“Tijdens je fietstocht altijd een beetje wind in de rug”, zo omschrijft Merida de elektrische uitvoering van de Silex en de Scultura. De fietsen moeten je meer vrijheid en ruimte geven om nieuwe wegen en routes te ontdekken. Met de ondersteuning moet je langere routes kunnen rijden inclusief die steile klim. Twee verschillende fietsen met een belangrijke overeenkomst: het frame!
eSpeeder Lite II en MahleX35+ aandrijving
De frames van al deze nieuwe sportieve e-bike modellen van Merida zijn dus hetzelfde en dat noemen ze de eSpeeder Lite II. Nu hebben ze naast de eScultura en de eSilex ook een elektrische stadsfiets met de naam eSpeeder. Deze electrische stadsfiets heeft ook hetzelfde frame. Drie fietsen, met hetzelfde, specifieke eAL700c frame.
Dit frame heeft een interne 250Wh accu in de onderbuis om de MahleX35+ 40 nm naaf-aandrijving van stroom te voorzien. Optioneel is het plaatsen van een range-extender op de bidonhouder, waardoor je de capaciteit nog met 250Wh kan vergroten. Het frame is van aluminium en omdat de motor in de achternaaf zit het valt amper op dat het om een e-bike gaat. De bediening van de ondersteuning gaat via de iWOC knop die op de bovenbuis zit. Één knop, die alles regelt en weergeeft. Met de knop zet je de ondersteuning aan en uit, maar kan je ook switchen tussen de verschillende standen. Rondom de knop zit een indicator die weergeeft hoeveel energie nog in de accu zit. Ook kan je via een app het rijgedrag van de motor aanpassen en geeft je toegang tot analyses na een rit.
Het frame en de motor/aandrijving zijn identiek, maar er is wel verschil aangebracht in de software. Hierdoor heeft elke fiets zijn eigen specifieke manier van ondersteunen die volgens Merida past bij het doel van de fiets. Dit is voor een stadsfiets natuurlijk anders dan bij een gravelbike. De accu en achternaaf, met daarin de aandrijving, wegen samen 3,5 kg. Hiermee is het totale gewicht van de eScultura 13,4 kg en dat is licht voor een aluminium e-bike. De eSilex weegt met de extra 3,5 kg ook ‘maar’ 14 kg. Overigens weegt het frame in maat M 2331 gram.
Merida eScultura 400
Net als de ‘gewone’ Scultura is ook de eScultura gemaakt voor comfortabele en lange ritten. Het glanzende rode frame heeft een carbon racevoorvork (van 480 gram). De fiets opgebouwd met een mechanische 2×11 Shimano 105 groep met hydraulische schijfremmen. De kabels van het remmen en schakelen gaan bijna allemaal binnendoor. Alleen de kabel van de voorrem is nog te zien aan de buitenkant. Omdat het frame gelijk is aan de andere e-modellen, heeft deze ook veel nokjes voor het monteren van bidonhouders. De eScultura wordt afgemonteerd met 32 mm banden op 700C wielen. Met deze wielmaat is er in het frame ruimte om banden tot maar liefst 42 mm te monteren, mocht je nog wat extra comfort willen. De Merida eScultura 400 kost € 3.099,- en dat is volgens mij een scherpe prijs voor een racefiets met ondersteuning.
Merida eSilex 400 en 600
Bij de eSilex heb je twee keuzes en daarbij zit het verschil in de wielen en groepset. De eSilex 400 is afgemonteerd met een 2X10 Shimano GRX400 groepset en 700C wielen met Maxxis Rambler 700c – 40 mm brede banden. De fiets kost € 2.849,- en is glanzend Antraciet van kleur. De eSilex heeft een carbon gravel voorvork (van 520 gram) met extra nokjes waaraan je accessoires kan monteren.
De Merida eSilex 600 is iets duurder en is een fiets voor de serieuzere gravelrijder. Hij kost € 2.999,- en heeft een 1X11 Shimano GRX600 groepset. Met de 650b wielen met Continental Terra Trail 47 mm gravelbanden wordt de fiets wat wendbaarder en kan je ook zo nu en dan een single-track meepakken. De frisse gele kleur vind ik persoonlijk de mooiste van de drie. De eSilex 600 spreekt mij het meest aan door het avontuurlijke karakter, al is een mooi bike-pack avontuur met de eSilex 400 ook prima mogelijk.