GT heeft de Grade, hun gravelbike, elektrisch gemaakt. De fiets heeft een aluminium frame met een Mahle Ebikemotion X35+ motor in het achterwiel en is in drie smaken verkrijgbaar.
De GT Grade gaat alweer even mee en was in 2015 een van de eerste gravelbikes die wij in handen kregen. Al bracht GT de fiets destijds meer als een endurance racer op de markt, hij had alle kenmerken van de gravelbike zoals we die nu kennen. Cyril heeft er nog de kasseien van Roubaix mee bereden. Dat zal een stuk makkelijker gaan met de nieuwe GT Grade Power. Ze hebben de fiets uitgerust met een elektrische aandrijving van Mahle.
Voor gravelrijders én forensen
Net zoals GT destijds in 2015 de Grade al niet als een gravelbike wilde bestempelen, doen ze dat nu eigenlijk ook niet. Althans, niet als pure gravelbike. Ze willen de fiets veelzijdig in de markt zetten en daarmee naast de gravel explorer ook de daily commuter aanspreken die op zoek is naar een e-bike met een wat stoerder uiterlijk.
Dat gezegd hebbende, ze zijn volledig uitgerust om volle bak over gravelstroken te rijden. De Grade Power serie heeft dus drie smaken, zijnde de Amp, Bolt en Current. Hierbij zijn de Amp en Bolt echt gericht op gravel en de Current meer op het forensen, al kan je ze natuurlijk net zo gebruiken als je zelf wil. Ze hebben alledrie hetzelfde 6061 aluminium frame en Mahle motor.
Mahle Ebikemotion X35+ motor valt niet op
De Mahle-motor van GT Grade Power-fietsen zit in de naaf van het achterwiel. Veel e-bikes pik je er zo uit door een erg dikke onderbuis en de motor bij het bracket. Niet per se een probleem, maar het is ook niet altijd even mooi, vind ik. Het gebruik van een middenmotor betekent ook dat er een speciale crankset gebruikt moet worden en niet een die mooi bij de rest van groep past, bijvoorbeeld. En dan is er nog de bredere Q-factor, de afstand tussen de linker- en rechtercrankarm. Allemaal dingen die bij een motor in de achternaaf niet aan de orde zijn. Je ziet het bijna niet, zeker niet van de zijkant.
De Ebikemotion-motor heeft een vermogen van 250 Watt en gebruikt een 250 Wh accu die in de onderbuis verwerkt zit. Die kan eruit, maar dat is alleen bedoelt voor onderhoud en dergelijke. Je laadt hem op via een connector in het frame. De bediening gaat via een geintegreerde knop in bovenbuis, net achter het balhoofd.
Alu frame met carbon voorvork
De frames zijn van aluminium, maar de voorvork is wel van carbon. Het frame heeft GT’s bekende Triple Triangle ontwerp waarbij de schuine achterbrug de zitbuis niet raakt. Floating Chainstays noemen ze dit. Het moet voor meer comfort zorgen. De fiets heeft ruimte voor maximaal 42 mm banden. De fiets lijkt sterk op zijn niet-elektrische broertje, maar heeft een iets langere liggende achterbrug en ook een iets langere wielbasis.
Een beetje gravelbike is voor veel meer geschikt dan met een paar brede banden over onverharde paden rijden. De Grade Power heeft dan ook extra oogjes op de boven- én onderkant van de bovenbuis en aan de onderkant van de schuine onderbuis. Daarbij zijn er ook verschillende extra oogjes om onder andere spatborden te monteren. Mogelijkheden genoeg dus.
Afmontages en prijzen
De GT Grade Amp is het meest luxe afgemonteerd. Hierbij krijg je een 1×11 Shimano GRX800/600 mix met een 40T voorblad en een SLX 11-42 cassette achter. Je krijgt WTB Resolute 700×42 banden en het frame is Satin Bronze met Aqua details gespoten. De adviesprijs voor de GT Grade AMP is € 3.199,-
De GT Grade Bolt zit direct ‘onder’ de Amp. Deze heeft een 2×10 Shimano GRX aandrijflijn met vóór 46/30T en achter een 11-34 cassette. Er zitten standaard WTB Nano 700x40c banden en het frame is in Gloss Dark Teal met Battleship Grey details gespoten. De adviesprijs van de GT Grade Bolt is € 2.799,-
De GT Grade Current heeft dus ook hetzelfde frame en motor, maar heeft een recht stuur meegekregen. Schakelen gaat met de Microshift Advent 1×10 aandrijflijn met vóór 40T en achter een 11-48T cassette. De hydraulische schijfremmen zijn wel van Shimano en ook de Current heeft de WTB Nano 700x40c banden. Het frame is in Satin Gunmetal met Black gespoten. De adviesprijs is € 2.399,-