Weightweenies opgelet! Dit wil je niet missen als je een beetje op de grammetjes wil letten. Als je dacht dat je alles al zo licht mogelijk had, dan kan je er nu weer een paar honderd gram vanaf halen met Giro’s vederlichte Prolight Techlace schoenen.
Zelfs als je ze in je handen hebt kan je het eigenlijk bijna niet geloven. Wat zijn ze licht! Met 138 gram in maat 43 is dat ongeëvenaard. De natte droom van elke serieuze klimmer. Je kijkt er ook zo doorheen, hier ga je in de winter niet snel mee op pad. Weinig materiaal dus en dat beetje wat er gebruikt is lijkt flinterdun te zijn. Eén van de andere middelen waarmee ze het gewicht laag houden is het Techlace systeem dat ze hebben ontwikkeld.
Je moet echt even goed kijken naar de schoenen, want als je ze van boven bekijkt zie je veters, maar van de zijkant straps. En dat klopt, want beide worden gebruikt, maar wel als één geheel. Met de straps trek je namelijk de veters strak. Met de Empire schoenen bracht Giro in 2012 weer wielerschoenen met veters op de markt. Het leek een beetje een gimmick, maar de schoenen hebben een aardig wat fans achter zich weten te scharen, waaronder Sir Bradley Wiggins. En laten we eerlijk zijn, het zijn ook wel echt mooie schoenen.
Maar veters zijn niet voor iedereen. Hoewel ze voor comfort zorgen en drukpunten voorkomen kan je ze onderweg niet even losmaken een aanpassen. Bovendien zijn sommige fieters bang dat de veters onderweg los komen om wat voor reden dan ook. Giro heeft gekeken hoe ze het beste van twee werelden met de voordelen van veters konden en de voordelen van straps konden combineren. Et voila, daar was Techlace. Met de straps trek je de veters dus strak. De ene voet is de andere niet, daarom leveren er veters van verschillende lengtes bij zodat je ook met bijvoorbeeld een lage wreef de straps toch op de goede manier kan vastzetten.
Giro introduceert drie modellen; de Prolight Techlace, de Factor Techlace en de Sentrie Techlace. Van de laatste twee zijn ook damesmodellen; de Factress Techlace en Raes Techlace.
De Prolight is nog niet helemaal af, deze zal waarschijnlijk volgend voorjaar klaar en verkrijgbaar zijn. Extreem licht dus. Door het Techlace, maar ook door het speciale bovenwerk en de dunne maar superstijve zool. Hebben? Dan moet je dus nog even wachten en 500 US Dollar bij elkaar sparen.
De Factor Techlace is wat ons betreft duidelijk een kruising tussen de oude Factor en de Empire. Van de zijkant Factor, van bovenaf Empire. Deze zijn ook nog erg licht met 210 gram per schoen, en zullen ook prijzig zijn met 350 euro. Ze gebruiken de bestaande Easton EC90 SLX zolen. De Factor krijgt twee Techlaces en een Boa IP1 sluiting. De Factress voor de dames zijn overigens even duur en licht.
De Sentrie schoenen zijn iets zwaarder met 280 gram en met 250 euro ook iets goedkoper. Zowel de heren als dames uitvoeringen komen in drie verschillende kleuren en hebben ook één Boa in combinatie met twee Techlaces.
Giro Factor Techlace
Giro Sentrie Techlace in zwart en geel
Giro Factress Techlace
Giro Republic