Bij het ontwerpen van een aerodynamische helm, is er ook altijd het vraagstuk van ventilatie. Het is zoeken naar een middenweg: voldoende aerodynamisch, maar een hitte ophoping onder de helm moet worden voorkomen. Bij het Belgische Lazer hebben ze dat willen oplossen met de Bullet Aero Road. Deze helm geeft je door middel van verstelbare ventilatie sleuven controle over de ventilatie van de helm. Het Ventilation on Demand systeem bestaat uit sluiven die dicht of open kunnen worden gezet en worden beschermd door een kapje met een honingraad. Met de sleuven gesloten is de helm het meest aerodynamisch. Maar mocht je meer behoefte hebben aan ventilatie, bijvoorbeeld tijdens het klimmen, is dat tijdens het fietsen eenvoudig af te stellen. Aan de zijkanten van de helm zijn overigens ook nog normale ventilatiesleuven te vinden.

De aerodynamische kwaliteiten komen voort uit een klein frontaal oppervlak en een verlopende achterkant. Deze vorm komt voort uit windtunnel testen en computermodellen. Om beter gebruik te maken van de aerodynamische kwaliteiten is het mogelijk om aan de achterkant van de helm een inclination sensor te plaatsen. Deze sensor geeft aan of je hoofd in de juiste positie staat voor een optimale aerodynamische houding.

Helaas ontbreken de cijfers nog van helm. Zo is het nog onduidelijk hoeveel watt je bespaart, wat het gewicht is en wat de prijs wordt. Maar ondanks het ontbreken van de cijfers heeft de Lazer met de Bullet Aero Road, qua uiterlijk in ieder geval een opvallende helm ontwikkeld.

lazer-bullet-aero lazer-bullet-aero2

Tags: