De term Allroad heb ik al regelmatig voorbij zien komen als het gaat om wielen voor je fiets. Een wielset die stevig genoeg is om mee te gravelen en ook stijf genoeg om op de weg mee te kunnen racen. Bij Ridley hebben ze dit nu ook in een fiets gegoten met de Ridley Grifn. Een Allroad fiets waarmee je kan gravelen en racen.

Best of both worlds

De naam is afgeleid van Griffioen. Een dier uit de Griekse mythologie met het lichaam van een leeuw en de vleugels en kop van een adelaar. En dat staat bij Ridley symbool voor de fiets waarmee je zowel op het asfalt als de onverharde wegen goed uit de voeten moet kunnen. Om dat nog wat extra te benadrukken kan je de fiets zelf online configureren, en heb je keuze uit verschillende onderdelen zoals groepsets, wielen en banden. In diezelfde configurator kan je overigens ook de kleur van je frame bepalen.

Het frame is dus gemaakt om zowel op gravel als op het asfalt goed uit de voeten te kunnen. Je kan daarbij kiezen uit een 1X drivetrain of toch een voorderailleur en twee voorbladen. De maximale bandbreedte van de Grifn is 40 mm en dat is in combinatie met een 1X drivetrain. Wil je liever twee voorbladen kan je maximaal 38 mm banden steken. Het frame heeft nokjes waar je spatborden kan monteren en het is ook voorbereid op het gebruik van een naafdynamo waarbij de kabels door de voorvork kunnen worden weggewerkt.

Nieuwe geometrie

Het frame weegt 990 gram in de maat medium, zonder lak. Bij de geometrie hebben ze gekeken naar het gewenste rijgedrag van de fiets. Zo hebben ze de trapas verlaagd ten opzichte van de Fenix racefiets en het balhoofd juist steiler gemaakt dan de Kanzo Fast gravelbike. De achtervork is met 420 mm weer een stukje korter ten opzichte van de gravelbike en daarmee zegt Ridley dat hij snel en reactief stuurt maar wel zijn stabiliteit houdt. De Grifn zal dus een comfortabele fiets moeten zijn voor lange avonturen op onverharde wegen, maar ook direct genoeg voor een cyclo in de bergen.

Op het frame zitten meerdere bevestigingspunten, zoals voor de eerder genoemde spatborden. Ook zit er op de bovenbuis bevestigingspunten voor toptube tassen. Als je deze niet gebruikt kan je ze netjes wegwerken met een kapje.

Configureren maar!

Ik heb een beetje een zwak voor online configurators, want je bent me zo een half uurtje kwijt met klikken en zoeken naar ‘mijn’ ultieme fiets. En zo ben ik ook bij de Grifn al weer eventjes bezig geweest. Een los frameset met voorvork kost € 3195,- en van daaruit kan je virtueel gaan opbouwen. Daarbij heb je keuze uit 9 verschillende groepsets, waaronder eentje waarbij Shimano GRX Di2 wordt gecombineerd met het Classified schakelsysteem. Met deze combinatie heb je het topmodel van de Grifn te pakken als je gaat kijken naar de onderdelen. Wil je liever schakelen met SRAM kan je kiezen voor de Rival AXS groepset met enkel of dubbel voorblad.

De Ridley Grifn wordt standaard afgemonteerd met een full carbon Cirrus Pro Cockpit. Een strak uitziende cockpit met volledig geïntegreerde kabels, die niet zichtbaar doorlopen in het frame. Dit stuur heeft een flare van 16 graden in de drops en is daarmee wel meer gericht op gravel. In de configurator is er geen specifiek race stuur. Qua wielen heb je keuze uit drie verschillende wielsets, al wordt dit wel mede bepaald door je groepset. Dit komt door bijvoorbeeld het Classified schakelsysteem, of een wielset die geschikt is voor 11-speed cassettes. Het mooie van de configurator is dat je meteen ziet hoe je fiets eruit komt te zien qua kleur en afmontage en dit ook in Augmented Reality kan bekijken. En onderaan die pagina zie je ook meteen wat het hele project gaat kosten, slim gedaan!

alle info en specs via Ridley