Sinds een paar weken heeft Trek twee gravelbikes in het assortiment, waarvan deze Checkmate de fiets is voor de gravelaars die willen koersen en hard willen rijden. Daarnaast is er ook de Checkpoint, voor de meer avontuurlijk ingestelde gravelaar. Waar Björn op de Checkpoint rondreed, mocht ik afgelopen weken met de Checkmate op pad. Om precies te zijn reed ik met de Trek Checkmate SLR 7, die is uitgerust met SRAM Force AXS, een carbon wielset en een powermeter. Een serieuze racer dus!

Klaar om te racen

De Trek Checkmate SLR 7 is er in vier verschillende kleuren, waarvan deze ‘olive drab/glowstick’ wel de meest opvallende is. De voorkant is egaal olijfgroen en de rest van het frame is bijna fluorescerend groen/geel met olijfgroene spikkels. Heel gaaf gedaan als je mij vraagt. Het logo van Trek staat relatief klein op de onderbuis en balhoofdbuis, maar door de contrasterende kleuren valt dit wel goed op. Toch is dit even wennen als je het vergelijkt met de racefietsen van Trek, waar het logo op de onderbuis niet te missen is. Het design heeft mooie details die refereren naar de naam Checkmate.

Op de voorvork staat aan beide kanten een schaakbord afgebeeld, en achter het bracket staat een paard als schaakstuk afgebeeld. Het frame van de Checkmate is uitgerust met het bekende IsoSpeed systeem van Trek, dat trillingen absorbeert. Je ziet dit systeem rondom de zadelpenklem, die dan weer netjes is weggewerkt achter een klepje met magneet.

De fiets is dus afgemonteerd met SRAM Force AXS met XPLR derrailleur. Hij is voorzien van een 42 tands voorblad, 10-44 cassette en powermeter. In combinatie met de full carbon Bontrager Aeolus Pro 3V wielen, de aerodynamische RSL cockpit en tubeless Bontrager GR1 banden is de fiets helemaal race-ready. Wat mij betreft ontbreekt er aan deze setup niets om aan de start van een gravelkoers te staan. In deze setup weegt de fiets aan onze weegschaal 8.2 kg, zonder pedalen maar met twee bidonhouders.

Wil je echt top of the bill dan is er nog het topmodel, de SLR 9 met SRAM Red AXS. Daar hangt dan wel een serieus prijskaartje aan van € 10.999,-. Deze Checkmate SLR 7 kost € 8.999,- en daarmee zet Trek deze gravelbikes in het hoge segment. Qua specs is onze testfiets iets anders dan de uitvoering op de website. Daar staat hij afgemonteerd met een 40 tands voorblad en Bontrager Girona RSL banden, en zo zal hij ook geleverd worden door Trek.

Snel gravelen – Check, mate!

Als ik op de fiets stap krijg je meteen de neiging om hard te gaan fietsen. Die aerodynamische RSL cockpit die ook op de Madone gen. 8 zit, oogt snel en dat is goed voor de moraal. Maar dat geldt voor de hele fiets, want de buizen van het frame zijn mooi aerodynamisch gevormd. De geometrie is ook gericht op de wedstrijdrenner met een diepe zit. De stack is 17 mm lager als je hem vergelijkt met de avontuurlijke Checkpoint. Ook de wielbasis is met 103.5 een stukje korter dan de 104.2 van de Checkpoint. Deze vergelijking is bij maat M/L, zoals ik de fiets getest heb. Mocht je met deze Checkmate gaan voor de lange wedstrijden, kan je op dit frame ook de tassen van Bontrager en Trek monteren. Naast deze nokjes, zijn er ook bevestigingspunten voor spatborden. Dat maakt deze Checkmate meteen ook een stuk veelzijdiger, en kan je er dus ook prima mee op een kleine bikepacking trip.

De aerodynamische buizen van het frame zijn aan de forse kant, en dat geldt ook zeker voor het bracket. Dit zie je, maar merk je ook aan de stijfheid van het frame. In combinatie met de kortere achterbrug reageert dit heel direct. Dat voel je bij het aanzetten, maar valt vooral op bij het insturen van bochten. De fiets geeft een gecontroleerd gevoel, doordat je de achterkant makkelijk met je lichaam kan (bij)sturen. De Bontrager Aeolus Pro 3V wielen hebben hier ook invloed op. Deze rollen soepel en voelen stijf aan en reageren daardoor direct en voorspelbaar. Zeker als ik er thuis nog een paar bekende single tracks meepak merk je dat je snel maar gecontroleerd over de routes gaat met de Checkmate.

Comfort en controle

Na de eerste rit in Duitsland vraagt Björn naar de IsoSpeed in het frame. Eerlijk gezegd is me dat helemaal niet opgevallen. Dat klinkt misschien negatief, maar dat is het juist niet. Je hebt het niet door, maar als je de volgende rit op een ‘star’ frame stapt, valt pas op dat de IsoSpeed trillingen absorbeert. Dit verschil is nog groter als ik even op de Checkpoint rijd, waarbij de trillingen nog meer worden geabsorbeerd. Je kan de IsoSpeed van deze Checkmate een beetje vergelijken met een auto met een sportonderstel. Hij dempt nog steeds de trillingen, maar voelt net iets stugger als je hem vergelijkt met de Checkpoint. Als je naast de fiets staat en gaat duwen op het zadel, kan je ook zien dat er een beetje beweging in zit. Wanneer ik weer in eigen omgeving fiets met de Checkmate, kan ik het vergelijk goed maken omdat ik weet hoe een fiets reageert op de bekende paden.

De diepe houding van de fiets, voelt op het asfalt alsof je op een racefiets rijdt. Dat komt ook doordat de GR1 banden weinig weerstand geven. Met 2.2 bar in de achterband en 2.0 bar in de voorband, rij ik vrij eenvoudig 30 km/h. Als je de banden wat harder zet, of een wielset met racebanden monteert kan je hier ook prima mee op de weg rijden. In de periode dat wij de fiets hebben getest waren de paden in het bos mooi droog, en was er geen modder te vinden. Ideale omstandigheden voor de GR1 banden. Het profiel van de banden loopt mooi rond mee met de ronding van de band, en de noppen zijn over de gehele breedte even hoog. De banden hebben veel grip en lopen op de lange stroken lekker licht.

Relaxt in de bocht, hard rechtdoor

Naast de controle en het vertrouwde gevoel van de banden, is ook de SRAM Force groep erg fijn. De remmen zijn goed te doseren met de 160 mm schijven. Het schakelen gaat snel en direct met de Force AXS groep. Tijdens de testperiode heb ik er mee in Duitsland en Nederland gereden. Met de 10-44 cassette in combinatie met het 42 tands voorblad, heeft dat nergens voor problemen gezorgd. Vooral in Duitsland, waar we in het Ruhrgebied soms steile klimmen voorgeschoteld kregen. En het mooie is dat je dan ook weer naar beneden mag, waar je lekker snelheid kan maken en voor je gevoel kan laagvliegen over de overzichtelijke gravelpaden.

Wat me het meest opvalt tijdens de testperiode is het stuurgedrag, dat voelt als een relaxte gravelbike. Door de diepe zit, en de RSL cockpit stuurt het strak en voelt het stabiel. Opvallend vind ik dat dit juist heel relaxt aanvoelt, en niet nerveus wat ik in eerste instantie wel een beetje had verwacht. Daaraan merk je dat ze het karakter van de gravelbike niet uit het oog zijn verloren.

Specificaties

Trek Checkmate SLR 7
Wielen: Bontrager Aeolus Pro 3V
Groepset: SRAM Force AXS XPLR
Crankset: SRAM Force met 42t kettingblad en Quarq Powermeter
Banden: Bontrager GR1
Cockpit: Trek Aero RSL full system foil
Gewicht: 8.2 kg (zelf gewogen)
Prijs: € 8999,-

Conclusie

Als ik zeg dat deze Checkmate een echte gravelbike is, is natuurlijk een schot voor open doel. Maar wat meteen opvalt is dat deze snelle Checkmate geen kruising is tussen cross en gravel, of een veredelde crosser zoals je dat regelmatig tegenkomt. De IsoSpeed zorgt voor het absorberen van de ergste trillingen, waarmee hij comfortabeler is dan een star frame. Het frame in combinatie met de Trek RSL cockpit vormt een aerodynamisch geheel waarmee je graag hard wil rijden. Dankzij de verschillende nokken kan je er ook eenvoudig tassen en spatborden op monteren, en is ook een bikepacking trip prima te doen. Het stuurgedrag voelt als een echte gravelbike en dat voelt relaxt en vertrouwd. En dat is een compliment naar Trek, dat ze een echte racer hebben gemaakt met het karakter van een echte gravelbike!

Via Trek