Het was altijd een soort van luxe accessoire, maar de vermogensmeter is in korte tijd voor veel renners binnen bereik gekomen. Giant maakt het je nog wat makkelijk door voortaan een dubbelzijdige vermogensmeter standaard op alle racefietsen met Ultegra Di2 te monteren. Je leest het goed, standaard ja!
Tot nog maar kort geleden eigenlijk leek de vermogensmeter voor de niet-profs een onbereikbare luxe. SRM was en is daar een goed voorbeeld van, daar kan je rustig een paar duizend euro voor neertellen, zeker een aantal jaren geleden. Maar de laatste jaren zijn vele andere merken en methodes om vermogen te meten bijgekomen en dat heeft ook een gunstige invloed gehad op de prijs. Maar dat een vermogensmeter standaard op je nieuwe fiets gemonteerd zou worden werd nooit als serieuze optie gezien. Enerzijds omdat de fiets dan veel te duur zou worden en anderzijds omdat niet iedereen zat te wachten op zo’n apparaat. Maar tijden veranderen.
Standaard
Giant heeft gewerkt aan een eigen vermogensmeter, de Power Pro. Als je een beetje thuis bent in die markt zal je de overeenkomsten zien (aan de buitenkant althans) met de vermogensmeter van Pioneer, maar Giant geeft aan dat ze het geheel in eigen huis ontwikkeld hebben. Een eigen vermogensmeter dus, en het is geen losse accessoire, want het wordt met ingang van de nieuwe collectie standaard op elke racefiets met Ultegra Di2 gemonteerd. Mocht je er dus weleens aan gedacht hebben zo’n apparaat aan te willen schaffen, dan maakt Giant het nu wel heel makkelijk voor je. De meter zit geïntegreerd in het Ultegra crankstel. En dan niet alleen aan één zijde want het vermogen wordt aan beide kanten gemeten. Daarmee kan je dus ook de pedaalbalans tussen je beide benen meten, wat voor de serieuze rijders interessant kan zijn.
De vermogensmeters zijn dus volledig geïntegreerd in de cranks. De accu zit in de sensoren verwerkt waarbij een klein ledje de status aangeeft. De lader van de accu zet je met een magneetje vast op de twee contactpuntjes die je op de foto’s ziet. Geen gepiel met knoopcelbatterijen of stekkertjes en dergelijke. De 250 mAh lithium accu zou zo’n 150 uur of 2400 kilometer mee moeten gaan bij maximum temperaturen van -10 tot +50 graden Celsius. Het geheel is waterdicht volgens de IPX7 standaard, en stofdicht, en is uitvoerig getest op impact en hitte en dergelijke. Hij moet tegen een stootje kunnen, zowel in de figuurlijke als letterlijke zin.
Geen externe magneetjes meer nodig voor je cadans
De nauwkeurigheid van de meter zit rond de 2% volgens Giant, hetgeen overeenkomt met andere vermogensmeter op de markt. Voor de techgeeks: de sensor draait op een Nordic ARM Cortex microprocessors die relatief weinig energie verbruiken met een algoritme dat exclusief door Giant gebruikt wordt. In de sensor zit een accelerometer waarmee de cadans gemeten kan worden. Je hebt dus geen externe magneetjes meer nodig. Het stelt de sensor ook in staat om te bepalen om op elk punt van de pedaalslag het vermogen te kunnen meten.
Giant heeft er ook een app bij ontwikkeld. Je kan Power Pro overigens door middel van Bluetooth and ANT+ met diverse apparaten gebruiken. De app is met name handig voor het calibreren en het updaten van de firmware en dergelijke. Hieronder een paar schermen.
De eerste fietsen met de Power Pro zullen in september beschikbaar waarbij het vooral zal gaan om de Propels en TCRs met Ultegra Di2. Als je kiest voor Dura Ace Di2 dan kom je ook niet bekaaid vanaf overigens, want die fietsen zullen standaard de vermogensmeter van Shimano krijgen.
Via Giant