Iedereen weet nog wat er afgelopen jaar gebeurde op de Mont Ventoux. Froome ging zonder fiets, rennend omhoog. In de tussentijd heeft hij nog even op een knalgele fiets van de neutrale wagen gereden. Een knalgele Mavic. Voor het eerst sinds jaren heb ik weer een renner op zo’n gele fiets zien fietsen. Althans; op een te kleine fiets zonder passende pedalen ziet het er al snel uit als harken. De laatste keer dat ik dit heb gezien, was bij Jens Voigt. Op een gele kinderfiets met toe-clips.
Maar met die ene keer dat Froome op deze fiets heeft gezeten, heeft hij ongewild gezorgd voor een flinke verandering bij Mavic en de neutrale wagens. Nu is er natuurlijk al de verandering gaande wat betreft de schijfremmen. Hiervoor is de standaard qua schijfdiameter op 160 mm gezet. Deze wielen zal je niet op de wagens van Mavic vinden; vanwege het simpele feit dat de dakdragers niet gebouwd zijn op steek-assen.
De grootste verandering zit hem in de fietsen. Alle fietsen die er vanaf nu op een Mavic auto worden gezet, worden uitgerust met een ‘dropper-post’. In de mountainbike wereld wordt dit al veel gebruikt, zodat renners het zadel kunnen laten zakken bij steile afdalingen. Op de Mavic fietsen zal er een aangepaste variant hiervan worden gemonteerd. De zadelpen, want daar hebben we het over, zal aan de voorkant een lusje hebben. Wanneer de renner aan deze lus trekt, kan hij, al fietsend, de zadelhoogte aanpassen. Dit gaat via een hydraulisch systeem dat in deze zadelpen zit. Het bereik van deze ‘dropper-post’ is 65 mm waardoor een fiets voor veel meer renners passend gemaakt kan worden. Simpel, snel en effectief. Daarnaast zullen de fietsen worden voorzien van verschillende pedalen. De drie meest gebruikte types in het peloton zullen worden gemonteerd. Dit zijn, Look, Shimano en Speedplay.
Een Mavic auto draagt zes fietsen op het dak. En even tussendoor, de fietsen zijn trouwens Canyon racefietsen. Van deze zes fietsen zal tijdens deze tour de helft worden afgesteld op de top drie van het klassement. De eerste drie van het klassement hebben, in geval van nood, te allen tijde een ‘neutrale’ fiets die op maat staat.
In hoeverre hebben we het dan nog over een neutrale fiets?
Via Mavic