Het gaat rap in de wereld van de gravelbikes. Er komen steeds meer specifieke onderdelen voor die gravelbikes, het aantal races neemt toe en het wordt steeds professioneler. Zo denkt de UCI er zelfs over om de Gravel Wereldkampioenschappen te gaan organiseren.
Maar als het professioneler wordt, dan moet het dus sneller. En dan zie je dat de #aeroiseverything van het wielrennen ook naar de gravelscene komt. Zo denkt het Zuid-Afrikaanse Ridefarr er in ieder geval over. Zij komen met een stuur en een opzetstuur om jezelf op de gravelbike in een meer aeropositie te leggen. Niet alleen voor de aerodynamische zitpositie, maar tijdens lange ritten zorgt het ook voor de nodige afwisseling van je zitpositie.
Carbon Aero Bolt-On
Met een volle mond noemen ze het opzetstuur Carbon Aero Bolt-On. Het opzetstuur is dus van carbon en past op sturen met een diameter van 31.8 mm. Dan moet het stuur wel normaal rond zijn. In ieder geval het stuk links en rechts van de stuurpen. Het opzetstuurtje zou maar 98 gram (incl. alle schroefjes) wegen. De steun steekt 12 cm naar voren en is op zijn breedst zo’n 15 cm.
Als je de foto’s bekijkt waar het opzetstuur is gemonteerd, dan ziet het er compact. Een stuk compacter dan je gewend bent van tijdritsturen. Aan het uiteinde van het opzetstuk zit een verdikking zodat je er lampjes of andere accessoires op kunt monteren. De steun is te koop in zwart, wit, groen en in de kleur ‘olie’. De prijs voor de opzetsturen is $ 165,-. Alleen voor de meerkleurige ‘olie’ variant betaal je $ 195,-
Aero Gravel Alloy Stuur
Maar er is ook een volledige stuur waar de aero add-on al is geïntegreerd in het stuur. Geïntegreerd klinkt heel mooi, maar opgelast staat beter, want de lasnaden zijn duidelijk te zien. Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar aan de andere kant staat het ook wel weer stoer. Ook hier is het uitsteekgedeelte zo’n 12 cm lang.
Het stuur is van aluminium en heeft een flare van 25 graden. De stuurbocht staat dus in een hoek, iets wat we steeds vaker zien bij gravelbikes voor de extra controle. Het stuur is met een gewicht van rond de 500 gram (in 46 cm breedte) niet bepaald licht. De prijs is wel een stuk lager dan zijn carbonvariant met $ 99,-. En daarvoor krijg je dus een heel stuur en niet alleen een opzetstuk.
Een aero-positie is niet het eerste waar je aan denkt bij een gravelbike, maar ik denk dat met alle races die internationaal worden georganiseerd en het niveau daarvan dat het opzetstuur en de aerogravelstuur een mooie aanvulling kan zijn in de gravelscene. Maar daar zal ook wel weer een reglement voor komen.
Meer info via Ridefarr