Fast Forward, of kortweg FFWD, heeft de afgelopen tijd niet stil gezeten. Tijdens Eurobike presenteerden ze hun gehele nieuwe serie wielen. Daarnaast ging er ook veel aandacht naar het FFWD Falcon project. Het Falcon project is door FFWD overgenomen van Bram Moens, die al flink wat jaren bezig is geweest onder de naam 2-Spoke.

Falcon Project
Nieuw is het dus niet en op de Paralympics van 2016 waren de 2-Spoke wielen al goed voor vijf medailles, waarvan twee keer goud. FFWD heeft het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar gaat verder waar Moens gebleven is. FFWD heeft het wiel, naast een tri-spoke en dicht wiel, in de windtunnel getest en aan de hand daarvan de eerste kleine aanpassingen gedaan. Het wiel loopt in velghoogte op van 48 mm naar 90 mm en de twee spaken in het middel hebben een vorm die lijkt op een propeller. Voor het wiel gebruiken ze Torray 800 en Torray 1000 UD carbon. Het Falcon Project houdt in dat ze het snelste wiel ter wereld in de markt willen zetten en qua ontwikkeling zijn ze nog niet klaar. De ontwikkeling gaat nog verder en momenteel zijn ze bezig met de naaf en tubeless compatibility. Het wiel zal eind 2018 op de markt worden gebracht en deze is dan beschikbaar voor disc en reguliere remmen. De wielen zullen verkrijgbaar zijn als clincher en tubular. De UCI heeft het wiel goedgekeurd dus grote kans dat je het volgend seizoen bij tijdritten voorbij ziet razen.

Nieuwe FFWD serie
Ook het assortiment wegwielen van FFWD is vernieuwd. Zo zijn alle wielen, carbon en aluminium, tubeless ready. Het F3A wiel is het enige wiel dat volledig aluminium is en is enkel verkrijgbaar voor schijfremmen. De F4 en F6 wielen zijn verkrijgbaar in de combinatie carbon met aluminium remrand. De andere wielen zijn allemaal full carbon en verkrijgbaar voor reguliere remmen of schijfremmen.

Meest opvallende verandering aan de wielen zijn de decals. Black on black en een nieuwe look. Minder opvallend maar misschien wel interessanter is de 2:1 spaakverhouding waarbij er, zeker bij schijfremmen, een betere verdeling van de ontstane krachten ontstaat. Door een vernieuwde carbon lay-up is het wiel stijver, steviger en de remrand heeft een nieuwe Nano Brake Technology. Dit zorgt voor betere remcapaciteit en een betere hitte verwerking.

We moeten nog wel even geduld hebben want ook de nieuwe serie wielen van FFWD zijn op dit moment nog niet beschikbaar.

Hieronder een aantal wielen en meer info via FFWD

Tags: