De lastige vraag als het aankomt op verzekeringen, moet je je racefiets nou wel of niet verzekeren. Die keus moet je zelf maken, maar als je er dan voor kiest om je racefiets wel te verzekeren, dan is Laka een bijzondere partij. We waren langs bij het kantoor van Laka aan het Raamplein 1 in Amsterdam.
Je hebt verschillende fietsverzekeringen waar je terecht kan in Nederland maar Laka doet het net even anders. Als je hun kantoor binnenloopt lijkt het eerder een fietsbedrijf dan een verzekeraar. Omdat het ook nagenoeg allemaal fietsers zijn. Het merendeel van het personeel zit in Engeland, waar het allemaal begonnen is. Van de 55 medewerkers zitten er zo’n 6 in Amsterdam. Ik sprak met Joost, Christiaan (foto boven links) en Mathijs (foto boven rechts).
Je kan alle type fietsen bij ze onderbrengen, maar de focus ligt op de sportieve fietsen. En de nieuwprijs maakt niet uit, elke fiets is te verzekeren. Voor Nederland werken ze samen met Nationale Nederlanden.
Gemak en uitbetalen
Het belangrijkste van het hebben van een verzekering is dat als je schade hebt, er uitbetaald wordt. En het liefst wil je ook niet dat je teveel moet beargumenteren waarom het echt wel een schade is die betaald moeten worden. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Laka daar een alternatieve oplossing voor. Hun verdienmodel is ingericht op uitbetalen, terwijl veel “gewone” verzekeraars juist het liefst niet willen uitbetalen omdat dit van hun eigen winst af gaat. Daar krijg je dan soms van die ellenlange discussies van. Maar hoe werkt dat dan met Laka?
Alle klanten van Laka zijn het collectief dat maandelijks de premie betaald. Die premie wordt elke maand berekend aan de hand van de uitbetalingen die er de maand ervoor zijn gedaan. In het hypotetische geval dat er niemand schade rijdt, betaal je de maand erop geen premie. Omdat Laka een percentage over de premie berekend voor hunzelf, snap je dat ze geen problemen hebben met uitbetalen. Dan verdienen ze namelijk meer.
En dat ze graag willen uitbetalen is juist fijn wanneer jij je carbon wiel kapot hebt gereden op een steen. Je hebt geen zin in een discussies maar wil gewoon snel het wiel vergoed hebben. Omdat er bij Laka veel fietsliefhebbers werken, hoef je ook niet uit te leggen dat je voorwiel van je racefiets toch echt wel € 1000,- kost. Dat snappen ze. Als voorbeeld de mooie BMC Kaius 01 One die toevallig daar op kantoor stond. De eigenaar had een ongeluk gehad en er zat een barst in het frame. Omdat een los frame niet te bestellen is, heeft Laka het opgelost door de klant een nieuwe fiets te leveren. Dat het zo goed opgelost wordt wil je natuurlijk als je wat emotioneel naar je gebroken frame zit te kijken.
Leuk detail is dat de gravelbike bij een carbonhersteller wordt gerepareerd en dan wordt de fiets verkocht en de opbrengst van de fiets weer in de collectieve pot teruggestort. Wel zo eerlijk.
Wordt zo’n premie niet dan oneindig hoog?
Maar wordt de premie dan niet heel hoog omdat mensen hier misbruik van maken en omdat Laka graag meer wil verdienen? Daar hebben ze ook over nagedacht want er zit een max aan de premie die je van te voren wordt gemeld. Zo weet je dat het daar niet overheen gaat. Nu is Laka er ook niet bij gebaat dat de premie oneindig omhoog gaat, want dan jaag je de klanten weg. En ze hebben een grote groep klanten nodig om die schommelingen van de premie minimaal te houden. In het kader van de wet van de grote aantallen, zeg maar.
Contact gaat via de app of mail. Om te kijken wat de schade precies is, kan je ook worden gevraagd een video te maken waarin je verteld wat er is gebeurd en daarmee kan je de schade laten zien. Dit zorgt er voor dat er wel controle blijft op misbruik. Want je wil niet als collectief meebetalen voor niet terrechte uitbetalingen. De stelregel is dat als je de schade aan je buurman kan uitleggen, hij wordt vergoed. Dan kan je je fiets laten maken bij je fietsenmaker of je krijgt het onderdeel vergoed.
De verzekering is elk moment opzegbaar en kent geen langdurige looptijd waar je aan vast zit. Hierdoor is het ook interessant om bijvoorbeeld een tijdelijke verzekering af te sluiten voor je fietsvakantie of evenement. Als je naar de prijzen kijkt, zie je dat Laka niet de allergoedkoopste verzekering is. Maar hun doel is niet om de goedkoopste te zijn, maar om een verzekering te zijn die gewoon uitbetaald als je schade hebt en ook snapt dat racefietsonderdelen duur zijn. Daar moet je dan ook niet een discussie over voeren, vinden ze.
Leuk bedrijf van liefhebbers die het net even anders doet in fietsverzekeringland.
Meer info via Laka