Er is 18 maanden hard aan gewerkt, maar het is ze gelukt: Factor heeft nu ook hun eigen tijdritfiets voor de profs van AG2R La Mondiale.
Als het je is gelukt om fietsensponsor te worden van een WorldTour team moet je ze natuurlijk ook nog voorzien van fietsen. Het Britse fietsenmerk Factor, dat over de jaren heen vooral naamsbekendheid verkreeg met hun exorbitant dure fietsen, is de kersverse sponsor van AG2R terwijl ze officieel nog geen tijdritfiets hadden. Daar waren ze kennelijk op de achtergrond wel al mee bezig. Het resultaat van dat werk is de Slick.
Belangrijke eigenschap van een tijdritfiets is natuurlijk de aerodynamica. Dit kan je gedeeltelijk oplossen met de vormen van het frame, maar naast het frame zijn er ook nog de componenten en de renner. De componenten heeft Factor zoveel mogelijk proberen te integreren in het frame. De houding van de renner is ook heel belangrijk. Die moet aerodynamisch gezien zo optimaal als mogelijk zijn, maar hij moet het ook enige tijd vol kunnen houden. Daarom is het belangrijk dat de fiets dusdanig aangepast kan worden zodat het de renner een optimale houding kan aannemen zonder dat het ten koste gaat van de aerodynamica. Een belangrijke schakel in dat proces is de cockpit. Een modulair geheel waarin vrijwel alles naar wens aangepast kan worden.
Opvallende eigenschap van de fiets die op de foto’s helaas niet goed te zien is, is de Twin Vane Evo downtube. De schuine buis zijn er eigenlijk twee naast elkaar. Dit hebben ze gedaan ten behoeve van de aerodynamica en om een maximale stijfheid van het frame te bereiken. De meeste tijdritfietsen lijken sterk op elkaar als je ze van de zijkant bekijkt, maar hierin onderscheidt Factor zich duidelijk. De wijde seatstays zie je ook niet veel. Gebruikelijker is het om ze strak langs de band en het wiel te laten lopen. Factor zegt dat het beter is om de lucht er vrij door te laten bewegen dan er omheen.
Saillant details is nog dat Factor erg zijn best heeft gedaan om de fiets klaar te hebben voor Parijs-Nice, de etappekoers die momenteel gereden wordt. Ware het niet dat kopman Bardet net iets te gretig aan de bidon bleef plakken die hij uit de teamwagen kreeg aangereikt en daardoor uit de race werd gezet. Net twee etappes voor de individuele tijdrit.