Je bandendruk klinkt simpel, maar heeft tegelijkertijd ook heel veel invloed. Daarom dat er bij de cross en wedstrijden zoals Parijs-Roubaix nog wel eens geheimzinnig wordt gedaan over met welke druk de renners rijden. Voor gravelbikers speelt de bandendruk ook een grote rol. Je wilt grip en comfort hebben op gravelstroken, maar je wilt nog steeds vooruit komen op het asfalt (dat je altijd wel eens tegen zult komen). Het Nederlandse Gravaa heeft de oplossing waardoor je niet meer op zoek hoeft naar de perfecte middenweg. De wielen lijken normale wielen, maar met de GX-30 gravelwielen kun je onderweg de bandendruk aanpassen.
Het klinkt alsof het uit de toekomst komt. Een pomp die in de naaf zit en met een slangetje verbonden is aan het ventiel. Het lijkt net of er één dikke spaak tussen zit, maar het is dus een slangetje. De pomp werkt door het bewegende wiel. Zuigers in de pomp beginnen op en neer te bewegen als je de pomp inschakelt. Deze zuigers gaan harder of zachter op en neer afhankelijk van de snelheid. Door het heen en weer gaan van de zuigers wordt er druk opgebouwd met de lucht van buitenaf. De perslucht loopt dan via het slangetje de band in, waardoor je bandendruk omhoog gaat. Bij het pompen gaat een deel van je geleverde kracht dus naar de pomp. Gravaa geeft aan dat het 4 watt per wiel moet zijn. Deze 4 watt moet je vervolgens ruim goed maken met de lagere rolweerstand die het wiel oplevert.
Gravaa claimt dat de pomp licht en klein is. Het totaal gewicht van de gravelwielset is 1970 gram. In vergelijking met ‘normale’ carbon wielen die voor minder te koop zijn, is het gewicht toch gauw 500 gram meer. Voor een pomp niet zwaar, maar in je wiel zul je het gewicht wel voelen. Je moet hier wel het gewicht van een pomp of een C02-patroon aftrekken, want deze zou je in theorie thuis kunnen laten. De pomp blijft namelijk bij een lek gewoon lucht de band inpompen waardoor je kunt blijven rijden, mits het geen groot gat is.
De velg bij de Gravaa GX-30 is trouwens van carbon en 30 mm hoog en heeft een binnenbreedte van 25 mm. Tussen de naaf en de velg zitten 28 spaken. Voor de body heb je verschillende keuzes, maar ze zijn geschikt voor de meeste cassettes van Campagnolo, Shimano en SRAM. Het freewheel werkt met 6 pallen, waardoor de body snel aangrijpt. Bij de wielen krijg je eigengemaakte schijven bijgeleverd. Je kunt kiezen voor 140, 160 of 180mm schijven.
Bij de wielset zit een hendel die je aan het stuur kunt monteren. Met deze hendel bedien je de pomp draadloos. Om de bandendruk af te lezen, kun je je fietscomputer gebruiken. Ze zijn nog bezig met het testen van de compatibiliteit van de fietscomputers. Voor nu is alleen de Garmin Edge 830 bevestigd. Maar met de ANT+ en Bluetooth sensoren moet het met meer fietscomputers mogelijk zijn. Je kunt ook de bandenspanning aflezen via de GRAVAA app. Met deze app kun je het systeem updaten en ook je voorkeuren instellen. Daarbij kan je denken aan vooraf ingestelde bandenspanning zodat je deze snel kan aanpassen.
In de pomp zit een oplaadbare batterij die 1 tot 3 maanden mee zou moeten gaan. Ze raden aan om de batterij na iedere rit op te laden. In de afstandbediening zit een knoopcel batterij, die tot een jaar lang mee zou moeten gaan. Op de wielen zit een garantieperiode van 2 jaar. Als je voor 30 september bestelt, kun je de wielen voor € 2219,- pre-orderen. Later zal de wielset € 2959,- gaan kosten.
Meer info via Gravaa