Wij hebben Jasper Ockeloen geïnterviewd. Hij is een van de beste strandrenners van Nederland met 2x een Europese titel. Maar daarnaast is hij ook nog druk met zijn eigen bedrijf ‘’Sockeloen’’ en rijdt hij sinds dit jaar ook bij zijn eigen club ‘’Sockeloen Cycling Club’’. Nu zijn wij benieuwd hoe hij het de komende jaren gaat aanpakken.

Wat vind jij belangrijk in het leven buiten het wielrennen?
Ik vind het belangrijkste dat je gelukkig bent. Ik word zelf gelukkig als alles een beetje op elkaar aansluit. Je kan wel heel veel fietsen maar het is ook belangrijk dat je er naast nog andere bezigheden te doen hebt. Ik ben ook een jaar alleen maar bezig geweest met fietsen maar als het dan wat minder ging in het wielrennen had je niks om op terug te vallen. Ik vind het fijn om breder te kijken dan alleen maar de wielerwereld. Daarom ben ik naast het fietsen zakelijk druk en probeer ik natuurlijk met vrienden en familie leuke dingen te doen.

“Ook zullen veel mensen mij zien als de jongen die sokken verkoopt”

Welk persoon in je leven heeft jou het meeste gevormd tot hoe je nu bent?
Ik denk toch mijn vader en moeder want in de eerste jaren word je het meest gevormd tot hoe je bent door je ouders. Van mijn moeder heb ik meegekregen dat je altijd moet doorzetten. Als je ergens aan begint dat je het dan ook echt afmaakt. Van mijn vader heb ik meegekregen dat je plezier moet houden in wat je aan het doen bent.

Hoe kijken wielrenners tegen je aan als ze je zien?
Dat zou je aan de wielrenners zelf moeten vragen want ik vind het lastig om zoiets over mijzelf te zeggen. Maar ik denk wel na hoe ik mijzelf wil uiten op mijn Instagram pagina. Ik wil laten zien dat ik niet alleen maar een wegwielrenner ben. Daarom laat ik in mijn foto’s zien dat ik ook wedstrijden rij op het strand en dat ik ernaast ook nog actief ben op de mountainbike. Ook zullen veel mensen mij zien als de jongen die sokken verkoopt.

Tijdens wedstrijden op het strand zagen ze mij de eerste maanden van dit seizoen vaak als topfavoriet en soms gingen ze er eigenlijk al vanuit dat ze voor de tweede plek aan het rijden waren. Maar nu aan het eind van het seizoen wordt het lastiger om te winnen omdat de concurrentie sterker is geworden en ook Lars Boom en Sebastiaan Langeveld gaan steeds vaker mee doen op het strand. Zij zijn al op trainingskamp geweest in warme landen dus dan wordt het lastig om van ze te winnen. Ze blijven mij wel serieus nemen omdat mijn techniek vaak iets beter is dan de rest.

Tegen welke sporters kijk je op?
Ik kijk op tegen sporters die altijd alleen maar willen winnen en niet tevreden willen zijn met de tweede plek. Mathieu van der Poel is daar een voorbeeld van want hij heeft zelfs huilend op het podium gestaan toen hij tweede werd. Sporters die altijd willen winnen moeten mentaal heel sterk zijn want je kan nog zo goed voorbereid zijn en zulke goede benen hebben, je moet dan alsnog goed kunnen omgaan met al die spanning en stress.

Zelf kan ik tijdens kampioenschappen heel gefocust zijn op die ene wedstrijd. Ik maak dan altijd een plan hoe ik de wedstrijd ga aanpakken. Dat doe ik door het parcours te verkennen zodat ik precies de finale uit mijn hoofd ken. Door de verkenning weet ik ook precies waar ik het verschil kan maken tijdens de koers want ik ben geen goede sprinter dus moet altijd weg rijden om te winnen.

Je bent nu twee keer Europees kampioen geworden op het strand maar is dit je mooiste prestatie die je hebt behaald tot nu toe?
Mijn mooiste prestatie tot nu toe vind ik de ‘Ronde van Azerbeidzjan’ in 2015. Ik werd in die wedstrijd 2e achter Roglic die nu op wereldniveau wedstrijden rijdt en Chris Horner werd 4e, je kent hem misschien van de Ronde van Spanje 2013 die hij won.

Het NK-marathon 2016 was ook heel gaaf, tijdens die wedstrijd stonden er echt goede renners aan de start zoals Rudi van Houts die mee had gedaan aan de Olympische spelen. Die wedstrijd had ik mij veel beter voorbereid dan gebruikelijk. Materiaal was top en ik had het parcours goed verkend en ik wist precies waar ik moest aanvallen. Ook stond er dit keer voor het eerst een mechanieker bij elke materiaal post. Bijna alles klopte die wedstrijd en dan maakte ik het ook nog af door te winnen!

“Als je van week tot week leeft, sta je al 1-0 achter”

Hoe bereid jij je voor op een belangrijke wedstrijd zoals het Europees Kampioenschap strandrace?
Mentaal naar de wedstrijd toe leven is het belangrijkst want als je van week tot week leeft sta je al 1-0 achter. Je moet van tevoren al een plan maken bij welke wedstrijden je goed wil zijn in het seizoen. Zo kan je beter focussen en daardoor zorg je er ook voor dat je er echt naar toe leeft en daardoor sta ik vaak beter voorbereid aan de start. Ik hou vaak al een week van tevoren het weerbericht in de gaten. Zo had ik een keer bij het Europees Kampioenschap strandrace een spatbord op de fiets gemonteerd want ik wist dat het slecht weer zou worden. Op het strand spat het water niet op maar bij stukken op het asfalt wel en dan word je ijskoud en dat wil je niet als een koers 1,5 uur duurt.

In het parcours van het Europees Kampioenschap zit een duin waar je niet overheen kan fietsen. Daarom ben ik een week van tevoren langs geweest om die duin op en af te rennen. Tijdens het rennen omhoog leg ik mijn fiets op mijn schouder wat redelijk speciaal is want bijna niemand doet dat tijdens een strandrace of mountainbike wedstrijd. Een dag van tevoren verken ik het parcours nog een keer want het strand kan elke dag weer anders zijn.

Je hebt 10 jaar gereden op continentaal niveau en sinds dit jaar niet meer. Ga je dingen missen?
Ik ga de UCI-koersen en het NK met de profs missen want dat zijn mooie momenten. Maar ik heb nu veel meer vrijheden want heb nu niet elke week een koers die ik verplicht moet rijden. Ook kan ik nu meer kleding dragen die aansluit bij mijn bedrijf Sockeloen.

Was het je eigen keuze om geen continentale renner meer te zijn?
Ja, het was mijn eigen keus. Ik vond het een hele lastige beslissing om te nemen. Ik mocht blijven als ik weer vol voor de weg zou gaan en met alle spullen van de ploeg zou gaan rijden. Ik wilde dat niet want wilde mijn eigen programma bepalen en wil liever werken met mijn eigen partners.

“Ik deed elke dag een uur core-stability en rekoefeningen”

Als je zou moeten kiezen uit de 3 disciplines strand, weg en mountainbike waar gaat je voorkeur naar uit en waarom?
Ik vind de afwisseling leuk tussen de drie disciplines. Aan het einde van het strandseizoen heb ik weer zin om te mountainbiken en aan het eind van mountainbike seizoen heb ik weer zin in het strand. De weg vind ik ook leuk maar soms mis ik de afwisseling. Die afwisseling vind ik wel bij het strandracen en op de mountainbike. Ook kan ik op het strand en mountainbike vaker meedoen voor de overwinning en dat vind ik natuurlijk leuker.

Wat wil je de komende jaren bereiken met fietsen en hoe ga je het aanpakken?
Dit jaar wil ik nog winnen op het NK-strandrace. Voor de komende jaren vind ik lastig maar ik zou goed willen rijden bij het EK-MTB-marathon want dat gaat over het parcours van de Bart Brentjes Challenge en dat ligt mij heel goed.

Wat is jouw advies voor de jeugd die als droom heeft om professioneel wielrenner te worden?
Vooral plezier houden in het fietsen, als je het plezier verliest, wordt fietsen elke dag een opgave. Om het fietsen leuk te blijven vinden moet je soms dingen opzoeken om het leuk te houden. Laurens ten Dam en Niki Terpstra vinden het ook niet altijd leuk om elke dag 5 uur lang door Noord-Holland te fietsen. Daarom zie je dat ze naar afwisseling zoeken. Natuurlijk moet je ook altijd hard en veel blijven trainen om beter te worden.

Ik dacht zelf als junior dat alles perfect moest zijn. Ik was vaak bezig met de details.
Mijn fiets moest toen precies 6,8 kilo zijn. Ik had daarvoor speciale banden op mijn fiets die extra licht waren maar daardoor reed je wel sneller lek dan normaal, wat ook gebeurde op het WK junioren. Ik deed ook elke dag één uur core-stability en rekoefeningen. Ik was vaak te gemotiveerd en daardoor wilde ik alles te goed doen. Door elke dag core-stability en rekoefeningen te doen ging dit ten koste van mijn mentale energie en daardoor kwam ik soms te kort in de finale van een koers.
Ik had ook een ademhaalapparaat waardoor je verzwaard moest ademhalen. Na een tijdje was mijn hele dag volgepland met oefeningen. Dus het kwam erop neer dat mijn fietstrainingen maar een klein onderdeel was in vergelijking met de dingen die ik eromheen deed. Ik ging daarom bijna nooit een rondje extra tijdens de training omdat ik wist dat wanneer ik thuis kom ik nog een hele hoop oefeningen moest doen. Nu terugkijkend had ik liever die extra kilometers gemaakt dan elke dag die extra oefeningen.

“We willen een specialist zijn in fietssokken”

Hoe ben je op het idee van Sockeloen gekomen?
Ik had altijd al een passie om gesoigneerd op de fiets te zitten. In Italië zag ik iemand die sokken verkocht vanuit de achterbak van zijn auto. Op dat moment heb ik besloten om maar meteen 500 paar te kopen. Mijn eerste 500 paar verkocht ik via Facebook en dat ging redelijk lopen. Ik ging mijn sokkenverkoop serieuzer nemen, er kwam een webshop met sokken die ik eerst inkocht om later door te verkopen. Het product moest beter dus er kwamen eigen collecties en je kan nu ook bij ons custom fietssokken laten maken.

Sockeloen verkocht eerst vooral sokken maar er komen ook steeds meer andere producten bij. Wat voor gedachten zit achter de nieuwe producten?
We willen een specialist zijn in fietssokken dus ik ben terughoudend om producten toe te voegen aan het assortiment van Sockeloen. Sockeloen moet zich onderscheiden van de concurrentie omdat wij ons alleen bezighouden met fietssokken.
Bij mij staan overschoenen wel hoog op het lijstje om toe te voegen aan het assortiment. Ook zijn fietshandschoenen interessant omdat het een specialistisch item is, net als fietssokken. Ik wil geen wielershirts en fietsbroeken in ons assortiment want wij kunnen moeilijk met een groot bedrijf concurreren zoals Castelli.

Hoe zorg je ervoor dat je toch de goede balans in het wielrennen en je werk houdt?
Dat vind ik soms nog wel eens lastig want ik ben ook heel fanatiek in mijn werk. Als ik bezig ben dan wil ik het ook afmaken en dan gebeurt het wel eens dat ik om 16.00 uur thuis kom en dan nog 3 uur moet trainen. Na het fietsen ga ik vaak nog even werken. De dag erna heb toch vaak spijt dat ik zo veel heb gedaan want ik ben dan echt moe. Dus ik moet soms echt mijn tijd inplannen zodat ik ook nog aan rust toe kom. Als je meer wilt trainen betekent het ook dat je meer moet gaan rusten. Mijn vriendin moet mij daar soms aan herinneren want zij ziet het vaak toch eerder dan ik zelf.

“Onze club wil er juist zijn voor alle niveaus”

Wat is je idee achter Sockeloen Cycling Club?
Met de club wil ik vooral MTB-marathons en strandraces promoten. Het leuke aan die wedstrijden is dat recreanten tegelijk met de wedstrijdrenners kunnen starten. Wedstrijdrijders gaan na de koers snel weer naar huis omdat ze moeten rusten of ze gaan na de wedstrijd nog even bij-trainen maar bij recreanten is dat anders. Zij zijn juist wat rustiger en genieten achteraf van hun prestatie. Daarom wil ik de fietsrecreanten met de club meer enthousiast maken voor de strandraces en MTB-marathons.
Ik had laatst een strandevenement georganiseerd, er kwam 70 man op af. Het niveauverschil van de deelnemers was groot maar dat maakte het juist heel leuk. Achteraf gingen we met z’n allen hamburgers eten met een biertje erbij, dat zorgde echt voor een groepsgevoel.

Hoeveel leden heeft ‘’Sockeloen Cycling Club’’?
Zonder te promoten van de club hebben we al 20 leden. Het tenue heb ik hier nog niet liggen. De eerste keer dat je het tenue kan bekijken is tijdens het NK-strandrace en een week erna hangt de set bij Bike Motion.

Willen jullie met Sockeloen Cycling Club groeien tot een professionele strandploeg?
Nee, wij willen ons focussen op de breedtesport want het gaat niet altijd om de uitslagen. Ook zijn veel ploegen op het strand besloten teams waar je niet snel bij komt. Onze club wil er juist zijn voor alle niveaus dus iedereen is welkom want goede renners en iets mindere renners kunnen elkaar juist versterken.

Ga je alle wedstrijden voor het team Sockeloen Cycling Club rijden?
Nee, op de weg ga ik rijden bij het team WASP een combinatie van 6 verenigingen. Zo kan ik toch een paar klassiekers op de weg rijden. Ik weet het programma nog niet precies maar ik ga waarschijnlijk de Arden Challenge rijden.

“Tijdens de strandrace Noordwijk reed ik met 0,5 bar in mijn banden”

We zagen op je Instagram dat je een nieuwe Trek strandfiets hebt maar wat is er zo speciaal aan een strandfiets?
Het stuur van een strandfiets is speciaal. Je mag tijdens een strandrace niet met een wegstuur rijden. Tijdens een strandrace rijden ze vaak met twee soorten sturen. Een mountainbikestuur en een strandstuur. Met een breed mountainbike stuur kan je de technische passages op het strand beter nemen maar het is wel minder aerodynamisch dan een strandstuur. Een strandstuur lijkt op een wegstuur maar de stuurbocht loopt breder uit. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar het strandstuur omdat ik van mijzelf redelijk makkelijk door de technische stukken fiets.

Ik heb op mijn fiets een 46 voorblad en 11/32 cassette achter. Het bereik is nog redelijk groot met dit verzet. Bij een strandrace is de rolweerstand een grote factor in winst of verlies. Daardoor zijn de wielen en banden belangrijk. De binnenbreedte van het wiel moet breed zijn. Doordat de binnenbreedte groot is valt de strandband meer als een U profiel daardoor wordt het volume in de band groter en kan je met een lagere spanning gaan rijden. Ook wordt de band stabieler dus de band gaat minder zwabberen. Zelf rij ik met een 34 mm binnenbreedte velg en een 60 mm strandband. Op mijn strandfiets zitten ook nog hoge velgen want soms tijdens een wedstrijd rijden we met 60 km per uur over het strand en dan ben je met aerodynamische wielen in het voordeel.

Hoeveel bar doe je in je banden als je over het strand fietst?
Dit is een moeilijke vraag want het is afhankelijk van veel dingen zoals rijdersgewicht, breedte van velg, breedte band en de conditie van het strand. Ik adviseer daarom vaak om voor de wedstrijd het strand op te gaan en dan een klein metertje mee te nemen om de bandenspanning te meten zodat je weet hoeveel erin zit op dat moment. Tijdens het inrijden moet je zelf kijken wat lekker rijdt. Je kan er dan altijd wat lucht uit halen als de band te hard staat. Neem voor de zekerheid altijd een pompje mee want het risico is dat je de band te zacht zet en deze weer op moet pompen. Als het strand slecht is kan je het beste zo zacht mogelijk rijden zodat je meer grip hebt op het strand. Tijdens de strandrace Noordwijk reed ik met 0,5 bar in mijn banden.

Wat is jouw leukste fiets rondje in binnen/buitenland en waarom?
Mijn favoriete fiets rondje op de weg is in de omgeving Hilversum en dan rij ik vaak over de gravelpaden. Ik kom ook graag bij de duinen tussen Zandvoort en Noordwijk. In het buitenland vond ik de Sella Ronda een hele mooie tocht om te fietsen.

Gegevens 23-12-2018
Naam: Jasper Ockeloen
Geboortedatum:10 mei 1990
Geboorteplaats: Dordrecht
Nationaliteit: Nederland
Lengte: 1,86 m
Gewicht: 70 kg
Huidige ploeg: Sockeloen Cycling Club
Disciplines: Strand, weg en mountainbike
Specialiteit: Strand
Mooiste overwinning: 2x Europees kampioen strand
Fiets 2019: Wegfiets Trek Madone – strandfiets: Trek Procaliber 9.9 SL Black

Tags: