Tijdens de Tour werd hij al gespot, de Propel met schijfremmen, en nu doet Giant hem dan eindelijk uit de doeken.
Toen we hem onlangs ook hier op het blog lieten zien zagen we natuurlijk verschillen met de bestaande Propel. Toch moet je goed kijken en weten wat er dan precies anders is om ze van elkaar te kunnen onderscheiden. Eén ding is zeker, ze zien er beide nog altijd snel uit.
En dat is ook geen verrassing, de Propel is ontworpen voor snelheid. Dat was bij de eerste en bij de nieuwe is dat net zo. En hoewel de verschillen zo op het eerste oog misschien klein zijn, is de nieuwe Propel Disc toch volledig nieuw. De ontwikkeling heeft meerdere jaren geduurd, samen met Team Sunweb en ingenieursbureau Aero Concept Engineering in Magny-Cours, Frankrijk.
Het resultaat van die samenwerking is natuurlijk de fiets met nieuwe buisvormen en schijfremmen, maar ook nieuwe Giant onderdelen. Bijvoorbeeld de geïntegreerde stuur en stuurpen met volledig interne kabelgeleiding. Dat zien we ook terug bij vergelijkbare fietsen als de Specialized Venge ViAS en de Trek Madone. Een logische stap dus eigenlijk van Giant om hierin mee te gaan om de fiets zo aerodynamisch mogelijk te maken. Giant had al eigen wielen, maar ze hebben voor de Propel en nieuwe aero wielset aan hun WheelSystems collectie toegevoegd.
Het doel bij de ontwikkeling van de nieuwe Propel Disc was duidelijk: een aero racefiets zonder compromissen als het gaat om gewicht, stijfheid en rijgedrag. Drie jaar ontwikkeling waarbij ze hebben geëxperimenteerd met verschillende buisvormen, computermodellen en windtunneltests met een meebewegende dummyrenner. Het vlaggenschip, Propel Advanced SL Disc heeft volgens Giant zelf de hoogste stiffness-to-weight ratio in vergelijking met de eerder genoemde concurrenten. Dat is een goede graadmeter om vast te stellen hoe efficient een fiets is, bijvoorbeeld als gaat om het vermogen van de renner kan overbrengen. Daarbij heeft de Disc minder luchtweerstand dan zijn voorganger met velgremmen.
De eerder genoemde wielset heeft verschillende velghoogtes voor het voor- en achterwiel. Achter 65 mm, voor 42 mm. Het idee hierbij is dat het achterwiel minder gevoelig is voor zijwind en daarom wat hoger en daarmee aerodynamischer mag zijn. Door het voorwiel iets lager te maken heb je een wat betere controle bij zijwind, aldus Giant. Zowel voor als achter heeft de fiets steekassen ter bevordering van de stijfheid.
De Propel Disc is in 3 varianten beschikbaar: de Advanced SL 0, Advanced SL 1 en Advanced Pro. De SL modellen zijn vervaardigd van Giant’s meest geavanceerde Advanced SL carbon waar ook Team Sunweb mee rijdt en krijgen standaard de geïntegreerde Contact SLR stuurinrichting mee, als ook de SLR Aero WheelSystems wielset (met de tubeless Gavia banden). De Pro heeft hetzelfde design, maar is gemaakt van Giant’s Advanced carbon. Verder heeft het de SLR 1 Aero WheelSystems wielen en heeft het de Contact SLR stuurpen i.c.m. het Contact SL aero stuur.
De prijzen staan hieronder en liegen er niet om. Ze zijn vergelijkbaar met de concurrenten, maar nog altijd stevig te noemen. Daarentegen heeft de Propel een naam hoog te houden hetgeen de prijs misschien wel zou kunnen verantwoorden. De praktijk zal het leren. De kleuren zijn vrij uitgesproken met blauw, oranje en groen, dus daar moet je wel van houden.
Propel Advanced SL 0 Disc – €10.999,- (leverbaar vanaf wk 44)
Propel Advanced SL 1 Disc – €8.999,- (leverbaar vanaf wk 49)
Propel Advanced Pro Disc – €5.349,- (leverbaar vanaf wk 47)
Alle info bij Giant Bicycles