Wat doe je als je een fiets zoekt, die je nergens kan vinden? Dan ga je zelf aan de slag. Dat deed Freek Klaassen een aantal jaren geleden, nadat hij tot de conclusie was gekomen dat hij niet de fiets kon vinden waar hij het juiste gevoel bij kreeg. En zo is Klaassen Cycles geboren. Belangrijk onderdeel van Klaassen Cycles: karakter.

Best of both worlds of volledig custom

Want dat was wat Klaassen vooral miste: het karakter van een fiets. Bij Klaassen wordt er altijd gezocht naar een fiets waarbij alles ‘past’. De combinatie van de juiste onderdelen, kleuren en materialen die bij de berijder passen. Hiervoor kun je dus bij Klaassen Cycles terecht, ook als je een goede fiets hebt waarbij het karakter nog ontbreekt. Het concept dat hier aan is gehangen, valt daar ook mee samen en Klaassen noemt het zelf: ‘best of both worlds’. Je kunt er je bestaande (fabrieks)fiets laten customizen met een Klaassen sausje. Zo mix je nieuwe materialen en technieken met klassieke elementen zoals de leren accessoires, maar ook de voordelen van een fabrieksfiets met de invloed van een framebouwer.

Je bestaande fiets aanpassen is leuk, maar bij Klaassen kun je ook terecht voor een ‘echte’ Klaassen. Dus geen getunede fabrieksfiets, maar een custom fiets van Klaassen. Zo heb je natuurlijk nog meer in de hand. Nadat de kleuren, maat en de afmontage van de fiets zijn bepaald, wordt er in Italië met de hand een aluminium frame gebouwd van Dedacciai buizen. Dat lassen gebeurt door dezelfde lasser die de frames bouwt voor Mason en Dedacciai. Met de ervaring zit het wel goed dus. De frames worden gebouwd naar de specificaties van Klaassen. Je krijgt dus echt een ander frame dan van Mason of Dedacciai. Vervolgens wordt de fiets in Nederland gespoten en helemaal naar jouw wens opgebouwd. Zoals deze Razor 2.0 Multipurpose.

Razor 2.0 Multipurpose

Zoals de naam al doet vermoeden is de Razor 2.0 Multipurpose een fiets waarmee je veel kanten op kan. De Razor 2.0 Multipurpose komt in drie versies. Als eerste de Regular waar 29 inch banden met een glad profiel tot en met 2 inch in passen. Wil je nog wat extra profiel, dan is er de Extreme waar banden met profiel tot en met 2.1 inch in passen, ook in de 29 inch bandenmaat. En als laatste is er de Ultra voor de langeafstandsfietser met ruimte voor een derde bidonhouder en tassen. De hier opgebouwde Razor geeft je naar mijn idee wel goed weer wat de visie van Klaassen is over ‘een fiets met karakter’.

De combinatie van een chique mat-groene kleur met het lichtbruine leer op zadel, stuur en banden geeft deze Razor wel een hele toffe uitstraling. Daarbij vind ik de manier waarop Klaassen de logo’s op de fiets zet wel erg tof. Op de onderbuis ligt het logo als het ware op het frame, en op het balhoofd is gekozen voor een logo dat matcht met het leer van het zadel en het stuur.

Deze Razor 2.0 is opgebouwd met een mechanische SRAM Force CX1 groepset, die is aangesloten op TRP HY/RD remklauwen. Een combinatie van mechanisch en hydraulisch remmen. Op de foto’s staat de fiets met een wielset gespaakt door Wheel-Tec, in combinatie met een set brede Vittoria banden. Met deze set-up, zeker in combinatie met het stuur met veel flare, kun je er mooi mee off-road rijden. Volgens Klaassen zelf is de fiets ook geschikt om er mee op de weg te racen, als je er een wielset met smallere banden in zet. Een frame waarmee je alle kanten op kan, met name als het op bandenkeus aankomt, is natuurlijk ideaal. Persoonlijk ben ik dan wel altijd benieuwd naar de rijeigenschappen op de verschillende ondergronden.

Naast deze gravelbikes, maken ze ook racefietsen. Ook custom en in zowat elke kleur die je, je maar kan bedenken. Meer informatie over alle modellen kun je vinden op de website van Klaassen Cycles.