Klassieker dan dit wordt het niet, Britse racers met klassieke stalen buizen. Of nou ja, als we iets langer kijken naar deze racer zien we wel een boel hedendaagse componenten, maar alsnog is het een prachtige racefiets. Het Britse merk bestaat pas sinds 2014 en focust op duurzame racers die een leven lang meegaan. Klassieke designs, retro vibes en kwaliteit voeren de boventoon.
Klassieke basis met moderne afmontage
Temple Cycles kiest voor Reynolds 853 stalen buizen, maar combineert die klassieke basis dan met moderne componenten, zoals op de Road 1 een elektronische Shimano Ultegra 12-speed groepset is gemonteerd. Wel mooi dat ze kiezen voor wielsets van het eveneens Britse Hunt. De frames hebben een tire clearance van 35 millimeter, en als je spatborden monteert heb je ruimte voor banden van maximaal 30 millimeter breed.
Temple heeft twee modellen, de Road 1 en de Road 2. Het grootste verschil tussen beide modellen is de groepset (mechanisch of electronisch), want het frame en veel andere componenten zijn gelijk. Beide modellen zijn voorzien van aluminium Hunt Four Season AllRoad wielen, met daarom heen Panaracer Agilest buitenbanden in een 30 mm uitvoering. Het zadel is de Selle Italia Model X, en het stuurlint is van Brooks. Qua gewicht beginnen beide modellen bij 8.8 kilogram.
4 zachte kleuren
Zowel de Road 1 als de Road 2 is verkrijgbaar in vier zachte kleuren: donkergroen, donkerblauw, zand en lichtgroen. Zelf vind ik de donkergroene en donkerblauwe kleuren cool, vanwege de extra retro uitstraling die de fiets krijgt. Op de zitbuis staat de merknaam Temple en op de voorkant van het balhoofd staat het logo. Wat ik persoonlijk ook wel gaaf vind is dat de zadel- en stuurpen en het stuur die onbewerkte zilvergrijze look hebben waardoor de fiets echt een klassieke uitstraling krijgt.
De Road 1 kost € 5.095,- met Shimano Ultegra Di2 12-speed en de Road 2 kost € 3.435,- met de mechanische Shimano 105 12-speed groepset. Bij een mechanische groepset is wel dat er nog een kabel langs onderkant van de onderbuis loopt. Persoonlijk had ik deze liever intern gezien, maar anderzijds heeft dat ook wel iets klassieks. Je kunt ook het frame los kopen, dan ben je € 1.595,- kwijt.
Meer info via Temple Cycles.