Zojuist geïntroduceerd, maar heel nieuw is hij nou ook weer niet. De nieuwe Cervélo R5 werd al in het vroege voorjaar gespot in de koers bij Primož Roglič. Nu is hij er dan ook eindelijk voor de consument en we hebben de klimfiets ook al even kunnen proberen. We kregen hem in Lime/Black met een SRAM Force eTap AXS groep en Reserve carbonwielen.

Gehavend over de streep en al een Vuelta in de zak

Na het voorjaar is de fiets ook al veelvuldig gespot en is niet bepaald een muurbloempje gebleken. Hij onderging meerdere tests onder projectnaam FM140, maar het was overduidelijk een R5. In de eerste etappe van de Tour viel de fiets op na een crash van Steven Kruijswijk. Zijn tweede valpartij die dag (de eerste was met die vrouw die met het bord stond te zwaaien). Een flinke klapper, maar hij kan wel gewoon verder rijden. Of althans, gewoon, de hele seatstay aan de linkerkant was afgebroken! Opvallend genoeg kon hij er dus mee doorrijden en kwam op slechts 2 minuten binnen. Er was geen gelegenheid om van fiets te wisselen, maar het is wonderlijk dat het frame ook zonder die chainstay verder kon. (Zie tweet helemaal onderaan).

Een geheel andere rol speelde de nieuwe R5 tijdens de Vuelta. Daar pakte Roglič uiteindelijk overtuigend het eindklassement. Fietsen worden vaker getest in de koers voordat ze op de markt komen, maar we kunnen zeggen dat de R5 een lange weg bewandeld heeft tot dit moment, maar wel een succesvolle.

De vorige R5 was te stijf, vinden de profs

Een klimfiets moet licht, stijf een efficiënt zijn, zodat elke watt die je erin stopt ook wat oplevert. Althans, dat was de gedachte bij de ingenieurs, niet geheel onterecht overigens. Maar toch was dat juist het hekele punt uit de feedback van de profs van onder andere Jumbo-Visma. De voorkant was te stijf, te hard, en dat brak ze op, vooral in het laatste deel van de grote rondes. Cervélo heeft dat aangegrepen als speerpunt bij het ontwikkelen, samen met het gewicht dat verder naar beneden moest.

Het resultaat is een frame van 703 gram in maat 56 en daarmee maar liefst 16% lichter dan zijn voorvanger. De nieuwe voorvork weegt een zeer respectabele 329 gram. Het stuur, de stuur- en zadelpen hebben ze ook iets lichter weten te maken met respectievelijk 12, 12 en 20 gram. Ze hebben het comfort aan de voorkant in het balhoofd en de voorvork verhoogd zonder dat dit ten kostte ging van de laterale stijfheid. Tom Dumoulin was hun belangrijkste testpersoon en die was vrijwel meteen enthousiast over het resultaat. Hij was ook een van de renners die had geklaagd over de stijfheid. De bracketstijfheid is wel gelijk gebleven, die hebben ze overgenomen van de vorige R5.

En hoewel aerodynamica geen prioriteit was zoals bij de S5 en P5 hebben ze hier ook winst geboekt, mede doordat alle kabels nu binnendoor gaan. Ze hebben ook ruimte gemaakt voor banden tot liefst 34 mm breed.

Je ziet het er zo misschien niet meteen aan af omdat de 25 mm banden breed uitvallen op de brede Reserve wielen, maar er passen toch echt 34 mm banden in de R5.

En dan niet te vergeten de kleur, daar zijn ze toch wel goed in bij Cervélo moet ik zeggen. Deze Lime/Black uitvoering is heel smaakvol gespoten. Deels diepgrijs waarbij de bovenbuis en seatstays een hele mooie glitter hebben meegekregen die vanuit elke hoek weer anders van kleur is. Ook de contouren van het logo hebben dit en het ziet er erg fraai uit.

Marginal gains tellen op, hij is echt wel licht

Het eerste wat we altijd doen als we een fiets binnen krijgen is wegen. 7,62 kg gaf de schaal aan en dat verbaasde ons in eerste instantie. Dit is toch een high-end klimfiets? Klopt, dit is hetzelfde frame waarmee Jumbo-Visma de prijzen pakt. Toch zitten we nog 820 gram verwijderd van die ‘magische’ 6,8 kg grens. Ga je alles bij elkaar optellen, dan lijkt die niet eens zo ver weg. Vooral op de wielen valt veel te behalen. Hoewel de heerlijk rijdende Reserve 34/37 wielen kaal onder 1500 gram blijven, valt hier met een set tubewielen zo een paar honderd gram op te besparen. Ook op de Tubeless Ready Vittoria’s, in dit geval in combinatie met binnenband zelfs, valt gewicht te besparen. En bedenk dan dat een Red of Dura-Ace groep al snel 300 gram scheelt en dat dit een 58 is (en geen 51 of 54 waar veel profs mee rijden) dan komt die 6,8 ineens heel snel dichterbij.

Typisch een R5

Hoewel de fiets voor het overgrote deel helemaal nieuw is, blijft het toch heel herkenbaar als R5. Persoonlijk kan ik de klassieke vorm waarderen. De bovenbuis is niet horizontaal, maar ook niet heel slooping. De R5 werd door Cervélo altijd al de classic road bike genoemd. Als je naar de foto’s van de vorige Cervélo R5 kijkt die Merijn vorig jaar reed, zijn de overeenkomsten evident.

Typerend zijn de dunne seatstays en dikke chainstays. Dun is understatement, want zo dun zien we het zelden. Toch is dit altijd standaard geweest op dit model. Net als de stevige chainstays. Het zijn die details die je terug blijft zien en de fiets zijn eigen karakter geeft, zowel wat betreft uiterlijk als rij-eigenschappen.

En een klimfiets dus. Opvallend, omdat de R5 eerder juist nadrukkelijker als een allrounder is neergezet. En hoewel ze zelf die focus willen verleggen kan je ook zeggen dat door het toegenomen comfort hij juist ook allround ingezet kan worden. Ach, het is ook maar wat je er zelf mee wilt doen natuurlijk.

De SRAM Force eTap AXS groep geeft je 24 versnellingen met een 10-33 cassette. Niet vergeten de accu te laden.

Fietst als gegoten

Na alle fietsen waar ik inmiddels op heb gereden, ben ik veel waarde gaan hechten aan de (aller) eerste indruk. Dus echt de allereerste kilometers die ik rij op een fiets. En die eerste kilometers konden in dit geval maar beter goed zijn, want er kwam er nog zeker 160 achteraan bij die rit. We konden de fiets maar kort proberen, dus dan maar meteen goed. Het is een risico om meteen een lange rit te maken op een hagelnieuwe fiets. Er kan iets niet goed vast zitten, of er moet nog wat versteld worden en misschien is het een fiets waar je liever niet meerdere uren achter elkaar op zit.

Niets van dit alles. Ik heb eigenlijk alleen het zadel op hoogte gezet. Dat was het. Banden waren op spanning, accu’s van de SRAM Force AXS vol. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik drie tassen aan de fiets had hangen omdat ik ergens zou blijven slapen. Hoe dan ook, als je eenmaal rijdt, zeker op een vlak en recht stuk, merk je weinig meer van de tassen en het extra gewicht. Die 160 kilometers vlogen voorbij, alsof ik al jaren op de fiets reed. Hij fietste echt als gegoten. En niet alleen die ene keer met tassen. Zonder tassen ervaar je de fiets zoals hij bedoeld is. Lichtvoetig en makkelijk te rijden. Het comfort blijft natuurlijk.

Force AXS inclusief Quarq vermogensmeter

Fietsen zonder voorkennis

Ik reed de R5 zonder dat ik nog enige informatie had gehoord of gekregen over de eigenschappen, en wat er allemaal bijzonder aan was. Fietsen zonder voorkennis. Vooral in die rit van 160 km viel mij al op hoe comfortabel de fiets is. Ik merkte dit als eerste aan de zadelpen die zichtbaar flexibel is. Je merkt het niet bewust tijdens het fietsen, je zit niet te wiegen op het zadel. En de voorkant viel ook op. Het stuur lijkt een soort van omgedraaid aerostuur als je van boven kijkt, maar het pakt bijzonder prettig met je handen bovenop. Veel oppervlak, vlak ook, een daarmee geen drukpunten. De SRAM hoods passen mijn handen goed, een tikje breed maar dat bevalt goed. Het begint mij gedurende de rit echt op te vallen hoe comfortabel de voorkant is zonder slap te zijn. De wegen zijn echt niet overal zo goed, maar de scherpe randjes van klappen van de oneffenheden worden bijzondergoed opgevangen. Ik ben zelden zo fris afgestapt na 160 km als na de rit op deze nieuwe R5.

De bovenkant van het stuur lijkt in eerste instantie een beetje vreemd (omgedraaid aero?), maar licht bijzonder comfortabel in de hand

Details

Cervélo R5 Lime/Black met SRAM Force eTap XS
Voorvork: Cervélo All-Carbon, Tapered R5 Fork
Balhoofd: FSA IS2 1-1/4 x 1-1/2
Steekassen: Cervélo Aero Thru-Axles, 12×100/142, verwijderbare hendel
Wielset: Reserve 34/37mm DT370* XDR, 20h (F), 24h (R), 22.6mm IW (F), 21.6mm IW (R), Center-Lock, Tubeless Ready
Banden: Vittoria Corsa TLR G2.0 25c
Crankstel: SRAM Force AXS 48/35 met Quarq vermogensmeter
Bottom Bracket: SRAM Dub
Ketting: SRAM Force, 12 spd
Voorderailleur: SRAM Force eTap AXS 12 spd
Achterderailleur: SRAM Force eTap AXS 12 spd
Cassette: SRAM Force 12s XG1270, 10-33
Shifters: SRAM Force eTap AXS HRTD 12 Spd
Stuur: Cervélo HB13 Carbon
Stuurpen: Cervélo ST31 Carbon
Remklauwen: SRAM Force HRD
Remschijf: SRAM Paceline 160mm
Zadels: Prologo Scratch M5 PAS TiRox
Zadelpen: Cervélo SP24 Carbon Aero Post
Getest in maat 58 (verkrijgbaar in 48, 51, 54, 56, 58, 61)
Gemeten gewicht: 7,63 kg

* De Reserve wielen in de testfiets hadden Zipp-naven

De nieuwe R5 zal ook als Five Black uitvoering met Red en de nieuwe Dura-Ace op de markt komen. Deze Lime/Black ook nog met de nieuwe Ultegra. Tevens beide als frameset met daarbij nog een Jumbo-Visma replica. Een frameset omvat stuur, stuurpen, zadelpen en steekassen.

De adviesprijzen:
R5 Dura Ace Di2 ACE Di2  € 11.999,-
R5 Force eTap AXS eTap AXS  € 8.799,-
R5 Red eTap AXS eTap AXS  € 11.999,-
R5 Ultegra Di2 Ultegra Di2  € 8.299,-

Conclusie

Eigenlijk heb ik mijn conclusie al geschreven in het verhaal hierboven. Als je met een relatief fris gevoel van een fiets afstapt na 160km dan kan dat aan een paar dingen liggen. Eén daarvan is in dit geval zeker de fiets. Het verhogen van het comfort hebben ze duidelijk heel goed aangepakt, zelden heb ik dit zo ervaren op een high-end racefiets. Zowel aan de voor- als achterkant weten ze hiermee je lichaam te sparen en vermoeidheid uit te stellen. Aan de hoogwaardige Cervélo componenten blijft weinig te wensen over, ik zie niet snel een reden die te vervangen. De Force AXS groepset met vermogensmeter(!) alsook de lekker lichte carbon Reserve wielen maken het plaatje compleet. Topfiets!

Het balhoofd is smal maar breed genoeg om alle kabels binnendoor te laten gaan
Het Prologo zadel biedt comfort, heeft goede grip en met ongeveer 200 gram nog best licht