De eerste kras op je fiets doet altijd pijn. De tweede en derde trouwens ook… Nu is het natuurlijk wel een gebruiksvoorwerp, maar ik probeer toch altijd wel heel zuinig te zijn op m’n (dure) fietsen. Nu is het bij dure auto’s heel gebruikelijk om deze bij de aankoop te coaten en een speciale folie, het bekende PPF, aan te brengen als bescherming tegen steenslag en krassen. Als dat zo goed werkt, is het dan ook iets voor je racefiets of gravelbike? Zeker nu de laatste jaren de prijs van een nieuwe race of gravelbike met gemak boven de € 10.000,- komt.

Nu heb ik zelf wel eens mijn cranks beplakt met een dikke transparante sticker. En iedereen kent wel de stickers die je dan vaak net scheef op je achterbrug plakt tegen het klappen van je ketting, of schuren van je kabels. Daarbij hebben we tegenwoordig ook steeds meer accessoires die we aan onze fiets hangen en daarmee zorgen voor schuurplekken of beschandigingen. Denk daarbij aan een (radar)achterlichtje, zadeltasje, stuurtas en andere bike-packing tassen.

Echt mooi is zo’n sticker vaak niet, en je moet behoorlijk secuur zijn om dit netjes en zonder luchtbelletjes te doen. Maar onder het motto van bescherming laat je het dan toch maar zitten. Daarbij zijn dit vaak redelijk dikke stickers die goed zichtbaar zijn, terwijl me dit bij bijvoorbeeld een Porsche 911 nooit opvalt dat deze in de folie zit. Het kan dus ook subtieler.

Coating op je fiets

Je fiets heb je natuurlijk gekocht om te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat je er niet zuinig op mag zijn. Zo kan je met een coating op je fiets de lak verzegelen. Deze coating wordt een heel hard laagje waardoor je fiets minder kwetsbaar is voor kleine krasjes. Door de coating glanst je fiets ook nog eens mooier waardoor de kleur er nog mooier uitkomt. Voor matte frames en onderdelen, is er een speciale coating zodat de lak ook echt mat blijft. Verschillende merken uit de fiets-industrie hebben een ‘do-it-yourself’ coating in het assortiment.

Er zijn verschillende soorten coating op de markt, met elk een eigen ‘hardheid’. Hoe harder de coating, hoe meer bescherming. Daarnaast kan een coating ook je frame en lak beschermen tegen UV, water en vuil door de hydrofobische werking. Niet dat je fiets niet meer vies wordt, maar er zal dan minder vuil aan blijven plakken als je in slecht weer fietst. En het vuil gaat er zo makkelijker af wanneer je er met water en een spons overheen gaat.

Paint protection film of PPF bescherm-folie

Wil je nog een stap verder gaan qua bescherming, is er beschermende PPF-folie. De afkorting staat voor paint protection film. Het is een dunne folie (zonder plaklaag) die je met water op je fiets kan aanbrengen. Ook hier zijn weer verschillende opties verkrijgbaar en als je googled op PPF zie je veel resultaten gericht op de auto-wereld. PPF-folie beschermt lak tegen steenslag en krassen, zonder dat het zichtbaar is als dikke sticker. De folie kan door warmte (van bijvoorbeeld de zon) zichzelf herstellen, waardoor kleine krasjes in de folie wegtrekken.

Een bedrijf dat zich heeft toegelegd op deze folie is Ride Wrap. In hun webshop bieden ze op maat gemaakte PPF-kits aan voor frames en onderdelen. Deze moeten naar eigen zeggen je frame tot 95% beschermen, maar je moet ze wel zelf aanbrengen. Deze folie is ook dikker en is daardoor wel beter zichtbaar op je frame.

Bike Protector

Bij Bike Protector gaan ze wat dat betreft een stapje verder. Bike Protector heeft zich gespecialiseerd in het ‘detailen’ van fietsen en is daarmee het eerste bedrijf dat zich professioneel bezig houdt met detailen van je fiets. In hun luxe winkel in Enter worden fietsen gecoat en voorzien van op maat gesneden custom PPF-folie. Volledig maatwerk, en dus mogelijk op elk merk of type fiets.

Waar ze vroeger bezig waren met car-detailing en als hobby op de fiets stapten, hebben ze dit een aantal jaren geleden gecombineerd. Eerst hun eigen fiets voorzien van coating en PPF-folie, en inmiddels dus professioneel. Dan hoef je dus niet zelf met folie of coating in de weer, en met hun achtergrond uit de car-detailing weten ze precies welke coating en beschermfolie ze moeten gebruiken. We gaan er binnenkort dieper op in. Eens kijken waarom je dit wel of niet zou moeten doen met je racefiets of gravelbike en waarom ze dit ‘next level experience’ noemen. Daarnaast zijn we ook benieuwd hoe dit precies in z’n werk gaat.

Foto’s gemaakt bij Bike Protector