Ok, ok, het zijn nog niet de officiële foto’s van SRAM zelf maar ze zeggen toch al vrij veel. In ieder geval dat het om meer gaat dan een vroeg prototype. Komt SRAM volgend jaar met een nieuwe 12-speed Red eTap groep?

Het is lang stil geweest bij SRAM, voor op de weg althans. De mechanische Red groep heeft wat esthetische upgrades gehad. Met de elektronische en draadloze Red eTap groep is het eigenlijk hetzelfde. Force en Rival zijn wel ‘bijgewerkt’ met schijfremmen, net als de Red groep natuurlijk, en die hebben ook een 1x setup gekregen. Maar een high-end uitvoering daarvan, dus een Red 1x, is er weer niet. In het peloton is de aanwezigheid van SRAM ook weleens anders geweest. Momenteel rijdt alleen Katusha-Alpecin met SRAM. Bij de vrouwen zijn dat er nog drie, waaronder Boels-Dolmans en Canyon-SRAM.

Tijd voor wat nieuws!
Bij het Saitama Criterium dat onlangs plaatsvond in Japan werd echter eindelijk iets echt nieuws gespot op een van de fietsen van Katusha-Alpecin en daar zijn links en rechts wat foto’s van opgedoken. Informatie vanuit SRAM is er niet, maar de foto’s spreken grotendeels voor zich.

Foto: Kei Tsuji

Te beginnen bij de cassette. Die is nieuw, want niet eerder telden we 12 kransjes op een racefiets met SRAM. Hiermee lijken ze dus Campagnolo te gaan volgen die eerder dit jaar 12-speed Record en Super Record groepen presenteerde. SRAM heeft al wat ervaring met 12-speed uit het mountainbiken en ook Shimano kwam dit jaar met een XTR 12-speed groep. Bij de Japanners lijkt het daarmee ook een kwestie van tijd dat er een 12-speed Dura Ace groep komt.

Op de foto’s van de Red eTap groep zien we in ieder geval duidelijk een nieuwe 10-28 cassette. De kleinste krans met 10 tandjes zagen we wel al bij de 1x groepen waarbij een wiel met XD body gebruikt werd, maar in ieder geval nog niet bij de 2x groepen. Dat suggereert dus ook dat er een andere body gebruikt gaat worden.

Foto: Makoto Ayano

Het crankstel lijkt niet op iets dat we eerder gezien hebben. Het ziet er wel al ‘af’ uit, waar je bij prototypes nog vaak duidelijk kan zien dan er nog gewerkt wordt aan de functie en het uiterlijk op een later moment wordt aangepakt. Deze lijkt in ieder geval zo uit de verpakking te komen. Op het buitenste blad zien we dat het om een 50/37 gaat. Als je de foto’s goed bestudeerd kan je ook zien dat beide kettingbladen uit één stuk bestaan, dus een direct mount systeem en niet een crank met een spider.

Natuurlijk blijft ook de Quarq vermogensmeter niet onopgemerkt, of althans het logo van Quarq. Het merk valt onder dezelfde vlag als SRAM (en Zipp) dus de samenwerking is niet verrassend. Het is bij deze fiets volledig geïntegreerd met het crankstel. Waarschijnlijk dubbelzijdig, maar we hebben helaas geen foto’s van de linker crank.

Foto: Makoto Ayano

De achterderailleur is ook nieuw maar, los van het logo, wel heel herkenbaar als een Red eTap derailleur. Natuurlijk ook door de accu achterop die in ieder geval aan de buitenkant niet anders lijkt dan die op de huidige groep. De kooi is anders van vorm, iets ronder. En het stukje tape lijkt iets te moeten verbergen, wellicht het nieuwe logo.

Foto: Makoto Ayano

De ketting is niet het eerste waar je normaal gesproken naar kijkt, maar de vorm van de schakels viel snel op. De buitenkant is recht terwijl de binnenkant, zeg maar de kant naar de tandwielen gericht, de bekende rondingen heeft. Die kan je zeer waarschijnlijk dus niet andersom gebruiken. Wat precies het idee hierachter is weten we niet. Het bespaart in ieder geval geen gewicht, lijkt ons.

Foto: Makoto Ayano

We hebben geen andere foto’s die we kunnen gebruiken, maar wellicht duiken ze de komende tijd vaker op en kan je daaruit weer een en ander afleiden. Dan kunnen we misschien ook iets meer over de voorderailleur en de shifters zeggen. Zoals gezegd heeft SRAM hier zelf nog niets over gecommuniceerd en hebben we alleen de foto’s als bron.

Foto’s via @keitsuij en @makotoayano

Tags: