En wat daarbij direct opvalt is dat er geen plek meer is voor wielen met velgremmen. De nieuwe generatie bestaat uit vier wielsets die geschikt zijn voor schijfremmen en tubeless banden. Dus naast de velgrem, zet Enve ook de binnenband buitenspel. Deze nieuwe generatie wielen is lichter en meer aerodynamisch dan zijn voorganger.

Real-World Fast en lichtgewicht

SES staat voor Smart Enve System en is de uitkomst van de inmiddels jarenlange samenwerking met Simon Smart. Deze aerodynamica deskundige die onder andere in de Formule 1 heeft gewerkt, is verantwoordelijk voor de aerodynamische testen en vormgeving van de Enve wielen. Een belangrijke pijler daarbij is ‘Real-World Fast’ waarbij ze de wielen ook buiten testen. Naast de windtunnel kiezen ze er bewust voor om ook buiten te testen en data te verzamelen. Want de wind buiten is dynamisch in tegenstelling tot in de windtunnel, aldus Simon Smart.

De gepatenteerde vorm van de SES wielen moeten zorgen voor veel stabiliteit in het voorwiel en extra ‘drag’ bij het achterwiel. De wielen zijn geoptimaliseerd voor hun eigen Enve SES 27 mm banden. Enige uitzondering daarop zijn de nieuwe Enve SES 2.3 klimwielen. Deze lage wielset heeft namelijk een binnenbreedte van 21 mm, waardoor een 25 mm band het beste past. Alle andere wielsets hebben een binnenbreedte van 25 mm waardoor de combinatie met de 27 mm banden de beste aerodynamische voordelen oplevert.

Alleen voor tubeless banden

Zoals gezegd zijn de wielen alleen nog geschikt voor tubeless banden. Enve heeft ze voorzien van hookless velgen en daarbij hebben ze er voor gekozen om de hookless rand breder te maken. Dit maakt het niet alleen steviger, maar moet ook de kans op stootlek kleiner maken. Je kan met een tubesless band natuurlijk wel een binnenbandje gebruiken als je lek rijdt, of als je dat fijner vindt om de een of andere reden. Maar de buitenband moet wel een tubeless band zijn en geen clincher. Enve heeft zelf op de site een lijst met geschikte banden.

Enve heeft de wielen lichter weten te maken door de carbon lay-up te optimaliseren. Ze hebben al het overbodige materiaal weggehaald. Daardoor komt bijvoorbeeld de complete 4.5 wielset uit op een gewicht van 1452 gram volgens Enve zelf. Dit is dan met een SRAM XDr body.

Enve SES assortiment

De disc-only tubeless Enve wielen zijn er in vier verschillende soorten. Het verschil zit voornamelijk in de verschillende velghoogtes en zoals je van de Amerikanen gewend bent is het voorwiel altijd iets lager dan het bijbehorende achterwiel. Bij de lichte klimwielen, de Enve SES 2.3 is de voorvelg 28 mm en de achtervelg 32 mm. De SES 3.4 wielen hebben een hoogte van 39 mm voor en 43 mm achter en is volgens Enve de meest veelzijdige set wielen.

Als je wat meer aero zoekt kom je uit bij de 4.5, met een hoogte van 49 mm en 55 mm. De echte tijdrijders zullen graag met de Enve SES 6.7 wielset rijden. Deze heeft een voorwiel van 60 mm en een achterwiel van maar liefst 67 mm hoog. Alle wielen staan op de website van Enve voor een bedrag van $ 2850,- en dat is veel geld, maar dat ben je inmiddels wel gewend van de high-end Enve producten.

via Enve

Enve SES 2.3
Enve SES 3.4
Enve SES 4.5
Enve SES 6.7
Tags: