Na de crash van Owain Doull van Team Sky, waarbij hij zijn schoen opensneed tijdens de val, kwam men met de conclusie dat het door schijfremmen moest zijn gebeurd. Om precies te zijn die van Kittel, die samen met hem naar de grond ging.
Wanneer je de video van de crash bekijkt lijkt het echter niet door de remschijf te zijn gebeurd. De linkerschoen van Doull ligt open terwijl je op de video ziet dat hij juist op zijn linkerzij valt. De schoen dus onderop en het lijkt onwaarschijnlijk dat Kittel’s remschijf die schoen heeft kunnen raken. Daarbij lijkt de fiets van Kittel niet eens in de buurt te komen van Doull. Het hekwerk, of zijn eigen fiets zou eerder een oorzaak kunnen zijn als je het ons vraagt.
De discussie is in ieder geval weer eens aangewakkerd. Zijn remschijven nu gevaarlijk of niet? Onderstaande video laat zien dat het nog wel meevalt. Alleen is daar geen rekening gehouden met impact-snelheid en eventuele hitte van de schijven. Maar even serieus; het lijkt me toch niet zo moeilijk om alle mogelijkheden in een testomgeving te laten testen zodat we voor eens en altijd een antwoord hebben de verschillende veiligheidsvragen?