De carbonfietsen van Allied zijn zo Amerikaans als het maar kan en dat willen ze laten weten ook. Neemt niet weg dat het mooie fietsen zijn!
Het merk komt pas net kijken, maar achter de schermen gaan velen jaren ervaring schuil. Met inboedel van het failliet verklaarde Guru Cycles zijn ze naar Arkansas verhuisd om daar van de grond af een nieuw merk neer te zetten. In Amerika, met materiaal uit Amerika. Dus ook het carbon dat ze gebruiken voor hun frames. Maar er zijn meer merken die prat gaan op ‘Made in America’. Allied wil daarin verder te gaan door vooral ook een beter product te maken. De grote voordelen van het fabriceren van frames in de VS i.p.v. overzees wat ze zelf noemen zijn de toegang tot materialen, processen en technologiën. Ze hebben het dan met name over de luchtvaart industrie in de VS waar zeer veel geld wordt geïnvesteerd in materialen als carbon, terwijl het gebruik hiervan overzees complex is, voor zover het überhaupt elders gebruikt kan en mag worden.
Ze werken ook samen met Innegra Technologies om hun speciale polypropylene vezels te gebruiken ter versterking van de vorkkroob, bovenbuis en achtervork omdat dit vaak de zwakste plekken van een frame zijn.
Allied biedt custom carbonframes, maar heeft ook standaard modellen. De Alfa is gemaakt om mee te racen, maar ook om de hele dag op te kunnen rijden. Hij is verkrijgbaar in maar liefst 12 maten, van 49 tot 61, waarbij elke een ‘+’ variant heeft. Deze hebben een 2 cm langer balhoofd, voor als je niet zo flexibel bent. Een 56 cm frame weegt 875 gram en dat is heel netjes. Het Alfa frame is er vanaf $ 2.970,-. Als complete fiets met Ultegra is hij er vanaf $ 4.000,-. Je kan hem online configuren, maar dat werkt niet zo mooi als je misschien van andere merken gewend bent. Er is heel veel keuze uit kleuren, wat goed is, maar dan wil je ook weten hoe het er dan uitziet natuurlijk.
Bij de Echo gaat het om high performance, custom carbon. Dit frame weegt slechts 800 gram bij maat 56. Hij is alleen als frameset verkrijgbaar voor $ 3.800,-. Custom, maar wel met beperkingen als het gaat om maximale maten voor bovenbuis en balhoofd bijvoorbeeld.
Dan is er nog de jongste telg, de Alfa All. Afgeleid van de Alfa, maar gericht op meer dan alleen asfalt als ondergrond en hij heeft schijfremmen. Er is verder bekend over de fiets, maar hij ziet in eerste instantie wel goed uit.