Vladimir Balahovsky komt uit het Russisch sprekende gedeelte van Letland en zijn zoektocht naar werk bracht hem in ’91 naar Londen. Een droombaan vond hij er niet, wel zijn vrouw en de liefde voor de fiets. Als vervoermiddel kocht hij er destijds een Raleigh met Reynolds 531 buizen die hij flink heeft opgeknapt.
Tweedehands handel
Het verlopen van het visum van zijn vrouw was reden genoeg om haar achterna te gaan naar Tokyo, Japan. Om inkomen te genereren begon hij met het verhandelen van geïmporteerde fixie’s. Deze waren op dat moment in Japan erg populair en was een mooie bron van inkomsten. Door een aanpassing in de wet, waarbij er geen fietsen zonder remmen meer op de openbare weg mochten, werd zijn handel de kop ingedrukt. Maar de liefde voor de fiets was inmiddels dusdanig gegroeid dat hij besloot om zijn eigen frames te gaan bouwen. Hij belandde in de werkplaats van Mr. Ohtaki, een plaatselijke framebouwer, waarvan hij de kunst heeft mogen afkijken.
Na veel oefenen en tips en tricks van Mr. Ohtaki, nam hij de stap om zijn eigen merk op te starten. Equilibrium Cycleworks. En al het oefenen heeft goed gewerkt als je ’t mij vraagt. Uniek, gaaf en strak afgewerkte fietsen.
E1 Disc
De ‘stock’ frames die hij maakt zijn te verkrijgen in een standaard geometrie of custom geometrie. Wil je een compleet custom fiets, is dat ook geen probleem. De E1 Disc is een stalen frame, opgebouwd uit Columbus buizen. Daarbij gebruikt hij Spirit, Life en HSS. De dropout van de achteras wordt met de hand gemaakt en heeft een vervangbaar achterpad. De carbon voorvork is van Enve. Het spuitwerk en de afmontage is naar eigen wens, maar onderstaande E1 Disc met Ultegra Di2 en Ican 45mm carbon wielen vind ik erg tof.
Brutalist
Een belangrijke drijfveer van Balahovsky is het blijven vernieuwen. Zo heeft hij inmiddels de kennis en kunde om ook titanium frames te maken en zijn assortiment is uitgebreid met een Do-it-all/Gravelbike: Brutalist. Dit frame is gemaakt van oversized ovalen stalen Columbus HSS buizen. Deze zorgen voor een stijf, maar comfortabel geheel. Ook hier is er een carbon Enve vork gemonteerd. Daarnaast is het frame te customizen met bijvoorbeeld interne kabels of nokken voor bagagerekken. En ook dit frame ziet er erg goed uit. Een paars/zwarte lak met roze accenten en een chique set Enve wielen. Met een Shimano Dura Ace Di2 afmontage inclusief Pioneer vermogensmeter blijft er weinig te wensen over volgens mij.
Meer info via Equilibrium Cycles