Koga heeft met de Colmaro Allroad Ltd. een sportieve gravelbike met een opvallende afmontage in de collectie. Zo op het eerste gezicht is de Koga een clean ogende gravelbike en door z’n turquoise metalic kleur ziet de fiets er fris uit. Kijk je beter dan zie je dat de fiets is opgebouwd met de ROTOR 12-speed hydraulische schakelgroep en een ovaal Q-rings 42-tands voorblad. De beperkte productie maakt de fiets limited.

Racegenen

Koga heeft de sportieve fietser op het oog voor de Colmaro Allroad Ltd. De fiets is een kruising tussen een racefiets en een crosser en op de website omschrijven ze hem dan ook als gravelracer. Lichtvoetig door z’n 8,8 kg en met een sportief stuurgedrag. Ook in de bandenkeuze zie je de crossgenen. De fiets wordt geleverd met 34 mm WTB Byway banden en dat is tevens de maximale bandmaat voor het frame. Daarmee wijken ze af van de huidige trend want je ziet steeds meer gravelbikes met bredere banden op de markt. Dan ligt de focus meer op avontuur en comfort en bij de Koga Colmaro meer op race.

De Koga ziet er goed uit

Het aluminium frame heeft gladde lasnaden en de zadelklem is mooi geïntegreerd in de bovenbuis van het frame. Doordat alle hydraulische leidingen bij het balhoofd in het frame verdwijnen ziet de Koga er clean uit. Dit zorgt voor goede looks en het maakt het schoonmaken een stuk makkelijker. Best fijn voor een gravelfiets die je veel vaker zult wassen dan je racefiets. De buisdiameter is vrij compact gehouden en samen met de slanke carbon voorvork zorgt dat voor een snelle uitstraling. Het frame is verder voorzien van onopvallende bevestigingsogen voor spatborden.

Exclusieve 12-speed hydraulische Rotor groep

De Koga Colmaro Allroad Ltd. wordt geleverd met de hydraulische ROTOR groep. Het systeem werkt qua bediening zoals het systeem van SRAM’s double tap met één schakelhendel achter de rechter remgreep, maar dan op oliedruk. Gewaagd dat ze voor zo’n bijzondere groep durven te kiezen, maar zo’n gesloten hydraulische systeem maakt dat de ROTOR groep onverstoorbaar zijn werkt blijft doen, ook als het wat blubberiger wordt. ROTOR is bekend geworden door zijn ovalen kettingbladen en ook deze fiets is uitgerust met een ovaal voorblad van 42 tanden. De eerste paar meters voelt het misschien wat wollig in je benen, maar dat went heel snel en na een paar minuten merk je daar niets meer van.

Mooi pakket

Als je alles op een rijtje zet dan zie je dat het een bijzondere Koga is. De basis is een licht aluminium frame dat tegen een stootje kan. De 1×12 ROTOR groep is een prima alternatief voor Shimano of Sram en met de 11-42 cassette heb je ruim voldoende bereik om in Nederland uit de voeten te kunnen. De fiets is verder uitgerust met een Selle San Marco zadel en Mavic Allroad (of DT Swiss G1800) wielen. Voor de verdere afmontage gebruikt Koga eigen onderdelen zoals de D-vormige zadelpen (26,2mm) en een carbon voorvork. Dit zorgt volgens Koga voor voldoende comfort tijdens de rit. De prijs van deze Koga is € 2.999,-. Kortom: Koga heeft met deze Colmaro Allroad Ltd. een sportieve gravelracer op de markt die qua specificaties op een aantal punten het net even anders doet dan andere merken.

Via Koga