Dat het hier om een extreme gravelbike gaat, kan je aan de afbeeldingen al zien. Er zitten namelijk flink dikke wielen en banden in. Het gaat hier namelijk om 2.25 inch mountainbike banden. Dat is in gravelmaten ongeveer 58 mm. Ook is de opbergruimte in de onderbuis nieuw bij deze Ari Shafer gravelbike 3.0.

Toch is de voorvork erg fijn, zeker in combinatie met de wielen. Deze voorvork heeft genoeg nokjes voor je bagage. Heel mooi vind ik de zadelbuis die onderaan erg dun wordt. Het carbon frame is 200 gram lichter geworden dan de vorige versie. De gravelbike moet gebruiksvriendelijk zijn. Zo heeft hij een normale zadelpenklem, welke handiger te vervangen is, mocht deze onderweg stukgaan. Ook zijn de kabels bij het stuur niet geïntegreerd, zodat je er makkelijker bij kan. Mocht je willen, dan kan er nog een verende voorvork (60mm) in.

Maximaal 180 mm schijfremmen

Het frame moet zorgen voor demping, maar die demping krijg je natuurlijk ook door de brede 58 mm banden. Als je bang bent of de remmen het wel houden tijdens je afdalingen, dan helpt het te weten dat er maximaal 180mm schijven in het frame passen. Er is ook al rekening gehouden met een eventuele naafdynamo. Daarvoor is er in de vork al interne kabelgeleiding.

De balhoofdhoek is 69 graden en de vork heeft een 50mm offset. Lekker stabiel moet deze Shafer daardoor aanvoelen. Het topmodel is zoals altijd het duurst. Sram Red XPLR AXS groepset met een Zipp 303sw XPLR wielset en een Rockshox Reverb AXS XPLR Dropper Post. De banden zijn dus de relatief snelle Maxxis Aspen ST 29×2.25. In de configurator kan je nog wat upgrades kiezen. Maar voor de uitvoering zoals ik hem hier beschrijf betaal je $ 8.139,90. Je moet natuurlijk rekening houden met invoerrechten etc. vanuit de Verenigde Staten. Een frameset van deze Ari Shafer gravelbike is er vanaf $ 1.999,-. Er zijn drie kleuren. Geen normale kleuren als zwart, bruin en wit maar Ozark Sunset, Rootbeer Metallic en White Fleck Gold.

Meer info via Ari