Liv introduceert een geheel nieuwe Langma Disc-lijn, hun model voor bergachtig terrein. Drie verschillende series moeten zowel de recreatieve fietster als de rensters uit de Women’s WorldTour kunnen bedienen. De fietsen moeten lichter, stijver en sneller zijn dan hun voorgangers.
De nieuwe Langma Disc is ontwikkeld door Liv’s ingenieurs, productontwerpers en profatleten. De contactpunten tussen rijder en en fiets zijn met behulp van vernieuwde onderdelen verbeterd. Dit moet zorgen voor een goede pasvorm en prestaties. De geometrie is geüpdatet voor montage van bredere banden (tot 32 mm!), de stijfheid-gewichtverhouding is geoptimaliseerd en het algehele aerodynamische voordeel van de fiets is verbeterd.
Lager gewicht door minder materiaal
De Langma Disc is de officiele teamfiets van Liv Racing Worldteam. Lotte Kopecky is er zojuist Belgisch kampioen op geworden. Zij rijden op de Liv Langma Advanced SL Disc. Het nieuw ontworpen frame is 105 gram lichter dan het Advanced SL frame van de eerste generatie. Dit hebben ze onder meer weten te bereiken door langere stukken carbon te gebruiken. Er is daardoor minder materiaal nodig en die is dan ook nog hoogwaardiger (Advanced SL-Grade) dan voorheen. De frameset (dat is frame, vork, zadelpen en boutjes e.d.) in maat M is 60 gram lichter dan de eerste generatie voor velgremmen. Deze weegt nu 1.325 gram.
Stijvere voorvork en ruimte voor 32 mm banden
De nieuw ontworpen Langma-voorvork moet 50% meer laterale stijfheid beiden. Die stijfheid komt ten goede aan het stuurgedrag van de fiets. Ook biedt de vork nu dus ruimte aan 32 mm banden. Overall is de Langma ook aerodynamischer geworden. Elke buis is hierop aangepast met een ellipse vorm. De Langma heeft voor het eerst een carbon zadelpen, de slechts 141 gram zware Variant SLR met titanium bouten.
De drie modellen
Hieronder de drie series voor de Langma Disc, te weten de Advanced SL, Advanced Pro en Advanced. Elke serie zal een aantal modellen hebben die zich onderscheiden in afmontage. Prijzen en verdere specificaties zijn er nog niet, maar we kunnen gelukkig wel wat laten zien. De modellen die in het najaar op de markt zullen komen, kunnen verschillen van onderstaande afbeeldingen als het gaat om afmontage. Net als de Advanced SL zijn de andere twee series ook uitgerust met de herontworpen symmetrische aero-composiet voorvork met schijfremintegratie en bieden ook ruimte voor montage van banden tot 32 millimeter. Liv Cycling zet zich in om meer vrouwen op de fiets te krijgen. Op deze manier moet dat wel lukken lijkt ons.
De modellen zullen verkrijgbaar zijn in de maten XS tot en met Large. Waar je ze lokaal kan kopen vind je online via www.liv-cycling.com.