De topgroep van Sram voor de weg, Sram Red, is vernieuwd. Al waren de verschillende beelden van de profs die er al mee rijden, al uitgelekt. Al dan niet per ongeluk. Vandaag is het officieel, de nieuwe Sram Red AXS groepset. Ja je leest het goed, voor de naam moest het woordje eTap het veld ruimen.

Een belangrijk punt waarin deze groepset verbeterd is, is het gewicht. Sram claimt dat het de lichtste elektronische groepset op de markt is. Daarnaast zijn de shifters ook helemaal veranderd. Dat zie je trouwens ook erg goed op de foto’s. Daardoor is het comfort beter geworden en ook is de remkracht verbeterd. Verder zijn er nog een aantal kleinere verbeteringen doorgevoerd die we hieronder zullen benoemen.

2496 gram voor Sram Red AXS

Het gewicht van een groepset is altijd afhankelijk van welke configuratie je kiest. Sram gaat hierbij uit van een standaard configuratie. Kies je deze standaard configuratie dan weegt een complete Sram Red AXS groepset nu maar 2496 gram. Je krijgt de fiets dan afgemonteerd met 2X 48/35T voorbladen en achter een 10-28T cassette. De crankarm is dan 172,5mm en voor het remmen gaan ze uit van 160mm remschijven.

Ook zit bij dit gewicht de vermogensmeter en alle olie in de remleidingen en de accu’s en batterijen van het systeem. Ze hebben 153 gram weten te besparen ten opzichte van de vorige Red groepset. Dat hij nu de lichtste op de markt is, komt omdat Dura-Ace ter vergelijk uitgaat van een gewicht van 2506,5 gram. Het scheelt weinig maar toch een mooi prestige puntje.

Nieuwe shifters, makkelijk remmen met 1 vinger

Dan zijn we aangekomen bij de nieuwe shifters, die op het eerste zicht mij een beetje deed denken aan de Shimano GRX Di2 shifters. Deze nieuwe Red AXS shifters zijn totaal anders dan de vorige versie. Allereerst is de ergonomie aangepast zodat hij meer comfort geeft en je kan ze ook nog stellen.

Daarnaast is niet alleen de vorm, maar ook de techniek van de remhendel flink veranderd. Maakte de remhendel voorheen gebruik van een verticale zuiger die werd uitgetrokken, nu is dat een horizontale zuiger geworden die wordt ingedrukt. Zie onderstaande foto.

Op deze manier hebben ze het makkelijker gemaakt om te remmen. Volgens metingen van Sram heb je nu 80% minder kracht nodig als je met je handen op de shifters zit. Dit maakt het dus nog veel makkelijker om met één vinger te remmen. Zit je onderin de beugels dan heb je met dit nieuwe ontwerp 33% minder kracht nodig om te remmen. Serieus flinke verbetering dus. En de shifter heeft bovenop aan de binnenkant nog een extra knop die je naar wens kan instellen voor een ANT+ functie. Bijvoorbeeld om mee te schakelen maar ook om bijvoorbeeld je fietscomputer mee te bedienen. Met je duim kan je die knop bedienen. Het normale schakelen is gelijk gebleven zoals je van Sram kent.

Derailleurs

De voorderailleur is minimaal aangepast zodat hij iets sneller kan schakelen. De techniek van de achterderailleur is hetzelfde gebleven. Ze hebben wel een groter pully-wieltje gebruikt met ceramische lagers waardoor de ketting soepeler gaat lopen. En als je denk: “hé dat wieltje ken ik van de Sram MTB groepset. Daarin kon je toch een stok steken en dan blijft het binnenste gedeelte stilstaan terwijl de rest van het wieltje doordraait?”. Dan moet ik je teleurstellen, want hij lijkt er optisch wel op, maar technisch is dit gewoon een derailleurwieltje. Geen stokken erin steken dus.

Verhoudingen cassettes en tandwielen

Er zijn een paar nieuwe cassette opties bijgekomen. de 10-30T en de 10-36T. Deze komen naast de 10-28T en de 10-33T. De 10-26T cassette is er niet meer, maar die werd ook weinig nog gebruikt.Ook zijn deze cassettes te krijgen in de regenboog/olie kleur, die je waarschijnlijk al kent van ze. Goed nieuws is ook dat alle cassettes werken met dezelfde derailleur. Voor de voortandwielen kan je kiezen uit een 50/37, 48,35 of een 46/33. Als aftermarket kan je groepset nog upgraden met een 52/39, 54/41 of als je heel veel power hebt de 56/43. Je kan bij Red ook kiezen voor een 1X configuratie als je niet met een dubbel wil rijden. Zelfs de ketting hebben ze lichter weten te maken. De flattop is gebleven. Ook hier kan je kiezen voor de regenboog/olie kleur maar dat hoef niet natuurlijk.

De layup van de crankarmen (met en zonder powermeter) zijn aangepast zodat daar ook gewicht is bespaard. Deze is nu ook in 160mm te koop voor de liefhebber. De andere lengtes zijn gebleven. De remschijven hebben ze ook lichter weten te maken en hij is er alleen in centerlock uitvoering. Je kan kiezen uit 140mm of 160mm. Ben je nog op zoek naar velgremmen, dan heb je niks aan deze groepset want hij is er niet in een velgremuitvoering.

Om het allemaal makkelijk te maken is alles backwards compatible zoals dat zo mooi heet. Je kan dus alle onderdelen gebruiken in combinatie met je vorige groep. Een uitzondering, de 10-26T cassette, die werkt niet met de nieuwe groep. Daarnaast is de Hammerhead Karoo, de fietscomputer die onderdeel uitmaakt van Sram ook vernieuwd. Daarover later meer, maar ik laat het even weten omdat deze fietscomputer als onderdeel van de groepset kan worden gekocht.

Wat kost nieuwe Sram Red AXS groepset?

En dan tot slot de prijzen. Wat kost zo’n nieuwe Sram Red AXS groepset? Dat is ook weer afhankelijk van je configuratie maar als je gaat voor een complete Red AXS 2X groepset, inclusief de Hammerhead Karoo, dan is de adviesprijs: € 3,350.00.

En om je een idee te geven hieronder een tweetal racefietsen (topmodellen) afgemonteerd met de nieuwe Sram Red AXS groepset. De S-Works is een limited edition door de kleur en hier krijg je dus die Hammerhead erbij. Daaronder de Cannondale met speciale Reserve Turbulent Aero wielen waardoor dit geheel in maat 56 maar 6,65 kg moet wegen. Daar betaal je dan ook iets meer voor.

Meer info via Sram

S-Works Tarmac SL8 – Sram Red AXS – adviesprijs € 15.000,-
Cannondale LAB71 SuperSix EVO – Sram Red AXS – adviesprijs € 15.499,-
Tags: