De Ibis Hakka MX is het antwoord op het Zwitserse zakmes. In eerste instantie een vreemd vergelijk, maar hiermee geeft IBIS aan dat je met deze fiets alle kanten op kan. De veelzijdige Hakka MX is een fiets die kan worden gebruikt voor op de weg, in het bos, op gravel en als vakantiefiets.
Ibis is een merk dat in 1981 is opgericht in Amerika en zich voornamelijk richt op het mountainbiken. In het verleden hebben ze uitstapjes gemaakt met onder andere een racefiets en een tweetal crossers (disc en cantilever) die nog op de huidige site te zien zijn. Vandaag de dag bestaat het assortiment uit drie mountainbikes en de Hakka MX. De Hakka MX heeft een full carbon frame dat verkrijgbaar is in twee kleuren. Fireball en Coal zijn de termen voor glanzend rood en mat zwart. Het frame heeft een Enve disc voorvork. De wielen worden gemonteerd met steekassen en zijn voorzien van 160 mm schijven. Alle kabels lopen mooi binnendoor. Twee opvallende dingen aan het frame zijn de achterbrug en de ‘fender-mount’. In het verleden, toen er nog cantilever remmen gebruikt werden was er een kabelgeleider nodig bovenaan de seat-stays. Dit was in de vorm van een hand die de kabel vasthoudt. Met dit disc only frame is deze kabelgeleider niet meer nodig en hebben ze deze gimmick dus omgetoverd tot een mount voor je spatbord. Ik vind het persoonlijk niet echt passen bij een strak en stijlvol frame. Dit vind ik overigens ook van het logo dat op de binnenkant van de onderbuis staat. Het tweede opvallende punt aan dit frame zijn de chain stays. Beter gezegd: de rechter chain stay. Direct achter het bracket buigt deze door. Dit trucje werd eerder al gebruikt door o.a. Open en Rondo. Reden bij Open is hiervoor dat je zo meer ruimte hebt zodat de buis breder gemaakt kan worden. Hierdoor wordt de fiets stijver rond het bracket. Een rechte buis moet namelijk een stuk smaller zijn omdat er op dat punt ook ruimte nodig is voor (aan de binnenkant) de band en (aan de buitenkant) het crankstel.
Op de site van Ibis Cycles kan je zelf je fiets samenstellen. Je kiest een kleur frame, een groepset en als laatste de wielset. Het frame is in alle gevallen afgemonteerd met een carbon Praxis Zayante crankstel met een 40 tands voorblad. Je kan kiezen voor de SRAM Rival1 groep, waarbij je automatisch ook kiest voor een stuur, stuurpen, zadel en zadelpen van Ibis. Deze Rival1 groep komt met een 11-42 cassette. De tweede, en tevens luxere mogelijkheid is een Shimano Ultegra Di2 groep. Hierbij komen stuur, stuurpen en zadelpen uit de fabriek van Easton. Het zadel is van WTB: de Rocket V Team. Opvallend (en ook slim) bij de Shimano Ultegra Di2 groep is dat er gebruik wordt gemaakt van een Shimano XT Di2 mountainbike derailleur. Deze heeft een hogere veerspanning waardoor de ketting minder klappert en beter op z’n plek blijft als je offroad gaat fietsen. Ook heeft de XT Di2 derailleur een langere kooi zodat er een grotere cassette kan worden gemonteerd. Een Ultegra Di2 derailleur, ter vergelijk, kan ‘slechts’ een cassette tot 34 tanden aan. Dankzij het bereik van de XT derailleur wordt de Ibis Hakka MX geleverd met een 11-46 Shimano XT cassette.
De laatste keuze is die van de wielen. Eerste keus wat dat betreft is de grootte: 27,5 inch of 28 inch. Bij de Ultegra Di2 uitvoering heb je hiervoor keus uit twee carbon wielsets uit eigen fabriek. Beiden gespaakt rondom Industry Nine naven. Ga je voor de Rival1 uitvoering, komt de fiets standaard met alu wielen. Zowel de 27,5 inch als 28 inch wielset is gespaakt rondom een set eigen Ibis naven. Voor deze uitvoering is er tevens de mogelijkheid om te upgraden naar de eerder genoemde carbon wielen.
Een Framekit van de Ibis Hakka MX is verkrijgbaar voor $ 1999,-. Kies je voor een uitvoering met Rival1 gaat de prijs naar $ 3299,-. Wil je deze uitvoering upgraden met een set carbon wielen zal de prijs ook een upgrade krijgen. Met de configuratie kit aan de rechterkant van de site kan je alle mogelijke opties aanklikken. De totale prijs van de fiets wordt direct zichtbaar.
De meest luxe uitvoering, de Shimano Ultegra Di2, kost $ 6499,-. Deze prijs veranderd niet als je wisselt tussen de twee verschillende wielsets.
meer via Ibis Cycles