Als redactie zitten we nogal veel op het internet. Voor ideetjes, informatie en inspiratie.
Waar we ons vaak over verbazen is het verschil in functionaliteit en uitstraling van de websites. Het ene mooie merk heeft een stijlvolle duidelijke website, het andere merk heeft een “flut” site welke er niet uitziet en ook nog eens geen informatie te vinden is. En dat is wat ons betreft zonde! Het merk krijgt niet wat het toekomt, en de bezoeker van de site al helemaal niet.
Neem nou als voorbeeld de site van Storck Bicycle. Storck maakt exclusieve fietsen die keer op keer goed worden getest. De afwerking van de fietsen zijn ook echt goed. Dan denk je “laat ik even op de site kijken”. En dan krijg je dit soort pagina’s (onderstaand is de Bikes pagina):
En dat geeft toch helemaal niet weer wat het merk eigenlijk hoort weer te geven. Gemiste kans.
Iets beter maar nog lang niet goed is bijvoorbeeld de site van DeRosa Bikes. De site is sterk verouderd en dat is te zien aan de “goedkope” bewegende icoontjes, de vreemde werking van het menu, het hele kleine lettertype dat is gebruikt en de vele lappen tekst die toch niemand doorkijkt (het leest niet prettig). Neemt niet weg dat de fietsen prachtig zijn, maar ook hier geldt: “daar is toch meer van te maken”.
Een voorbeeld van een site die er bijna is, is de site van Canyon. Goede sfeerbeelden, lekker duidelijk leesbaar lettertype, goede productfoto’s en genoeg informatie (o.a. de prijs van de fiets wat bij veel sites niet is terug te vinden). Nog een verbeterpuntje konden we vinden: Als je wat meer de diepte in gaat is het een beetje een doolhof. Je kan je niet goed meer oriënteren waar je nu eigenlijk bent en waar je naar toe moet. Maar de sfeer van de sites tilt de fietsen (in tegenstelling tot de hierboven genoemde voorbeelden) naar een hoger niveau.
En dan een voorbeeld van een site die het gevoel, design, fotografie, typografie en de functionaliteit op orde heeft is de site van Neil Pryde. Natuurlijk, smaken verschillen, maar deze site laat bijvoorbeeld zien dat overzichtelijkheid en veel informatie tegelijkertijd mogelijk is. Ook is er aandacht besteed aan fotografie en het gevoel. Super vinden wij. Ook veel grote merken met enorme marketing budgetten, als Trek hebben het vaak goed voor elkaar.
Bovenstaand zijn maar enkele voorbeelden waaruit blijkt dat er enorm veel verschil zit in de verschillende merken qua websites. Niet alleen is een goede site goed voor het imago en de verkoop, het is ook nog eens lekker surfen voor ons 🙂
Veranderen dus!