De Revolt was al de gravelbike van Giant, alleen was deze alleen nog met een aluminium frame te koop. Nu hebben ze bij Giant het hele frame aangepakt met de nieuwe Revolt Advanced als resultaat.
Het frame van deze gravelbike is van carbon, net als de voorvork. Giant kondigt de fiets aan met termen als snelheid, endurance en avontuur. Hieronder de kenmerken van de fiets.
Het nieuwe frame
Het frame is zo ontworpen dat je lange afstanden met comfort kan overbruggen, maar waarbij je energie zo efficient mogelijk wordt overgebracht. We gaan even uit van maat M. De hoogte van de stack is iets hoger dan die van de TCX cyclocrossers van Giant. Stack is de verticaal gemeten hoogte tussen de crank en de bovenkant van het balhoofd. De bottembracket is iets lager dan de TCX zodat je iets stabieler rondfietst. De offset van de voorvork is hetzelfde als de cyclocrosser maar doordat het balhoofd iets minder steil staat, krijg je iets meer trail zoals ze dat zo mooi noemen. 74 mm om precies te zijn. Zo krijg je dat de voorkant toch lekker direct stuurt maar ook vertrouwen geeft op ruw terrein. Het frame heeft ruimte voor banden tot 45 mm en zoals je ziet is de staande achtervork wat verlaagd waardoor dit ook voor extra demping zorgt. Dat wat betreft het frame.
D-Fuse Technology
Voor de demping van hobbels en trillingen maakt Giant gebruik van hun D-Fuse Technology. Deze techniek bestaat al sinds 2014 toen ze dit bij de TCX hebben geïntroduceerd. De vorm van de buis was rond van voor met een vlakke achterkant, de vorm van een D. Vandaar de naam van de techniek. En op deze fiets hebben ze nu dezelfde techniek gebruikt voor het stuur. Dus demping van het stuur wanneer je duwt, stijfheid van het stuur wanneer je eraan trekt. Ze hebben de data vergeleken met hun ronde Contact SL stuur en bij het naar beneden duwen krijg je 10% meer demping en wanneer je trekt krijg je 20% meer stijfheid van het ronde stuur. Dit is weer handig wanneer klimt of sprint en aan het stuur trekt. Zelfs het stuurlint is lichter gemaakt.
Er komen in de Benelux twee versies beschikbaar, de Revolt Advanced 0 en de Revolt Advanced 2. Het frame is bij beide versies gelijk, de afmontage verschilt. De Revolt Advanced 0 is het topmodel is er in het zwart en kost € 3.599,-. De Revolt Advanced 2 is er in oranje en kost € 1.999,-.
Revolt Advanced 0
Shifters: Shimano Ultegra
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Achtererailleur: Shimano Ultegra RX
Remmen: Shimano Ultegra Hydraulisch
Cassette: Shimano Ultegra, 11×34
Ketting: KMC X11SL-1
Cranks: Praxis ZAYANTE 32/48
Bottom Bracket: Praxis M24 BB86
Wielen: Giant CXR-1 Carbon WheelSystem, 12 mm steekas
Banden: Giant CrossCut Gravel 1 – 700×40
Revolt Advanced 2
Shifters: Shimano 105
Voorderailleur: Shimano 105
Achterderailleur: Shimano 105
Remmen: Giant Conduct SL Hydraulic
Cassette: Shimano 105 , 11×34
Ketting: KMC X11
Cranks: Praxis Albe 2D, 32/48
Bottom bracket: Praxis M24 BB86
Wielen: Giant P-X2 wheelset, 12mm steekas
Banden: Giant CrossCut Gravel 1 700×40
Meer info via Giant