De naam zegt het al: alles bij Ergon staat in het teken van ergonomie. En dan specifiek met betrekking tot de fiets. Ze hebben veel werk gemaakt van hun zadellijn. We kregen zowel een specifiek heren- als een dameszadel opgestuurd om ze eens te bekijken.
Ergon is net als Canyon ook gevestigd in Koblenz. Dat is niet helemaal toevallig, de beide CEO’s zijn broers van elkaar. Franc Arnold ging uiteindelijk echter geen fietsen maken, maar is zich volledig op ergonomie gaan richten. De mogelijkheden om je op een goede manier op de fiets te krijgen, bikefitten, zijn de afgelopen jaren veel toegankelijker en goedkoper geworden. Goed is ook, vind ik, dat meer mensen er het belang van inzien: het is niet normaal om met pijn rond te fietsen. Zadelpijn is daar goed voorbeeld van. Veel beginnende wielrenners denken dat het erbij hoort. “Het is toch ook niet te doen op zo’n smal en hard zadel?”. Toch is dat juist heel goed te doen, als je maar het juiste zadel kiest dat bij je lichaam past. Daar heeft Ergon een hele studie van gemaakt en die kan je helpen om bewust te worden van het maken van de juiste keuze, of dat nou een Ergon zadel is of niet.
Vrouwenspecifieke zadels voor de racefiets hebben lang op zich laten wachten. Maar het vrouwen- en mannenlichaam verschillen toch echt in veel opzichten van elkaar. De genitaliën zijn daar natuurlijk een duidelijk voorbeeld van, maar juist ook de niet zichtbare verschillen spelen een rol. Volgens Ergon zijn de belangrijkste verschillen t.o.v. mannen een grotere hoek van het schaambeen (125 graden t.o.v. 90 bij mannen), het symphisis of schaamvoeg dat het linker en rechter schaambeen verbindt zit een kwart lager dan bij mannen en doordat vrouwen over het algemeen flexibeler zijn kantelt het bekken verder naar voren.
De samenwerking van Ergon met het Canyon//SRAM vrouwenteam heeft ook tot inzichten geleid en het was een goed middel om data te vergaren en testen. Ze hebben drukmetingen verricht bij alle rensters op hun oude zadels en vanuit daar zijn ze aan de slag gegaan. Er zijn nog vele tests en prototypes aan voorafgegaan om een jaar later tot het eindresultaat te komen.
Dat eindresultaat is een zadel met een iets bredere neus en uitsparing over het midden die verder naar voren is geplaatst om drukvorming op het zachte weefsel te voorkomen. De achterkant van het zadel loop ook iets omhoog ter ondersteuning.
Het herenzadel
De anatomie van de man vraagt weer om andere maatregelen. Daarbij speelt het perineum een grote rol. Te veel druk op gebied kan ervoor zorgen dat de toevoer van bloed en zuurstof geblokkeerd wordt met pijn en gevoelloosheid tot gevolg. Iedereen die het wel eens mee heeft gemaakt weet hoe vervelend dat kan zijn.
Door de brede uitsparing over het midden van het zadel wordt de druk beter verdeeld en concentreert zich meer op ondermeer de zitbotten. Daarvoor is het belangrijk te weten hoever deze uit elkaar staan omdat dit de breedte van je zadel bepaalt. Veel fietswinkels kunnen je helpen dit te bepalen. Niet heel ingewikkeld, maar het kan lastig zijn dit goed te meten. Als je dit weet kan je ieder geval altijd de juiste breedte kiezen.