Als het hoogtepunt van de zomer is geweest begint er bij een grote groep fiets te kriebelen; er mag bijna weer gecrosst worden! Maar dat kan toch het hele jaar door? Ja en nee. Ja, natuurlijk kan dat, maar nee, zonder modder is het toch anders. We zijn heel wat modder tegengekomen met de Merida Cyclo Cross 500. Puike crosser!

We keken even positief verbaasd op bij de redactie toen we deze crosser voor het eerst zagen. Gaaf ding! Het lichtblauw gaat heel goed samen met het wit en zwart. Het oog wil ook wat nietwaar. En is deze fiets echt onder 1.200 euro? Schijfremmen, Shimano 105 onderdelen, helemaal niet verkeerd. Het is een alu frame, maar met een strakke carbon voorvork. Het mag duidelijk zijn, we waren meteen onder de indruk.

Wolf in schaapskleren?
Geen ultra high-end crosser, maar dus wel een die je aandacht trekt. Hij mag dan scherp geprijsd zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen zorg aan is besteed. Het frame is het beste dat Merida in aluminium te bieden heeft; Prolite 66 triple butted van 6066 aluminium. Geen egaal ronde buizen, de vorm is hier en daar duidelijk aangepast, niet erg overigens. Zeker niet bij de bovenbuis die boven en onder redelijk vlak is waardoor hij makkelijk vastpakt en goed op je schouder ligt als er gelopen moet worden. De lasnaden verraden duidelijk dat hier geen carbon gebruikt is. Toch moet je twee keer kijken om dat goed te zien.

merida-cross-1

Het balhoofd is taps (X-Tapered volgens Merida) met 1 1/2 inch lager onderop. Vlak daarachter lopen de kabels in de onderbuis, alles binnendoor dus vanaf daar. De kabels lopen niet bijzonder mooi de buis vind ik, de hoek van de kabels t.o.v. het frame mag wat kleiner en ze gaan op een wat rare plek het frame in. Niet hinderlijk verder. De rechte carbon voorvork gebruikt een 15mm steekas en er is duidelijk ruimte genoeg voor nog dikkere banden dan de 33mm van Maxxis die er nu op zitten. Niet persé nodig, wel een fijn idee dat het kan. De vork heeft gaatje aan de achterkant waar je spatborden op kan monteren. Liever niet voor bij de cross, maar voor andere doeleinden kan dat handig zijn. Op de achterburg zitten hier ook gaatjes voor trouwens.

Het bottom bracket is ‘ouderwets’ met een draad. Dat kan je ouderwets vinden, maar het maakt onderhoud wel een stuk eenvoudiger. Zeker bij een fiets die veel zand en modder gaat zien. Slimme keuze dus.

Prijs/kwaliteit verhouding dik voor elkaar
De afmontage van de fiets is zeker voor deze prijs én de doeleinden meer dan voldoende. Te beginnen met het schakelwerk van de 105 groep. Dat schakelt heel prima samen met de KMC ketting. De shifters zijn ook van Shimano en die werken zoals ze moeten. Wat ik zelf prettig vond aan deze hendels is dat je ze makkelijk kan aanpassen aan de reikwijdte van je vingers als je onderin de beugels gaat zitten. Ik greep er in het begin nog wel eens naast, wat gelukkig nog goed ging, maar via een boutje bovenop onder het rubber kan je de uitgangspositie wat dichter naar het stuur brengen. De compacte stuurbocht ligt goed in de hand. Ik zie het profs eigenlijk nooit doen bij een wedstrijd, onderin de beugels zitten, maar ik betrapte mij er zelf wel op dit af en toe nodig te vinden voor de controle. Wellicht had het niet gehoeven als ik een aantal spacers onder stuurpen had weggehaald.

Bovenop het stuur nog twee top-mount remhendels. Die heb ik maar nauwelijks gebruikt. Wat foto;s op Google laten dat Marianne Vos ze wel gebruikt, maar dat was nog cantilever remmen en op die manier kan je meer druk op je achterwiel leggen wat weer handig is bij lastige passages met mul zand bijvoorbeeld. Bij hydraulische remmen is het vooralsnog niet mogelijk deze top-mount hendels te gebruiken. Op deze Merida vind ik ze ook niet lekker remmen, je krijgt maar weinig feedback. Gebruik je de gewone hendels, dan leveren de Tektro remmen voldoende remkracht.

merida-cross-2

De modder in!
Maar wat op papier er allemaal mooi uitziet moet zich in de praktijk wel nog bewijzen. En een crosser test je niet op het asfalt, die moet de modder in! Dat is gelukt, meerdere keren. En ondanks dat ik geen ervaren crosser ben heb ik mij bijzonder goed vermaakt met de fiets. Een beetje pielen met de luchtdruk in de banden deed wonderen, dat weet elke crosser. Rij je op tubes dan heb je niet veel lucht nodig, maar met binnenbandjes is het ondermeer oppassen voor stootlekken. De Maxxis bandjes hebben zich prima gehouden, ook in modderige omstandigheden. Ze hadden grip waar ik dacht dat het slippen en glijden zou worden, dat geeft een gevoel van zekerheid waardoor je een beetje verder durft te gaan.

De reikwijdte van de hendels heb ik wel aan moeten passen, maar dat is een fluitje van een cent. Je trek het rubber bovenop de hendel terug totdat je inbus-boutje ziet. Wanneer je deze verstelt kan je de hendels naar wens aanpassen. Dit kan overigens met nagenoeg alle modern Shimano en Sram groepen. Een uitkomst als je ietwat korte vingers hebt. Campa-rijders hebben die mogelijkheid niet.

De Tektro Spyre schijfremmen doen hun werk. Het is verbazingwekkend soms hoe weinig je eigenlijk hoeft te remmen tijdens het crossen. Door de ondergrond vertraag je vrij snel en het sturen moet je toch ook grotendeels met je lichaam doen. Moet je heel hard remmen, dan glij je toch even door. Maar waar de schijfrem zijn meerwaarde laat zien is dat je gedurende de hele rit of race hetzelfde kan blijven doseren. Velgen worden vies en nat waardoor de remkracht gissen blijft. De schijven blijven relatief schoon en blijven daardoor hun werk goed doen. En andere punt is dat velgremmen in combinatie met modder en zand je velgen extra hard doen slijten. Een schijf is makkelijker en goedkoper om te vervangen.

De Cyclo Cross 500 gedraagt zich voorspelbaar. Dat is mede te danken aan de goede voorvork met de steekas. Ondanks dat het geen superlicht carbon frame is laat hij zich makkelijk sturen, ook als de bochten kort en technisch worden. Het frame is niet bijzonder comfortabel, wel aardig stijf. De slanke 27.2mm zadelpen biedt wel een beetje flex, maar verwacht hier niet al te veel van. De meeste credits gaan naar het frame en de vork waarbij de Maxxis banden een mooie toevoeging zijn. Ze geven je plezier en genoeg vertrouwen om ieder parcours aan te gaan. En dat is toch wel prettig als er glibberige en zanderige sporen voor je uit liggen.

Details
Prijs: EUR 1.149
Verkrijgbaar in de maten 47, 50, 52, 54, 56 en 59cm (getest in 56cm)

Frame: Cyclo Cross Lite (Prolite 66 triple butted 6066 aluminium)
Voorvork: CC Carbon Disc 15
Achter- en voorderailleur: Shimano 105
Shifters: Shimano 105
Remhendel (extra): On Bar Lever
Remmen: Tektro Spyre Disc 160
Ketting: KMC X11
Wielen: Merida Alexrims Comp 22 Disc Cross (voor met steekas)
Cassette: Shimano CS-5800 11s 11-28
Banden: Maxxis Mud Wrestler 33 (vouw)
Stuurpen: Merida Pro OS-5
Stuur: Merida Road Pro Classic OS
Balhoofd: Big Conoid S-bearing Neck Pro
Zadelpen: Merida Pro H SB15 27,2mm
Zadel: Merida Sport 5

Plus
+ Uitstraling
+ Maxxis banden
+ Op meerdere manieren inzetbaar

Min
– Top-mount remhendels

Conclusie
Ondanks dat ik misschien niet de meest ervaren crosser van het stel ben, heb ik veel plezier beleefd aan deze Merida. Ja, als ik normaliter met een vederlichte race-crosser met alles erop en eraan zou rijden valt deze al snel tegen. Het frame is relatief zwaar, de wielen zijn zwaar en zo kan je misschien nog wel een paar dingen bedenken. Maar dat alles wuif je zo weg als je kijkt naar de prijs. Als je ooit ook maar beetje overweegt om te gaan crossen, dan is dit je fiets om mee te beginnen. Een stijf aluminium frame dat tegen een stootje kan en een heel fijne voorvork met steekas en schijfremmen. Laat die tweedehands op internet voor wat het is, je weet niet half hoe hard alles slijt bij het crossen. Deze is nieuw, ziet er puik uit, is uitgerust met prima onderdelen en gaat je heel veel plezier bezorgen! Upgraden kan altijd nog om bijvoorbeeld het gewicht wat naar beneden te halen. En is er even geen modder, dan ga je ermee op en neer naar je werk of je gebruikt hem bij de slecht weer om die dure kwetsbare racer te sparen. Nog meer excuses nodig?

Meer info bij Merida

merida-cross-3 merida-cross-10 merida-cross-5 merida-cross-8 merida-cross-7 merida-cross-6 merida-cross-4