgerust is. Het idee is dat alle tassen aan een frame gemonteerd kunnen worden zonder dit aan te moeten passen. Hierdoor kan eigenlijk elke (race)fiets omgebouwd worden tot reismachine. Er zijn natuurlijk beperking in wat en hoeveel je kan meenemen, maar zoals eerder aangegeven ben je eerder een paar dagen dan maanden onderweg op deze manier.

De set bestaat uit de volgende tassen: een stuurharnas met dry bag (Frontloader, capaciteit 8 liter), twee frametassen (Midloaders met een capaciteit 3, 4,5 of 6 liter), een toptube tasje (0,75 liter) en een behoorlijk grote zadeltas (Backloader verkrijgbaar in 6, 10 of 15 liter). Dit is zo’n beetje de standaard setup en is goed voor een maximale capaciteit van 28,25 liter. De tassen zijn zoals je van Topeak al zou verwachten, uitgevoerd in hun bekende combinatie van zwart en geel. Misschien niet de meest hippe combinatie, maar voordeel is wel dat het bijna op elke fiets wel ‘past’ qua kleur. Laten we het er op houden dat het een lekker veilige kleurkeuze is.

Slimme details
Kom je wat dichterbij dan zie je dat het zwarte materiaal zeker niet overal hetzelfde is. Er is gelukkig vooral naar de praktische kant gekeken. Want tassen zoals deze moeten wel in weer en wind je spullen zo droog mogelijk en veilig houden. Stevige klittenband stroppen, ritsluitingen met handige touwtjes en verstevigde stukken materiaal op de plekken waar het tegen elkaar of tegen een frame kan schuren zijn slimme details die in het oog springen. Zeker als je een dag door de regen en modder op een onverharde route zit, zijn dit de zaken die je gaat waarderen. Tassen die je met handschoenen aan open en dicht krijgt en ook van je fiets kan halen als je al 150 kilometer achter de kiezen hebt.

Ik heb de tassen op kortere trips in de praktijk kunnen testen en vooral de stevigheid van de tassen valt niet tegen. Zo’n tas heeft vooral offroad een hoop meer te verduren dan een zadeltasje op strak asfalt. Zover we hebben kunnen uitproberen lijken ze goed opgewassen tegen hotsen en botsen. Geen enkel moment heb ik me zorgen gemaakt over of de tassen wel vast zouden blijven zitten. Het gebruikte materiaal lijkt ook zoals beloofd door Topeak vuilafstotend te werken en ze zijn in ieder geval makkelijk schoon te houden met wat sop.

Tas voor tas
De frontloader bestaat zoals gezegd uit een harnas en een dry bag. Voordeel hiervan is dat je de losse dry bag van je fiets kan halen door middel van het harnas open te klikken. Het harnas monteer je op je stuur en zit dan (tijdens je avontuur in ieder geval) vast aan je fiets. Nadeel, van deze oplossing met dry bag die je van de zijkant open en dicht rolt, is dat je niet heel erg snel bij je spullen kan. Maar dit is een nadeel dat eigenlijk de meeste frontloaders hebben. Prettig vond ik het extra harnas waarmee je nog een tweede dry bag met bijvoorbeeld een slaapzak aan het geheel klikt. Deze tas hangt dan buiten het harnas en dus minder stevig vast, maar nog steeds stevig genoeg. Zo vergroot je simpel de totale capaciteit, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat je er niet al te zware dingen aan kan hangen.

De twee midloaders en de top tube tas spreken redelijk voor zich. Afhankelijk van maat van en de ruimte in je frame kies je de langere of korte variant. Je maakt ze aan de bovenbuis vast en ze bieden vooral ruimte voor bijvoorbeeld je tent (inclusief die onhandige stokken) of zaken waar je sneller bij wil komen zoals eten en/of gereedschap. Deze tassen zijn ook ideaal om wat zwaardere dingen in te stoppen aangezien ze stevig zijn uitgevoerd en meestal het laagste zwaartepunt hebben van al je tassen. De kleine toploader is vooral handig voor telefoons, snacks en ander spul waar je al fietsend bij wil komen. Er past niet heel veel in, maar daar heb je de andere tassen voor.

Zoals die toeter aan je zadel, de zogenaamde Backloader. Ik heb de 10 liter variant gebruikt en vind dit persoonlijk ook de beste maat. Groter kan, maar dan wordt ‘ie ook zwaarder en dat ga je op een gegeven moment toch echt voelen. Ik moet wel toegeven dat het heen- en weereffect (dat kan ontstaan door je trapritme) me heel erg meeviel. Kwestie van goed inpakken (zwaar spul zo dicht mogelijk tegen de zadelbuis aan) en van een constructie waarbij je de tas zo strak mogelijk tegen je zadel vastmaakt. De tas is voorzien van een extra dry bag waardoor alles erin ook droog blijft, de buitentas (geldt ook voor andere modellen) zijn waterafstotend maar niet waterdicht. Op zich een slimme keuze. Hierdoor blijven de tassen betaalbaar en kun je zelf bepalen of je de dry bag wel of niet gebruikt. Ook is een dry bag vervangen goedkoper dan een hele nieuwe tas aanschaffen. Het prototype dat we getest hebben heeft nog niet het luchtventiel waardoor je de tas veel beter samen kunt persen en zo compact mogelijk kan maken. We hebben de functie dus niet kunnen testen, maar je vindt dit op veel van dit soort tassen en het lijkt een slimme manier om lucht die ruimte inneemt er effectief uit te laten.

Specificaties
Frontloader: capaciteit 8 liter, max. draaggewicht 5kg, adviesprijs € 69,95
Midloader: capaciteit 3,5, 4 of 6 liter, adviesprijs € 49,95 (4 liter uitvoering)
Toploader: capaciteit 0,75 liter, adviesprijs € 29,95
Backloader: capaciteit 6, 10 of 15 liter, max. draaggewicht 5kg, adviesprijs € 69,95 (10 liter uitvoering)

Via Topeak

Conclusie
Al met al heeft Topeak een knappe en vooral betaalbare set tassen gemaakt. Zoals gezegd zijn de tassen niet 100% waterdicht, maar wel behoorlijk waterafstotend. Daardoor ligt de prijs lager dan bij tassen die dit wel zijn (of claimen te zijn). Ik vind het persoonlijk een slimme beslissing, want met een dry bag van een tientje houd je je spullen ook droog. Dankzij de slimme details en gekozen materialen kunnen de tassen tegen een stootje en zijn ze klaar voor een avontuurlijk rit. Ik zie de set dan vooral ook als een ideale eerste set tassen waarmee je kan ontdekken of bikepacken iets voor jou is.