Het Amerikaanse merk Industry Nine is bij de meesten wellicht bekend van de naven. Naast de naven kan je bij hen ook terecht voor complete wielen, waarbij de focus voor het grootste gedeelte op het off-road gebeuren is gericht. Met de komst van de i9.35, i9.45 en i9.65 full carbon disc wielen hebben ze nu ook sets voor de ‘roadies’.
Tot voor kort was het assortiment van Industry Nine voor een wegrenner beperkt met twee aluminium en één carbon wielset die allen enkel voor velgremmen geschikt waren. Met de komst van bovenstaande wielsets biedt Industry Nine de mogelijkheid om ook renners die met disc rijden te voorzien van een mooie wielset. Want dat ze mooi zijn, daar kan je niet omheen. Oké, over smaak valt te twisten, maar de naven en de afwerking vind ik persoonlijk erg mooi. De rest van het wiel is, net als de kleur van de naaf, volledig te customizen.
De serie wegwielen beschikken voor een groot deel over dezelfde specificaties. Het verschil zit ‘m in de velghoogte en daarbij horende eigenschappen qua gewicht en aerodynamica. De i9.35 is een wielset van maar 1355 gram en een velghoogte van 35mm. Maximaal gewicht van de berijder mag 108 kg bedragen, best wel ruim dus. De i9.45 heeft een velghoogte van 45mm en weegt 1495 gram. Deze allround wielset is geschikt voor renners die niet zwaarder zijn dan 114 kg. De i9.65 is de meest aerodynamisch, en zware, uitvoering. Met 1555 gram is deze het zwaarst uit deze serie. Qua rijders gewicht is hij gelijk aan de i9.45 wielset. Het verschil in hoogte zal, naast invloed van wind, ook invloed hebben op het rij en stuur gedrag van je fiets.
Alle velgen zijn tubeless ready en hebben een interne breedte van 21 mm. De buitenmaat van de velg is 29 mm, en dat is behoorlijk breed wanneer je bedenkt dat het gros van de wielrenners met 25 mm banden rijdt. De kans dat een 25 mm band een stuk breder valt op deze velg is vrij aannemelijk, gezien de binnenmaat van de velg ook breder is in vergelijk met de meeste velgen. De meeste diversiteit zit in de naven. Hierbij heb je namelijk verschillende mogelijkheden die bij een bestelling allemaal een voor een moeten worden geselecteerd. Denk bijvoorbeeld aan het type body, waarbij je keuze hebt uit de Shimano/SRAM en Campa variant.
Maar als vierde optie, heb je ook nog de XD-body, voor renners die de wielen gaan gebruiken voor een 1 x 11 aandrijving. Een XD-body biedt namelijk de mogelijkheid tot het installeren van een 10/42 of zelfs 10/46 cassette.
Andere keuze is de montage van het wiel in het frame. Dit kan met quick release, of verschillende diameters steekassen. Ook de keuze uit verschillende inbouw breedtes is hierbij mogelijk. Laatste keus is dan nog de manier waarop je de schijven op de naaf wilt monteren. Dit kan met centerlock of het 6-bolt principe.
Mocht je dit niet genoeg keuzes vinden voor een ‘standaard’ wielset van $ 2300,- (of meer), kan je nog kiezen om je naaf in kleur te laten anodiseren. Ook kan je de spaken in kleur bestellen. Alle spaken in dezelfde kleur, of een patroon van kleuren behoort hierbij tot de mogelijkheden. Wat hier de prijzen van zijn is afhankelijk van het customizen. Overigens is $ 2300,- de prijs voor de i9.35 wielset. De i9.45 kost $ 2350,- en de i9.65 is te koop vanaf $ 2400,-.
Via Industry Nine