Hoewel Eurobike misschien niet meer bol staat van primeurs zijn er toch nog wel een paar leuke dingen die we eindelijk eens van dichtbij konden bekijken. Een daarvan was de nieuwe elektronische schakelgroep van FSA, De K-Force We. Coen was er al enthousiast over, maar had ook nog vragen. Een aantal daarvan kunnen we nu beantwoorden.
Een van de meest prangende vragen was of het systeem draadloos zou zijn of niet. Het antwoord daarop is ‘ja’ en ‘nee’. Het is namelijk hybride wat zoveel wil zeggen dat het deels draadloos is. De shifters hebben een eigen knoopcel batterij en communiceren draadloos met het brein van het systeem in de voorderailleur. De batterij in de zadelpen is met een draad verbonden met de achter- en voorderailleur. Wat betreft montage dus iets makkelijker dan een volledig bedraad systeem.
De draadloze communicatie verloopt via ANT+. “Waarom geen Bluetooth?”, vraag je je misschien af. Alleen met ANT+ konden ze een storingsvrij communicatie garanderen. SRAM gebruikt overigens een eigen protocol voor hun eTap groep. Met het gebruik van ANT+ stellen ze groep ook in staat om te communiceren met andere apparaten, zoals smartphones en computers, die je voor instellingen en diagnose kan gebruiken. Leuk om te zien is dat je hier best vrijheid bij krijgt. Bijvoorbeeld het instellen met welke shifter je voor of achter wilt schakelen en wat de knoppen moeten doen.
Feitelijk gaat het dus alleen om de shifters en de derailleurs, maar het wordt als een complete groep gepresenteerd. Dus
- Draadloze shifters
- Elektronische voor- en achterderailleur
- Batterij incl kabels
- Oplader
- Cassette
- Crankset
- Ketting
- Remmen
Een van de nieuwigheden is ook dat de shifters in verschillende maten komen zodat ze zo goed mogelijk bij je hand passen. Het gaat om ‘standaard’ en ‘compact’ hendels en ook de reach van de hendels kan aangepast worden voor mensen korte vingers.
De 7.4V Li-ion batterij wordt in de zadelpen gemonteerd en zou 4.000 tot 6.000km mee moeten gaan. We hadden de groep graag even geprobeerd, maar dat was niet mogelijk. Het gerucht gaat ook dat het schakelen niet heel vlot gaat. Wellicht is dat een van de redenen waarom we het nog niet konden proberen. Nog even wachten op de gebruikerservaringen dus. De remmen zien er goed uit, maar schijfremmen ontbreken nog. Hier zou wel aan gewerkt worden, maar voor nu gaat het alleen om het schakelen. Astana, Cofidis en Direct Energie zullen al met de groep gaan rijden en naar verwachting zullen in oktober de eerste groepen de markt op gaan.
Het totale gewicht van de groep komt volgens FSA op 2.090 gram. Prijzen konden ze helaas nog niet geven, maar deze zullen wel vergelijkbaar zijn met de top-elektronische groepen van Shimano en SRAM.
K-Force We achterderailleur
11-speed
Kan tot 32T aan
K-Force We voorderailleur
Titanium kooi
K-Force We shifters
ANT+ connectivity
Aanpasbare reach
Hendels zijn er in small en large
K-Force We crankset
Holle carbon crankarmen
AL7075 kettingbladen
Lengtes; 165, 170, 172,5, 175, 177,5, 180mm
BCD 110mm
Verkrijgbaar als 53/39, 52/36 en 50/24
K-Force remmen
Dual Pivot
Voor velgen van 18 tot 28mm breed
Alleen in zwart (geanodizeerd)
Gewicht per paar; 299 gram
K-Force cassette
Verkrijgbaar als 11-23, 11-25 en 11-28
Gewicht: 257 gram (11-23)
K-Force ketting
5.6mm breed
Gewicht: 246 gram (114 schakels)